تا روشنایی تماشا کن

رسانه ملی برای شب یلدا برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است

تا روشنایی تماشا کن

وقتی نام شب یلدا را می‌شنویم به یاد کرسی‌های خانه مادربزرگ و پدربزرگ می‌افتیم و این‌که کلی خوراکی‌های متنوع روی کرسی بود تا کنار هم طولانی‌ترین شب سال را جشن بگیریم، اما روز به روز جشن یلدا تغییراتی کرد. گرچه رنگ و لعاب مدرن به خودش گرفته، اما هنوز هم برخی به شکل سنتی این جشن را برگزار می‌کنند. البته امسال اولین یلدایی است که متفاوت با سال‌های قبل است، زیرا امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا خبری از دورهمی‌های خانوادگی نیست و اعضای خانواده به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نمی‌توانند کنار هم باشند و این شب را با هم جشن بگیرند. به همین دلیل رسانه ملی امسال مسؤولیت سنگینی بر دوش دارد و شبکه‌های سیما همگام با این سنت دیرینه ایرانیان، سعی دارند در این شرایط شادترین شب‌نشینی سال را همراه با مردم رقم بزنند. هر یک از شبکه‌ها در بلندترین شب سال، نمایشی از دورهمی‌های خانوادگی، صله‌رحم، احترام به بزرگ‌ترها، آشتی‌ها، محبت‌ها و شادی‌ها در قاب‌های خود نمایش می‌دهند. همچنین شبکه‌های استانی و رادیو هم برنامه‌های متنوعی برای پخش در نظر گرفتند.

«دستپخت» یلدایی شبکه یک
نام برنامه: دستپخت
مجری: سیدوحید حسینی
چی به چی: «دستپخت» برای ادای احترام به سفیدپوشان پرتلاش کشورمان در ایام ولادت حضرت زینب (س)، امشب با دعوت از پرستاران فداکار و پرتلاش، رقابت آشپزی آنها را به نمایش می‌گذارد. پرستاران مهمان این برنامه هستند و به مردم هشدار می‌دهند تا شب یلدا دور هم جمع نشوند تا پیکِ کرونا بالا نرود. این برنامه با حال و هوای یلدایی بعد از خبر ساعت 19 پخش می‌شود.  مهران رجبی، نادر سلیمانی و امیر کربلایی‌زاده سه چهره‎ای هستند که نه به عنوان مهمان و شرکت‌کننده، بلکه به عنوان داور در این مسابقه حضور دارند. سه خانواده هم به همراه پدربزرگ و مادربزرگ‌شان به مسابقه دعوت شده‌اند تا با طبخ  غذاهای سنتی، سفره شب یلدایی را آماده کنند. میثم درویشان‌پور و مجید افشاری هم در این ویژه برنامه استندآپ کمدی می‌کنند و بیژن لُرد از خواننده‌های گیلانی در این برنامه اجرا خواهد داشت.
علاوه بر آن مجموعه‌های تلویزیونی «چک برگشتی» و «خانه امن» هم در جدول پخش شبکه یک قرار دارد و در ساعت‌های 18 و 22 پخش می‌شود. فیلم تلویزیونی «هندوانه شب یلدا» به کارگردانی «سعید آقاخانی» دوشنبه 1 دی ماه ساعت 30 دقیقه بامداد از شبکه‌یک پخش می‌شود.


