خودکشی با پنالتی

پرسپولیس باز هم نتوانست در فینال برنده شود

خودکشی با پنالتی

باز هم قهرمان نشدیم و طلسم لعنتی باخت در فینال لیگ قهرمانان آسیا هم رفت کنار همه طلسم‌های آزار دهنده فوتبال ایران. پرسپولیس در روزی که شایسته قهرمانی بود، با دو اشتباه فردی و دو تصمیم کمک داور ویدئویی بازی یک بر صفر برده را 2 بر یک به اولسان هیوندای کره‌جنونی باخت و برای دومین‌بار در سه فصل اخیر نایب قهرمان آسیا شد. از این فینال تا سال‌ها، فقط و فقط همین تصمیمات داور، عبدالرحمن جاسم قطری به یاد می‌ماند. دقیقه 46 و فقط 30 ثانیه پس از گل برتری پرسپولیس، صدایی در گوش داور گفت «صحنه مشکوک به پنالتی!». داور خطای احمد نوراللهی را ندید اما مگر چیزی از چشم کمک داور ویدئویی پنهان می‌ماند؟ داور چند ثانیه بعد در سوتش دمید تا جونیور نگرائو، از روی نقطه پنالتی گل تساوی را بزند. افسوس که شادی میلیون‌ها هوادار فوتبال در ایران فقط 30 ثانیه دوام داشت. احمد می‌توانست پنالتی ندهد. اگرچه نیمه نخست برای پرسپولیس پراسترس آغاز شد، اما نیمه دوم تیم یحیی چیزی کم از حریف کره‌ای نداشت. آنها به این خود‌باوری رسیده بودند که می‌شود برنده میدان بود. کره‌ای‌ها هم حساب دست‌شان آمده بود که نباید مقابل حریف بی‌گدار به آب زد. همه چیز داشت درست پیش می‌رفت جز دستی که بی‌موقع باز شد. دقیقه 53 باز هم صدایی در گوش داور گفت «صحنه مشکوک به پنالتی!». پس این داور کدام صحنه را می‌خواهد خودش ببیند. این بار حتی بسیاری از تماشاگران تلویزیونی هم در همان صحنه تند دیدند که توپ در آسمان تغییر مسیر داد، اما عبدالرحمن جاسم قطری ندید تا یک بار دیگر VAR تصمیم گیرنده باشد. باز پنالتی، باز جونیور نگرائو و باز گل. در کمتر از 7 دقیقه همه چیز برای پرسپولیس با کمک داور ویدئویی از دست رفت. شادی تبدیل شد به غم. در ادامه فقط حرص خوردیم و بالا و پایین پریدیم. پرسپولیس چیزی در حدود 40 دقیقه توپ و میدان را در اختیار داشت اما کرنرها مثل اندک موقعیت‌های گلزنی یکی پس از دیگری از دست رفت. آن یک باری هم که VAR می‌توانست به داد پرسپولیس برسد، با نظر داور قطری رد شد. وقتی احمد نوراللهی در دقیقه 83 در محوطه جریمه اولسان نقش بر زمین شد، برای 30 ثانیه دل تو دل هواداران نبود. باز صدایی در گوش داور گفت «صحنه مشکوک به پنالتی!» صحنه مشکوک بود واقعا اما انگار VAR اولسان هیوندای را دو دستی بغل کرده بود. این بار داور قطری با دستش مربع VAR را کشید اما به جای نشان دادن نقطه پنالتی، دستش را به نشانه ادامه بازی تکان داد. عجیب بود. اولسان هیوندای در دو بازی آخرش در نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا، 5 بار از تصمیم کمک داور ویدئویی نفع برد و با تکنولوژی VAR قهرمان آسیا شد. بر خلاف سه فینال قبلی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا، این بار پرسپولیس شایسته قهرمانی بود و بیش از هر زمان دیگر، به جام نزدیک شد، اما باز هم نشد. متاسفانه پاس تهران همچنان آخرین تیم ایرانی است که قهرمان آسیا شده!

