عملیات رهگیری قاتلان سردار سلیمانی

جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور حاج‌قاسم با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد

عملیات رهگیری قاتلان سردار سلیمانی

در آستانه سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مقامات جمهوری اسلامی ایران بر پیگیری قاطعانه پرونده این جنایت آمریکا تا نتیجه نهایی تاکید کردند. دیروز در همین زمینه جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی و همراهانش با حضور رئیس قوه قضاییه و همچنین نهادها و دستگاه‌های مسؤول پیگیری پرونده برگزار شد و رئیس قوه قضاییه در این جلسه تاکید کرد: هیچ عنصری نمی‌تواند مانع رسیدگی و پاسخگویی مقامات آمریکا در قبال جنایتی شود که در ترور شهید سلیمانی مرتکب شده‌اند. رئیس‌جمهوری هم طی سخنانی در جلسه هیات دولت، انتقام ملت ایران از عاملان ترور سردار سلیمانی را حتمی دانست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران آخرین وضعیت تحولات منطقه در یک‌سال گذشته را بررسی کردند. دیروز همچنین نشست خبری رویداد مطالبه‌گری حقوقی ترور شهید سلیمانی با حضور عباسعلی کدخدایی، حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان و همچنین برخی دیگر از حقوقدانان برگزار و آخرین وضعیت پیگیری حقوقی این پرونده در مجامع بین‌المللی بررسی شد.

رئیسی: مطالبه خونخواهی به سردی نمی‌گراید
سیدابراهیم رئیسی در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همراهانش که صبح دیروز با حضور نمایندگان نهادها و دستگاه‌های مسؤول پیگیری پرونده برگزار شد، تصریح کرد: شهادت سردار سلیمانی موضوعی است که نه داغ آن و نه مطالبه مردم برای خونخواهی او و مجازات و کیفر آمران و عاملان این جنایت هرگز به سردی نمی‌گراید. رئیس قوه قضاییه، سردار سلیمانی را نماد مبارزه با تروریسم و شخصیتی امنیت‌ساز برای منطقه معرفی کرد و گفت که کیفرخواست برای مجازات مجرمانی که در ترور وی نقش داشتند، تنها دعوی حقوقی خانواده آن شهید یا ملت ایران نیست بلکه ادعانامه امت اسلام و آزادگان عالم علیه تروریسم دولتی آمریکاست. رئیسی با تأکید بر لزوم پیگیری جدی پرونده ترور شهید سلیمانی متناسب با جایگاه و شخصیت سیدالشهدای مقاومت، خاطرنشان کرد: اسناد و مدارک برای پیگیری موضوع و درخواست کیفر برای آمران و عاملان این جنایت بزرگ به میزان مُکفی وجود دارد. رئیس دستگاه قضا بر همین اساس خاطرنشان کرد که قوه قضاییه این پرونده را به عنوان بخشی از انتقام سختی که از آمریکایی‌ها گرفته خواهد شد، با جدیت پیگیری خواهد کرد. رئیس قوه قضاییه با قدردانی از اقدامات سپاه قدس و دیگر بخش‌های دولتی و غیردولتی مربوط برای پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور شهید سلیمانی در یک سال گذشته از همکاری رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز تقدیر و بر ضرورت تداوم این همکاری در سه حوزه کیفری، حقوقی و بین‌المللی تأکید کرد.
 سازوکارهای لازم فراهم شده‌است
رئیسی با بیان این‌که سازوکارهای لازم برای پیگیری موضوع در بخش‌های حقوقی و کیفری فراهم شده‌است، بر لزوم نگاه انقلابی در برداشت از کنوانسیون ۱۹۷۳ و دادگاه بین‌المللی کیفری تأکید کرد. رئیس قوه قضاییه با اشاره به ادعای برخورداری سران رژیم آمریکا از مصونیت قضایی به‌دلیل برخورداری از جایگاه‌های حقوقی گفت: هیچ عنصری نمی‌تواند مانع رسیدگی و پاسخگویی مقامات آمریکا در قبال جنایتی شود که در ترور شهید سلیمانی مرتکب شده‌اند.  رئیسی افزود: همه باید در برابر قانون نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند و این‌که برخی افراد مدعی هستند مقامات آمریکا از مصونیت حقوقی برخوردارند، برداشت سیاسی است که از نظر منطق حقوقی و قوانین بین‌الملل مورد پذیرش نیست؛ چرا که از نظر قانون هر شخصی که جرم انجام داد در هر جایگاه و مقامی باید کیفر شود. وی گفت: ترامپ اولین جنایتکار پرونده ترور شهید سلیمانی است که خودش در مقابل همه مردمان عالم به این جنایت اعتراف کرده و نمی‌توان او را از مجازات این عمل مصون دانست. رئیس قوه قضاییه در عین حال خاطرنشان کرد که موضوع مصونیت مقامات آمریکا و موانع حقوقی مشابه، قابل برطرف شدن است و وزارت خارجه، معاونت بین‌الملل قوه قضاییه و دادستانی را موظف به پیگیری جدی این موضوع کرد.