جشن شب چله در قاب دو
نام برنامه: ایرانیش
مجری: مجید واشقانی و گیتی خامنه
چی به چی: یلدای 99 شبکه دو سیما با ویژه‌برنامه «ایرانیش» با اجرای مجید واشقانی و گیتی خامنه به گرامیداشت این آیین کهن ایرانی و جشن ولادت حضرت زینب (س) می‌پردازد. ویژه‌برنامه «ایرانیش» به مناسبت شب یلدا تدارک دیده شده و با حال و هوایی متفاوت با برنامه‌های گفت‌وگو محور هر ساله امشب بعد از گفت و گوی ویژه خبری ساعت 23 و 30 دقیقه روانه آنتن خواهد شد. در جشن شب چله امسال تلفیقی از مسابقات اصیل ایرانی و معاشرتی صمیمانه با مهمانان برنامه را شاهد خواهیم بود. بازی‌هایی که در گذشته خانواده‌های ایرانی در شب یلدا به آنها می‌پرداختند در کنار حضور هنرمندان، ورزشکاران، خوانندگان و البته مهمانانی از جنس کادر درمان و چهره‌های مختلف اجتماعی درون مایه اصلی این ویژه‌برنامه را تشکیل می‌دهد. همچنین به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار این برنامه از پرستاران پرتلاش تقدیر خواهد کرد و ارتباطی زنده با دمشق و حرم حضرت زینب (س) برقرار خواهد شد. همچنین اجرای موسیقی‌ به صورت هنرهای مفهومی و طراحی بخش‌های متنوع، سرگرم‌کننده و متفاوت از دیگر تدارکات ویژه این برنامه خواهد بود. این برنامه به مدت 180 دقیقه مهمان خانواده‌های ایرانی و مخاطبان شبکه دو هستند.
همچنین برنامه‌های «در انتهای الوند»، «عصر خانواده» و «زنده‌باد زندگی» نیز به صورت مناسبتی و منعطف به یلدا روی آنتن شبکه دو می‌روند. ویژه برنامه یلدایی «با ما بیا» با اجرای آزیتا رضایی و مجتبی ظریفیان در ساعت 15، «بچه محل» ساعت 19 امشب و برنامه معارفی «کوی محبت» به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) امشب ساعت 13 و 30 دقیقه به مدت 45 دقیقه به روی آنتن می رود.



عطسه یلدایی شبکه 3
نام برنامه: عطسه
مجریان: حمید ترابیان ، پرویز نشاط ، مژده خنجری، مریم ماهور و غزل ماهروزاده
چی به چی: این برنامه با حال و هوایی یلدایی امشب قبل از ساعت 19 روانه آنتن می‌شود. این برنامه حاصل تلاش یک گروه جوان برنامه‌ساز است و با رویکرد اجتماعی و طنز  پخش خواهد شد. عطسه به دختران و بانوان اختصاص دارد و مسائل مربوط به آنان را بررسی می‌کند. برنامه زنده «زوجی‌نو» نیز بعد از خبر ۱۹ تا پاسی از شب ویژه شب یلدا با اجرای باربد بابایی و مهمانان ویژه از شبکه سه پخش می‌شود. این مسابقه تلویزیونی خانوادگی با هدف توجه به بنیان خانواده و  ایجاد روحیه شادی و نشاط بخشی روی آنتن می‌رود.



یلدا در شب‌های هنر
نام برنامه: شب‌های هنر
مجری: جواد مولانیا، رضا مهدوی و علیرضا بهرامی
چی به چی: این برنامه با حال و هوای یلدا پخش می‌شود. یک آهنگساز، یک بازیگر و یک کارگردان مهمانان ویژه برنامه یلدای شبکه ۴ هستند. نادر مشایخی، افشین هاشمی و امیر شهاب رضویان مهمان ویژه برنامه شب یلدا هستند.
این برنامه که از ساعت ۲۲ امشب به صورت زنده روی آنتن می‌رود و مهمانان در شب یلدا دور میز موسیقی و ادبیات، یک شب نشینی با طعم فرهنگ و هنر را برای مخاطبان شبکه دانایی و خردورزی رقم خواهند زد.  در بخش دیگری از این ویژه برنامه استاد نصرا... حدادی روایت پژوه واستاد زبان‌شناس دانشگاه حضور دارد.
همچنین ویژه برنامه شب های هنر ویژه «شب چله» به تهیه‌کنندگی مشترک محمد علیبازی  و علیرضا وحیدزاده محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست.