گل‌محمدی: بازیکنانم تمرکز خوبی نداشتند
یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس ایران در نشست خبری پس از فینال لیگ قهرمانان آسیا و نایب قهرمانی این تیم در این رقابت‌ها گفت: ما وقتی نتیجه را واگذار کردیم که در صحنه‌های تاثیرگذار گل خوردیم. ما از هر راهی فکر می‌کردیم گل بخوریم به‌جز مواردی که اتفاق افتاد. ما گل‌ها را به حریف تقدیم کردیم.
وی افزود: گل‌های راحتی را به حریف تقدیم کردیم و متأسفانه این اتفاق افتاد و نتوانستیم قهرمان شویم. واقعا از اتفاقی که افتاد ناراحتیم. بازیکنان با همه کمبودها، کاستی‌ها و مشکلاتی که بعد از صعودمان به فینال رخ داد، تلاش خودشان را کردند. در مجموع عملکرد خوبی داشتیم. از نظر خودمان قهرمان واقعی همین بازیکنان هستند.
سرمربی پرسپولیس در پاسخ به این سوال که آینده تیمش را چگونه پیش‌بینی می‌کند، گفت: من در صحبت‌هایم گفتم که ما باید برای دوره‌های بعد برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و تیم را تقویت کنیم. باید سازمان‌دهی بهتری داشته باشیم تا بتوانیم خودمان را قوی کنیم. باشگاه‌های ایران از نظر امکانات ضعیف هستند. تیم‌های دیگر آسیا شرایط بهتری دارند و این نشان دهنده این است که باید بیشتر کار کنیم. تیم ما باتوجه به در پیش بودن لیگ کار راحتی ندارد و بازی‌های عقب افتاده هم داریم. البته ما تیمی هستیم که باید برای پیروزی بجنگیم. ما در لیگ و در آسیا کار آسانی در پیش نداریم ولی انگیزه زیادی داریم که به قهرمانی برسیم.
گل‌محمدی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا تیمش در این بازی تمرکز نداشت و بازیکنانش به حریف پنالتی دادند، توضیح داد: شما وقتی در فینال آسیا بازی می‌کنید، باید از نظر ذهنی خیلی آماده باشید و در شرایط مسابقه باشید تا بتوانید تمرینات خوبی انجام دهید. بازیکنان امروز عملکرد خوبی داشتند ولی تمرکز خوبی نداشتند. گل نخستی که خوردیم در اوقات تلف شده بود. متاسفانه VAR علیه ما بود. همچنین دست‌مان در تعویض‌ها خالی بود. بازیکنان غایب‌مان در این دیدار، بازیکنان تاثیرگذاری بودند و نبودشان به تیم ما ضربه زد. فکر می‌کنم این مساله قدرت تیمی ما را کاهش داد. در هر صورت اتفاقات بازی بیشتر باعث شد تا بازی را واگذار کنیم. در صحنه‌ای که VAR برای ما اعلام شد، داور تمرکز خوبی نداشت و می‌توانست پنالتی اعلام کند. در صحنه‌ای که من دیدم، خطای پنالتی دیدم و فکر می‌کنم داور باید دقت بیشتری به خرج می‌داد.
او در پایان درباره برنامه‌هایش برای ریکاوری تیم از نظر روانی، بیان کرد: ما روزهای سختی را در روزهای آینده سپری می‌کنیم ولی این اتفاقات در دنیای فوتبال رخ می‌دهد. با این حال رفتار غیرحرفه‌ای است که این شکست به ما ضربه بزند. ما از فردا ریکاوری از نظر روحی و بدنی را آغاز می‌کنیم. ما با این تیم خیلی کار داریم و باید به مبارزه‌مان ادامه دهیم.




شیری و تلخ ترین پنالتی تاریخ پرسپولیس؛ کابوس« VAR»
مهدی شیری با خطای هند خود یکی از تلخ ترین پنالتی‌های تاریخ باشگاه پرسپولیس را رقم زد. در حالی که دیدار دو تیم پرسپولیس و اولسان با تساوی پیگیری می‌شد، در دقیقه 52 روی ارسال بازیکنان اولسان هیوندای این مهدی شیری بود که با دست مانع رسیدن توپ به جونیور نگرائو شد.
داور در ابتدا بازی را ادامه داد اما پس از آن‌که بازی قطع شد با استفاده از کمک داور ویدئویی حکم به پنالتی داد تا به‌این صورت دومین گل و گل پیروزی بخش تیم کره‌‌ای به ثمر برسد.
نکته جالب در خصوص این پنالتی آن بود که نگرائو در موقعیت صد در صد گلزنی حضور نداشت که شیری با دست مانع رسیدن توپ به این بازیکن شود و البته با وجود کمک داور ویدئویی چنین خطاهایی از چشم داور پنهان نمی‌ماند.
شیری که در نیمه اول یکی از بهترین بازیکنان پرسپولیس بود دقایقی بعد از آن‌که به تیم کره‌ای پنالتی اهدا کرد جای خود را به آرمان رمضانی داد تا یک فینال کابوس‌وار را پشت سر گذاشته باشد.