 اعطای نیابت قضایی به 6 کشور برای پیگیری پرونده
در این نشست، علی القاصی‌مهر، دادستان تهران گزارشی از فرآیند پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهادت سردار سلیمانی ارائه کرد و گفت: بعد از تشکیل پرونده در دادسرای تهران به دستور رئیس قوه قضاییه، هیأت‌های مستشاری و قضایی برای بررسی ابعاد پرونده در سطح داخلی و خارجی تشکیل شد. وی با اشاره به تعیین یک بازپرس ویژه برای این پرونده در دادسرای ویژه بین‌الملل تهران به منظور تحقق و جمع آوری دلایل و مستندات، از ۵۰۰فقره مکاتبه با نهادهای امنیتی و دیپلماتیک به‌منظور انجام تحقیقات و همچنین نظرخواهی برای صدور قرار نهایی و کیفرخواست براساس حقوق بین‌الملل خبر داد و گفت که برای پیگیری موضوع به شش کشور نیابت قضایی اعطا شد. دادستان تهران از عراق، سوریه، لبنان، قطر، اردن و کویت به‌عنوان کشورهایی یاد کرد که برای آنها نیابت قضایی صادر شده و اعلام کرد پس از وصول نتیجه حکم صادره از سوی عراق، تشکیل یک تیم فنی مشترک بین دو کشور برای تکمیل تحقیقات در دستورکار قرار گرفته‌است. القاصی‌مهر با اشاره به برگزاری ۱۱ جلسه با هیأت‌های مستشاری و قضایی و دستگاه‌های ذی‌صلاح در دادسرای تهران برای تبادل اطلاعات و هم‌افزایی این مجموعه‌ها، از تنظیم نیابت‌ها، شناسایی و صدور حکم جلب بین‌المللی ۴۵متهم آمریکایی که در ترور جنایت‌بار شهید‌سلیمانی نقش داشتند، به‌عنوان برخی از نتایج این نشست‌ها یاد کرد. وی همچنین گفت که پس از بررسی گزارش کمیته تحقیق عراق درباره حادثه تروریستی فرودگاه بغداد که اطلاعات قابل‌توجهی داشته‌است، کمیته‌ای به‌منظور ردیابی محل تردد و اقامت متهمان آمریکایی ترور در خارج از خاک آمریکا برای دستگیری و استرداد آنها تشکیل شده‌است. دادستان تهران از مشارکت و معاونت در قتل عمد، اقدام تروریستی مطابق با قانون تأمین منابع مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اتهامات آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی یاد کرد که علاوه‌ بر جرایم عمومی آنها در اعلان جلب این افراد به پلیس بین‌الملل مطرح شده‌است.
 نقش انگلیس و آلمان در ترور
القاصی‌مهر افزود: یکی از موضوعات مهم و قابل‌توجه در این پرونده، نقش شرکت انگلیسی جی فور اس در ترور فرمانده سپاه قدس است که مسؤولیت تأمین امنیت پرواز فرودگاه بغداد را بر عهده داشته و عوامل این شرکت به محض ورود سردار سلیمانی و همرزمانش به فرودگاه، اطلاعات آنها را در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند که صدور نیابت لازم برای شناسایی آنها در دستور کار قرار گرفته‌است. وی همچنین به نقش کشور آلمان در فرآیند این ترور اشاره کرد و توضیح داد: پایگاه هوایی آمریکا مستقر در آلمان گزارش‌های هدایت پهپادی ترور را بر عهده داشته و اطلاعات و داده‌های پرواز پهپادها را در اختیار نیروهای آمریکایی گذاشته که شناسایی این افراد نیز در دستور کار قرار گرفته و دستگاه قضایی کشورمان برای این کار نیابت قضایی گرفته‌است. دادستان تهران با تأکید بر تداوم تحقیقات در این زمینه، اعلام کرد، بیش از 2000 برگ سند بین‌المللی برای ارائه به مجامع حقوقی و پیگیری پرونده جمع‌آوری شده که با توجه به آنها در اسرع وقت کیفرخواست عوامل این جنایت به دادگاه‌های بین‌المللی ارائه می‌شود و یکی از مهم‌ترین این اسناد، محکومیت اقدام تروریستی آمریکا از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل است که این جنایت را نقض حقوق بین‌الملل و نقض منشور ملل‌متحد دانست و آن را محکوم کرد.  بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت‌خارجه هم با ارائه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای پیگیری حقوقی و قضایی ترور شهید سلیمانی از سوی این وزارتخانه، انجام بیش از ۵۰۰ ملاقات، ارسال ۲۰۰ یادداشت برای کشورها به‌منظور افشای ماهیت تروریستی بودن این اقدام و درخواست برای پیگیری حقوقی موضوع را ازجمله این اقدامات عنوان کرد. دادستان کل کشور و نمایندگان شورای عالی امنیت ملی، وزارت اطلاعات، پلیس بین‌الملل (اینترپل) و معاونت بین‌الملل مجلس شورای اسلامی از دیگر اعضای حاضر در این جلسه بودند که به بیان دیدگاه‌های خود برای پیگیری هرچه‌بهتر پرونده پرداختند و بر لزوم تسریع در تصویب «لایحه مبارزه با تروریسم» تأکید کردند.