«انار» بلندترین شب سال شبکه پنج
نام برنامه: انار
مجری: بهمن هاشمی و سیدمرتضی حسینی
چی به چی: این برنامه امشب و فردا شب حوالی ساعت 21 روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. «انار» با شعار دورهمی دور از هم تماشایی خواهد شد. در این برنامه ضمن حضور هنرمندان تلویزیون و سینما، ورزشکاران و خوانندگان نیز حضور متفاوت خواهند داشت.  اجرای ترانه های شاد ملی و بومی با حضور خوانندگان برجسته کشور عزیزمان ایران، فضایی شاد و ماندگار برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.
همچنین در بخش‌های مختلف برنامه «انار» شاهد حضور مجریان شبکه پنج سیما همچون محمد دلاوری، علی مروی، محیا اسناوندی و ... به همراه خانواده خواهیم بود تا به بیان خاطرات بپردازند. حافظ‌خوانی بخش دیگری از برنامه «انار» است که با پخش گزارش  و مصاحبه‌های جذاب یلدایی، تماشایی خواهد شد.
همچنین برنام‌های «رنگین‌کمان» و «به خانه بر می‌گردیم» با طراحی استودیو با نمادهای زمستانی و برپایی کرسی شب یلدا به صورت ویژه روی آنتن می‌رود. «یه روز تازه» و «قرنطینه» نیز معطوف به شب یلدا روی آنتن می‌رود.
تامین برنامه شبکه پنج سیما نیز سینمایی «همیشه شادی» را برای پخش در شب یلدا تدارک دیده است. این سینمایی طنز به کارگردانی «اندراما کومار» محصول ۲۰۱۹ هند، یکشنبه شب بعد از خبر ساعت 24 تماشایی می‌شود.


بازگشت «رادیو هفت»
و «قند پهلو»  با یلدا
نام برنامه: قند پهلو
مجری: ناصر سیف، شهرام شکیبا و رضا رفیع
چی به چی: این برنامه به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی برای شب یلدا در نظرگرفته  شده است. این برنامه امشب از ساعت20 تا 22 روی آنتن شبکه آموزش می‌رود. در «قند پهلو» شب‌یلدا که برنامه‌ای در قالب جنگ با مضامین ادبی و طنز است، شماری از شاعران طنزپرداز کشورمان حضور دارند و این برنامه متناسب با شرایط کرونایی پخش می‌شود. سری سوم «قند پهلو» از شب یلدا آغاز می‌شود و پس از پایان ایام فاطمیه، پخش آن از 15 بهمن ادامه می‌یابد. یکی از اتفاق‌های جدید در یلدای 99 تلویزیون، بازگشت برنامه محبوب «رادیو هفت» به شبکه آموزش است. قرار است قسمت اول سری جدید برنامه، شب یلدا ساعت22 پخش شود. برنامه «رادیو هفت» معمولا در طراحی ایده‌های جدید و متفاوت، موفق عمل کرده است و امسال به صورت زنده در شب یلدا از ساعت 22 تا 1 بامداد از شبکه آموزش با اجای منصور ضابطیان و دکتر رشید کاکاوند روی آنتن می‌رود. این برنامه به لحاظ شرایط خاص و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور مهمان در استودیو شامل مدح‌خوانی، قصه‌های یلدایی و مروری بر بیان فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان خواهد بود. در ابتدای برنامه هم تصاویری از حرم امام رضا (ع) با حال و هوایی معنوی پخش می‌شود و محمد حشمتی از خواننده‌های خوب کشورمان نیز ترانه‌هایی را خواهد خواند. تهیه‌کننده برنامه هم محمد صوفی است.