پرسپولیس سوار بازی بود و باید قهرمان می‌شد
پروین: به شیری توهین نکنید
علی پروین که مهمان برنامه فوتبال برتر بود، بعد از شکست 2 بر یک پرسپولیس مقابل اولسان هیوندای کره‌جنوبی در فینال لیگ قهرمانان آسیا  اصلا نای حرف زدن نداشت.
او که پرسپولیس را شاسیته قهرمانی می‌دانست در پایان بازی گفت: با نتیجه‌ای که رقم خورد هیچ چیزی از ارزش بچه‌‌ها کم نمی‌شود. در این بازی داور کم لطفی کرد و می‌توانست پنالتی اول را نگیرد ولی پنالتی دوم صد در صد پنالتی بود. اولسان تیمی نبود که آن را شکست ندهیم و پرسپولیس سوار بازی بود.
سرمربی پیشین پرسپولیس درباره اشتباه مهدی شیری در خطای پنالتی دوم گفت: یک دفاع باتجربه نباید این کار را انجام دهد. مهاجم حریف هرکسی که می‌خواهد باشد ولی این کار اشتباه بود. در فوتبال این صحنه‌ها پیش می‌آید و برای گل زدن یک نفر باید اشتباه کند. گل اول پرسپولیس نیز با اشتباه دفاع حریف به ثمر رسید و درست نیست همه تقصیر‌ها را گردن شیری بیندازیم.
پروین در پایان گفت: پرسپولیس در این مسابقات هر گلی که خورد  با پنالتی خورد و این موضوع دفاع خوب این تیم را نشان می‌دهد. 50 درصد فوتبال شانس است، اگر حامد لک در نیمه اول پنالتی را در برگشت گل نمی‌خورد ما الان پیروز بودیم. اگر پرسپولیس قهرمان می‌شد برای بحث ملی ما هم خیلی بود. با این حال خواهش می‌کنم در سایت‌ها و فضای مجازی به شیری و دیگران توهین و فحاشی نشود، چرا که فوتبال برد و باخت دارد. پرسپولیس بازهم می‌تواند فینالیست شود.



دست خالی یحیی روی نیمکت
از همان ابتدا معلوم بود اگر روند بازی آن‌طور که پرسپولیس می‌خواهد پیش نرود، یحیی گل‌محمدی  نیمکتی در اختیار ندارد که برای او برگ برنده باشد. وقتی ترکیب پرسپولیس برای بازی با اولسان اعلام شد، اولین چیزی که به چشم آمد نیمکت ضعیف قرمزها بود. کمال کامیابی‌نیا، محمد انصاری، آرمان رمضانی و علی شجاعی تنها بازیکنان قابل اعتنایی بودند که یحیی می‌توانست برای تغییر نتیجه بازی به زمین بفرستد. این 4 بازیکن روی هم  رفته 10 بازی ملی هم نداشتند و  در عمل هم نتوانستند کمکی به یحیی کنند. در مقابل کیم دوهون، سرمربی کره‌ای اولسان بازیکنانی روی نیمکت داشت که هر کدام برای تغییر نتیجه کافی بودند. لی کئون هو، مهاجم تیم ملی کره با 84 بازی ملی، بیورن  جانسون نروژی با 16‌بازی ملی و چول هونگ با 30 بازی ملی، در نیمه دوم برای اولسان به میدان آمدند. دست یحیی برای این فینال واقعا خالی بود.


بازیکن اولسان بهترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا شد
هافبک تیم فوتبال اولسان به عنوان باارزش‌ترین بازیکن این دوره از مسابقات انتخاب شد. بعد از پایان دیدار تیم‌های پرسپولیس و اولسان، یون بیتگارام به عنوان باارزش‌ترین بازیکن این دوره از مسابقات انتخاب شد. وی بعد از پایان بازی جایزه خود را از مسؤولان برگزاری بازی‌ها دریافت کرد.



رکورد فوق‌العاده اولسان
تیم اولسان هیوندای کره‌جنوبی در حالی به قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا رسید که رکوردی فوق‌العاده از خودش ثبت کرد. این تیم اولین تیم تاریخ لیگ قهرمانان آسیا شد که با 9برد پیاپی و با هر بازی حداقل دو گل زده قهرمان این رقابت‌ها شد.
آمار بازی فینال
پرسپولیس در حالی به دومین نایب قهرمانی خود در آسیا رسید که از لحاظ مالکیت توپ برتری بیشتری نسبت به حریف کره‌ای‌اش داشت.  آمار کلی بازی دو تیم به این شرح است:



رسن: می‌خواستیم اولین قهرمانی تاریخ پرسپولیس را کسب کنیم
هافبک عراقی پرسپولیس بعد از باخت فینال لیگ قهرمانان آسیا گفت:ما در این بازی تلاش کردیم تا اولین قهرمانی تاریخ باشگاه پرسپولیس در آسیا را رقم بزنیم ولی این اتفاق رخ نداد.
 بشار رسن بعد از شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا گفت: در ابتدا باید به تیم اولسان به خاطر قهرمانی تبریک بگویم. ما در این بازی تلاش کردیم تا اولین قهرمانی تاریخ باشگاه پرسپولیس در آسیا را رقم بزنیم ولی این اتفاق رخ نداد. رقیب در این بازی هر دو گل را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و ما بازی خوبی انجام دادیم ولی نتیجه مورد نظر را نتوانستیم کسب کنیم. وی افزود: باید از فدراسیون قطر به خاطر میزبانی عالی این رقابت‌ها  در شرایط کرونایی تشکر کنم. در این شرایط هیچ کشوری نمی‌توانست میزبانی کند ولی قطر به نحو احسن این کار را انجام داد.