رئیس‌جمهوری: ترامپ و پمپئو از مسؤولان اصلی این جنایت هستند
رئیس‌جمهوری در جلسه دیروز هیات دولت، شهید قاسم سلیمانی را قهرمان ملی، سرداری شجاع، کم‌نظیر و بادرایت خواند و تاکید کرد که رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا از مسؤولان اصلی این جنایت و ترور وحشیانه هستند و ملت ما به‌عنوان یک حق، تا گرفتن انتقام خون عزیزشان، از آنها دست نخواهند کشید.  حسن روحانی با بیان این‌که تنها کسانی که از به‌هم ریختگی، جنگ و ناامنی در منطقه سود می‌برند، صهیونیست‌ها و در مرحله بعدی آمریکایی‌ها هستند، گفت: اینها می‌خواستند از یک مرد بزرگی انتقام بگیرند که روبه‌روی نقشه‌های آنها با درایت می‌ایستاد. بعضی‌ها فکر می‌کنند شهید سلیمانی یک سردار شجاع کم‌نظیر بود، این درست است اما تنها شهامت نیست؛ درایت او هم مهم است. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: شهید سلیمانی یک قهرمان ملی و افتخار برای کل ملت ایران، برای ملت‌های منطقه و برای مسلمان‌های انقلابی است. البته آنها خواستند قهرمان ملی را از ما بگیرند، اما به نظر من اشتباه کردند. این قهرمان ملی ما قهرمان ابدی شد و برای همیشه در تاریخ ما شهید سلیمانی یکی از قهرمانان بزرگ تاریخی ماست. روحانی با بیان این‌که اولین پاسخ به جلادان کاخ سفید را مردم عراق در تشییع جنازه باشکوه شهید سلیمانی و شهید المهندس دادند، گفت: تشییع پیکر این شهیدان در شهرهای مختلف ایران از روزهای تاریخی و تودهنی و سیلی محکم به جنایتکاران آمریکایی بود. رئیس‌جمهوری مصوبه پارلمان عراق در مورد ضرورت خروج سربازان آمریکایی از این کشور را اقدام مهم انجام شده از سوی نمایندگان مجلس عراق برشمرد و گفت: هدف دشمن این بود که با شهادت شهید سلیمانی مقاومت در منطقه را بشکند، اما درست برعکس شد و خون شهید سلیمانی موجب تقویت روحیه مقاومت در منطقه شد. روحانی با بیان این‌که شهید سلیمانی ابدی شد و امروز صحنه و مسیر مقاومت با همان شور و اشتیاق تا خروج کامل آمریکایی‌ها از منطقه ادامه دارد، گفت: همان‌طور که بعد از شهادت شهید سلیمانی گفتم، بازهم تاکید می‌کنم که دست سردار ما را قطع کردید، پای شما را از منطقه قطع خواهیم کرد و تا آن روز مقاومت را ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهوری افزود: یکی از آثار این کار احمقانه و وقیحانه این بود که ترامپیسم پایان یافت و تا چند روز دیگر دوران حکومت این جانی تمام می‌شود و به زباله‌دان تاریخ می‌رود و ما از این بابت بسیار خوشحالیم و معتقدیم دوران بعد از ترامپ شرایط بهتری برای ثبات منطقه و جهان خواهد بود.