جمع یلدایی جام‌جم
برای ایرانیان خارج کشور
نام برنامه: جمع ایرانی
چی به چی: این برنامه با 120 دقیقه برنامه زنده، پذیرای شاعران با موضوع شب یلدا است. همچنین برنامه «فرزندان ایران» نیز برای کودکان و نوجوانان خارج کشور نیز ویژه برنامه تهیه کرده است.
در این برنامه فلسفه نمادهای یلدا برای کودکان تشریح شده و آنها با رسوم قدیمی آشنا می‌شوند. علاوه بر آن مستند «داستان تهران» و فیلم سینمایی «رباعی» به کارگردانی «محسن دامادی» در شب یلدا بعد از برنامه «جمع ایرانی» از شبکه جام‌جم پخش می‌شود.



مدیری و شب یلدا
نام برنامه: «دورهمی»
مجری: مهران مدیری
چی به چی: این برنامه با میزبانی مهران مدیری ویژه شب یلدا در ساعت 21 و 30 دقیقه با حضور استاد بهروز رضوی و علیرضا افتخاری از شبکه نسیم پخش می‌شود. همچنین این شبکه با پخش ویژه برنامه کودک شو، شوتبال، کتاب باز، ویتامین خ و نسیم آوا در شب یلدا سعی می‌کند یلدایی متفاوت همراه با خانه‌نشینی خلق کند.کودک شو با اجرای حمیدگودرزی و حضور ویژه نیما رئیسی ، داریوش کاردان، خانواده فیروز کریمی، پدرام کریمی و همسرش، رضا شفیعی جم و... برای ساعت ٢٣ جهت پخش آماده شده است. شوتبال به صورت ویژه با دعوت از کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری از زحمات ایشان به بهانه میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار؛ تقدیر خواهد کرد و با طراحی رقابت شیرین بین امیر کاظمی، یوسف کرمی، مهدی امیرآبادی، اسماعیل حلالی، سید علی صالحی و حسین سلیمانی، شوتبالی متفاوت را هدیه می‌کند و با حضور گروه موسیقی نواحی در این برنامه شب یلدایی در ساعت ٢٠ تقدیم مخاطبان خواهد کرد. ساعت ١٩ کتاب باز، با میزبانی یکی از چهره‌های ماندگار و فرهیخته کشورمان در عرصه تئاتر و سینما استاد علی نصیریان متفاوت‌ترین ساعات این شب را برای بینندگان رقم می‌زند. ویتامین خ
در ساعت 18و30 دقیقه و نسیم آوا در ساعت ١٨ با پخش موسیقی‌های جذاب با دست پر به خانه‌های هموطنان می‌آیند و طبق جدول پخش شبکه نسیم با باز پخش این برنامه‌ها در روز اول زمستان، امکان استفاده بهتر و تماشای این برنامه‌ها در دورهمی با تلویزیون فراهم خواهد آمد.


دورهمی امیدی‌ها در شب یلدا
نام برنامه: خانواده امید
چی به چی: این برنامه امروز با دعوت از مهمانان متعدد از جمله قصه گو، نقال، مرشد، ایران شناس و حافظ خوان نوجوان از ساعت 20 در سه بخش روی آنتن خواهد رفت.  به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار و مصادف شدن این مناسبت با شب یلدا این برنامه میزبان یک پرستار فداکار از جامعه پرستاران و مدافعان سلامت خواهد بود. برنامه «قاب امید» نیز در این شب به یادماندنی با دعوت از مهمانان وکارشناسان مختلف و بخش‌های متنوع ساعت 17 و 15 دقیقه میزبان مخاطبان نوجوان خواهد بود. برنامه «دوم شخص مفرد» نیز با بخش‌های ویژه یلدا و مسابقه‌های «اسطرلاب» و «راز جزیره» با طرح سوالات مرتبط با این آیین باستانی، امروز ساعت 18و45 دقیقه و 30 دقیقه بامداد دوشنبه یکم دی روی آنتن شبکه امید خواهند رفت. سینمایی «صندوقچه میداس» به کارگردانی «جاناتان نیومن» یکشنبه 30 آذر ساعت 23 از شبکه امید پخش خواهد شد.



«شیفت شب» سلامت
در شب یلدا
نام برنامه: شیفت شب
چی به چی: این برنامه ساعت 20 و 15 دقیقه به مدت 180 دقیقه مهمان ‌ها خواهد شد. تهیه‌کننده این برنامه سید‌محمد حسین‌پور فاضلی‌نژاد است. این برنامه ترکیبی با حضور جمعی از مدافعان سلامت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در جهت پاسداشت و گرامیداشت شب یلدا خواهد بود.
اجرای گروه موسیقی، پخش آیتم‌های کرونا و یلدا و همچنین برگزاری شب شعر طنز ادامه برنامه خواهد بود. در بخش اول، با میزبانی از رضا بنفشه‌خواه، اسدا... یکتا و محمود بصیری شب یلدایی را رنگارنگ می‌کند.
در بخش دوم ویژه برنامه شبکه سلامت عبدالجبار کاکایی، سعید بیابانکی و سعید سعدی‌پور از شاعران معاصر کشورمان در خصوص یلدا و آیین‌های بلندترین شب سال سخن خواهند گفت و قطعاتی را خواهند سرود.
در بخش سوم به صورت مجازی با یکی از بیمارستان‌ها ارتباط برقرار می ‌شود و یک زوج پرستار (دکتر حضرتی و حسن پور) هم در برنامه حضور دارند.
مهمانان بخش چهارم هم پسر سیروس گرجستانی و یکی از خانواده‌های شهدای سلامت حضور دارند و با روشنک گرامی از بازیگران کشورمان از طریق اسکایپ ارتباط برقرار می‌شود.
در بخش پنجم برنامه هم دکتر علیپور، دکتر رجایی، مهندس محرابی درباره محیط‌زیست و پسماند صحبت خواهند کرد. آیتم‌های عروسکی، خیمه‌شب‌بازی، موسیقی، گزارش مردمی در خصوص یلدا، موشن با موضوعات مختلف،  وله تبریک روز پرستار، پیام تبریک وزیر به این مناسبت پخش خواهد شد.


دورهمی بلندترین شب سال به میزبانی استان‌ها
چی به چی: برنامه‌های مختلفی با محوریت شب یلدا و سالروز میلاد حضرت زینب(س) در قالب 33 ویژه برنامه و 3630 دقیقه، در سیمای مراکز تولید و پخش خواهد شد. با توجه به عدم برگزاری مهمانی و دورهمی، دریافت و پخش تصاویر موبایلی از سفره‌های مرسوم با قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف استانی، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و  نقالی و تجلیل از شهدای مدافع سلامت و دعوت از خانواده آنها از جمله محورهای ویژه برنامه‌های شب یلدا در مراکز هستند.  از دیگر بخش‌های برنامه‌های ویژه این شب در تلویزیون‌های استانی می‌توان به دعوت از پرستاران کادر درمان (مخصوصا کادردرگیر باکرونا) در ویژه برنامه شب یلدا، ارتباط زنده با بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های درگیر کرونا، حضور کارشناسان فرهنگ عامه و مطرح کردن پیشینه شب یلدا و حضور شاعر با لهجه محلی، خواننده، موسیقی محلی و پاپ، استند آپ و اجرای مسابقه در صورت امکان اشاره کرد.  پویش‌های مختلفی هم با محورهای گوناگون توسط سیمای مراکز دنبال می‌شود که شامل پویش یلدای مهربانی و کمک به نیازمندان و ایران همدل و دعا برای سلامتی همه بیماران و رفع گرفتاری‌هاست. معرفی آداب ورسوم مردم استان در شب یلدا،  اجرای نمایش و آیتم های طنز و حضور مجریان از قومیت‌های مختلف در استان‌های چند قومیتی هم در دستور کار مراکز قرار دارد.  از جمله برنامه‌های مراکز در این شب می‌توان به ویژه برنامه شو چله (شب یلدا)، چله شو، برنامه چهلستون، اولدوز، پلاک 16(ویژه شب یلدا) ، چیلله گئجه‏سی، چله اقیانوسی، کریمانه، شب‌های زعفرونی و چهل‌ستون اشاره کرد. همچنین شبکه‌های رادیویی مراکز استان‌ها، برنامه‌های مختلفی را با توجه به شرایط ویژه امسال برای شب یلدا تدارک دیده‌اند.  در این برنامه با بسته‌های طنز رادیویی و با تاکید بر موسیقی محلی و اصیل ایرانی، سعی می‌شود فضایی مفرح را برای آنهایی که در خانه مانده‌اند و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند ایجاد شود.  از دیگر آیتم‌های دورهمی شب یلدای رادیوهای استانی می‌توان به گفت‌وگوی تلفنی با مشاهیر، مفاخر فرهنگی و هنرمندان هر استان،  معرفی غذاهای سنتی و شب چره  برای شب یلدا،  ترویج دید و بازدید مجازی، شاهنامه‌خوانی به عنوان یکی از رسوم کهن مردم ایران  بویژه در شب‌های زمستان، تفال به حافظ و حافظ خوانی، داستان و مثل‌ها در فرهنگ بومی هر منطقه، بخش‌هایی با محوریت آداب و رسوم پسندیده بومی، مسابقه تلفنی و پیامکی، بخش ویژه مدافعان اسلام، گزارش از بیمارستان‌ها و مشاغل شیفت شب، خاطرات شهدا با تاکید بر شخصیت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای مدافع سلامت، گفت‌وگو با کارشناسان فرهنگ عامه، گفت‌وگوی تلفنی با خوانندگان محلی و ملی و بهره‌گیری از آرشیو آواهای قدیمی فولکلور اشاره کرد.