تعقیب قضایی ترامپ در دستور کار است
عباسعلی کدخدایی در اولین نشست رسانه‌ای دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت با محوریت مطالبه‌گری حقوقی و اولین رویداد دادگاه شبیه‌سازی (موت کورت) ترور شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای همراه توسط دولت جنایتکار آمریکا با اشاره به عرف حقوقی جامعه بین‌الملل درباره مصونیت سران کشورها از احتمال تعقیب قضایی ترامپ در دادگاه‌های بین‌المللی بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری وی خبر داد. به گزارش جام‌جم،‌ سخنگوی شورای نگهبان در این نشست که در محل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار شد، خاطرنشان کرد: اقدامات مقدماتی در زمینه دادخواست حقوقی جنایت سردار سلیمانی انجام شده‌است و ما مشغول بررسی متن این دادخواست هستیم. کدخدایی تصریح کرد: دادخواست حقوقی جنایت آمریکا پیرو شهادت سردار سلیمانی ظرف ماه آینده تقدیم دادگاه‌های داخلی کشور خواهد شد. وی گفت: اقدامات برای پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی ادامه دارد و آیت‌ا... رئیسی و همکارانشان در بخش‌های مختلف قوه قضاییه، همچنین آقای ظریف و همکارانش در وزارت خارجه و همچنین مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری اقدامات حقوقی در این‌باره را دنبال و پیگیری می‌کنند. کدخدایی اظهار‌کرد: اهمیت اقداماتی که شهید سلیمانی انجام داد شاید هنوز زود باشد که شناخته شود و شهادت این مرد بزرگ به همراه یارانش به‌عنوان یک جنایتی بود که سران آمریکا مرتکب شدند و ایشان را ترور کردند؛ جنایتی که جامعه بین‌الملل از این جهت آن را محکوم کردند و هیچ‌کس و هیچ انسان سلیم‌النفسی نتوانست این جنایت را تایید کند. وی در این نشست خاطرنشان کرد: پیگیری قضایی جنایت سران رژیم آمریکا به‌ویژه شخص دونالد ترامپ به‌خاطر صدور دستور ترور شهید سردار سلیمانی در دادگاه‌های بین‌المللی اقتضائات خاص خودش را دارد و بحث مصونیت سران دولت‌ها از تعقیب قضایی مانع از این موضوع است اما نظر برخی کارشناسان بین‌المللی این است که بعد از اتمام دوران ریاست‌جمهوری ترامپ شاید این امکان فراهم شود. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: آنچه که در بحث حقوقی می‌توانیم، بگوییم این است که ترور سردار سلیمانی جنایتی است که سران آمریکا مرتکب شدند و این جنایت از سوی جامعه بین‌الملل محکوم شد.  کدخدایی با اشاره به این‌که براساس اسناد متعدد حقوقی و بین‌المللی این جنایت محکوم است، اظهار کرد: در شرایطی که یک مقام عالی‌رتبه کشوری به دعوت کشور میزبان به یک سفر رسمی آمده بود، او و همراهانش از سوی عوامل کشور دیگری ترور می‌شوند. از این‌رو می‌توان گفت که این پرونده وضعیتی خاص دارد و نیازمند بررسی دقیق حقوقی است.  وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دادگستری جمهوری‌اسلامی ابراز کرد: این پیگیری‌ها به‌واسطه مطالباتی است که از سوی مردم و مسؤولان در داخل و خارج ایران صورت‌گرفته و هدف این است که آمران و مباشران این جنایت مورد تعقیب قضایی قرار گیرند. سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که این مطالبه‌گری‌ها همچنان ادامه دارد، تشکیل دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت با محوریت مطالبه‌گری حقوقی شهادت سردار سلیمانی را در جهت پاسخگویی به این مطالبه‌گری دانست. وی گفت: محاکم داخلی ایران به موجب قانون 1390 که صلاحیت رسیدگی به این موارد را به محاکم داخلی اعطا می‌کند،‌ مجاز هستند که در این موارد ورود کنند و البته چنین اقداماتی در گذشته سابقه داشته و برخی پرونده‌های حقوقی در مورد رسیدگی قرار گرفته و احکام آن صادر شده‌است.   کدخدایی با بیان این‌که ترور سردار سلیمانی نقض کنوانسیون ۱۹۷۳، کنوانسیون ژنو و حتی قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم است، بیان کرد: ترور سردار سلیمانی نقض منشور ملل‌متحد، نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ و نقض کنوانسیون ۱۹۶۹ است لذا به همین خاطر هم اشاره شد دبیرخانه صلح و مقاومت تشکیل شود تا این مراحل حقوقی مورد پیگیری قرار گیرد. سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر این‌که تعقیب کیفری جنایت رخ داده مبانی دارد که این موضوع هم در دست پیگیری است، تصریح کرد: تعقیب کیفری شهادت سردار سلیمانی زمانبر است و به فراهم شدن مقدمات لازم نیاز دارد که در آینده نتایجی از آن ارائه خواهدشد. البته ما معتقدیم محاکم کیفری دولت عراق هم در این زمینه صلاحیت دارند؛ چرا که حاکمیت این کشور در پی این ترور نقض شده‌است.