همراه با صبا در شب یلدا
چی به چی: مرکز پویانمایی صبا به مناسبت فرارسیدن بلندترین شب سال و یلدای ایرانیان تعداد 9 برنامه انیمیشنی خود را برای پخش از شبکه‌های مختلف سیما معرفی کرد. این تولیدات انیمیشنی به مدت زمان 2 ساعت و 34 دقیقه شامل مجموعه «هزار افسان»، «طلایه»، «ماجراهای آقای شهروندی»، «خروس زیرک و روباه کلک»، «مهارت‌های زندگی»، «ویز وزک»، «سمنو و شقاقل»، «هوهوخان باد مهربان» و «مجموعه چیا» است.



یلدا در ورزش و افق
چی به چی: ورزش، ویژه برنامه شب یلدا را در فضای برفی پیست اسکی دربندسر ساعت 22 دقیقه پخش می‌کند. فیروز کریمی، مهدی تارتار، برادران فنونی‌زاده، بهداد سلیمی، حامد محضرنیا و شهرام زندی از خوانندگان در شب یلدا با حضور در این برنامه، علاقه‌مندان و ورزش‌دوستان را  مهمان خواهد کرد. شبکه افق با دو برنامه «هاشور» و «انارستان» به بررسی سنت‌های این شب، می‌پردازد.


استقبال رادیو از یلدا با ۱۱۱ ساعت برنامه
شبکه‌های رادیویی در مجموع با 132 برنامه، 70 عنوان و به مدت 111 ساعت و 8 دقیقه به استقبال شب یلدا  می‌روند. به  گزارش جام‌جم، از مهم‌ترین موضوعات اشاره شده در این ویژه برنامه‌ها می‌توان به یلدا در کرونا، کمک و همدلی و محبت مومنانه، یلدا و احترام به والدین و پیشکسوتان، شاهنامه خوانی و... اشاره کرد.
رادیو ایران: مجله «یلدا و لبخند» ویژه برنامه رادیوایران است که ساعت 19و5 دقیقه به طور زنده در جهت  ایجاد فضایی مفرح و دورهمی خانوادگی در شب یلد پخش می‌شود. همچنین این رادیو در برنامه‌های «تقویم تاریخ»، «راه شب»، «کافه هنر»، «گلبانگ»، «ایرانشهر»، «با ایران یاران» به این موضوع می‌پردازد. در فواصل پخش نیز موضوعاتی همچون  رسم و رسوم شب یلدا از دیرباز تاکنون،  فرهنگ و رسم و آیین اقوام مختلف ایران عزیز و... در شب یلدا پخش می‌شود.
رادیو اقتصاد: مجله «صد دانه یاقوت» ویژه برنامه شبکه رادیویی  اقتصاد است که ساعت 22و5دقیقه به طور زنده پخش می‌شود. روزها و شب‌های خاطره‌انگیز زندگی،  گپ و گفت با شب‌کارها از جمله پرستاران و کادر درمانی، نیروی انتظامی، پلیس راه و .. از مهم‌ترین موضوعات این برنامه است.
ایرانصدا: سایت اینترنتی ایرانصدا «جلد پنجم  طهران قدیم» را آماده بارگزاری کرده است که به رسم و رسوم شب یلدا در تهران قدیم  با گویندگی رامین پور ایمان، می‌پردازد. کتاب صوتی «مرصاد العباد»که شبیه اشعار حافظ است، برای شب یلدا خوانده می‌شود و به مراسم شب یلدا اشاره می‌کند. متون کهن قدیمی که درباره عشق و عقل و برتری عشق به عقل است. راوی این اثر حکیم معانی است که منصوره خادم نیا آن را برای ایرانصدا تنظیم کرده است. ضمن این‌که «پادکست موسیقی محور  ویژه شب یلدا» که برگیرنده موسیقی‌های شاد و اصیل ویژه شب یلداست، شنیده می‌شود.
رادیو پیام و آوا: مجله «شب چله با پیام» از رادیو پیام و مجله «شب چله با آوا» که از رادیو آوا شنیده می‎شود، به بررسی آداب و رسوم مناطق مختلف، ارزش و اهمیت صله رحم، سفارش به پرهیز از دورهمی در شرایط فعلی (کرونا)، ایجاد فضای با نشاط و پخش موسیقی در شب یلدا در دو بخش شامگاهی و شبانگاهی می‌پردازد.
 رادیو تهران: این شبکه رادیویی در ویژه برنامه‌ای که ساعت 19 پخش می‌شود،  به آداب شب یلدا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شب می‌پردازد. مجله رادیویی«تهران تو» نیز نگاهی به تفریح و سرگرمی در همین شب دارد.
 رادیو جوان: مجله «خدا قوت» که برنامه‌ای محیطی است در گفت‌وگو با  مسؤولان و بیماران مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با توجه به کرونا یادی از آنها در طولانی‌ترین شب پاییزی کرده و ساعت   2نیمه شب شنیده می‌شود. همچنین ویژه شب یلدا ساعت 17 از آنتن رادیو جوان شنیده می‌شود. ضمن این‌که مجله «اینجا شب نیست» ویژه همین شب پخش می‌شود.
رادیو سلامت: مجله «شب اناری» که ساعت 22و5دقیقه از رادیو سلامت شنیده می‌شود ، به یلدای پزشکان و پرستاران در  وضعیت شیوع کرونا می‌پردازد. برنامه‌سازان این شبکه رادیویی همچنین برنامه‌های «خونه زندگی» با موضوع کرونا و شب یلدا، «عصری نو» با غنیمت شمردن فرصت‌ها، پویش «همیار طبیعت» و «به زندگی سلام کن» با نظارت بر بازار شب یلدا  را روانه آنتن می‌کنند.
رادیو صبا: با ویژه برنامه «یلدای صبا» که جنگ نمایشی طنز است این شب را گرامی می‌دارد. این مجموعه که ساعت 21 پخش می‌شود با محوریت حفظ و احیای فرهنگ‌ها و سنت‌های ملی و مذهبی و... متناسب با فضای حال حاضر از جمله شیوع كرونا، در راستای پاسداری از رسوم سنتی و ملی طراحی شده است. «ماجراهای خانم پیجو» نیز نمایش طنز درخصوص شب یلدا و مسائل پیرامون آن است.
 رادیو فرهنگ: با سه برنامه «شب یلدا خوش است» که ساعت 21 و «تا شب یلدا» که در فواصل پخش شنیده می‌شود، همچنین «پرده عشاق» با محوریت پرده‌خوانی ویژه شب یلدا که 27 آذر ساعت20 شنیده می‌شود این شب به یادماندنی را گرامی می‌دارد. ضمن این‌که برنامه‌های «چهار باغ»، «صبح به وقت فرهنگ»، «هفت کوچه» و «ایل بانگ» با پخش موسیقی، ترانه و شعرخوانی و بیان فرهنگ مردم ایران زمین به رسومات شب یلدا می‌پردازند.
رادیو قرآن: در ویژه برنامه‌ای که ساعت 21 پخش می‌شود  به آداب تایید شده در شب یلدا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بیان خاطرات پیشکسوتان قرآنی می‌پردازد. برنامه گفتار محور «صفحه تقویم» به تبیین مناسبتی این شب می‌پردازد.
 رادیو گفتگو: این شبکه رادیویی، مجله «یلدای ایرانی» را  با رویکرد پرهیز از دورهمی‌های هر سال و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ساعت 21 روانه آنتن می‌کند.
رادیو نمایش: رادیو نمایش ساعت 22 شب در برنامه ترکیبی شاد با حضور گوینده‌ای شاخص، مهمان‌های تلفنی و آیتم‌های نمایشی کوتاه با موضوع یلدا، این شب را گرامی می‌دارد. حافظ خوانی و  سفارش بر عدم خروج شنوندگان از منازل و عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی از مهم‌ترین موضوعات این برنامه مجله‌ای است. نمایش «بخاری را من روشن می‌کنم» روایت قصه خانواده‌ای است که همراه با تنها پسرشان در حال تدارک برای شب یلدا هستند تا در همان شب برای پسرشان از دخترخاله‌اش نیز خواستگاری کنند و... . علاقه‌ مندان نمایش‌های رادیویی، این نمایش را  می‌توانند ساعت 14و30دقیقه در 30 آذر بشنوند.
 رادیو ورزش: در بلندترین شب سال، مجله «یلدانه» در دو نوبت که ساعت 20و30دقیقه و 22 پخش می‌شود به بیان خاطرات پیشکسوتان ورزشی می‌پردازد.



«شاد خوان» مهمان مستند
نام برنامه: شاد خوان
چی به چی: این مستند پرتره منوچهری آذری به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی شب یلدا ساعت 21 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. شاد خوان درباره 60 سال زندگی حرفه‌ای منوچهر آذری است و در آن با استفاده از تصاویر آرشیوی و عکس از فرهنگ مهرپرور زوج هنری آقای آذری و زنده‌یاد حسین عرفانی بازیگر و صدای ماندگار دوبله یاد
خواهد شد.  بخش‌هایی از این مستند در بازار تهران فیلمبرداری شده و بخش‌هایی از آن به خاطره بازی در ساختمان ارگ رادیو می‌گذرد. در این  مستند با همکاران قدیمی و خانواده این هنرمند هم گفت و گو شده است.



شبکه قرآن و حرم حضرت زینب(س)
نام برنامه: محفل انس با قرآن‌کریم
چی به چی: این برنامه از بیمارستان خاتم الانبیا امروز ساعت 12 و 30 دقیقه و سخنرانی انصاریان ساعت 16 و 40 دقیقه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. همچنین در روز یکشنبه ویژه‌برنامه‌ای از ساعت ۲۱ از حرم مطهر حضرت زینب (س) همراه با مداحی پخش می‌شود.