ایدز درمان قطعی ندارد

ایدز درمان قطعی ندارد


با وجود راهكارهای درمانی كه طی سال‌های متمادی برای بیماری ایدز ابداع شده، چیزی كه حائز اهمیت است، این كه تاكنون هیچ درمان قطعی برای ویروس اچ.آی.وی  وجود ندارد و درمان‌های فعلی تنها برای كنترل و جلوگیری از پیشرفت و حاد شدن بیماری به كمك مبتلایان می‌آید. معروف‌ترین و پركاربرد‌ترین درمان كنترلی ویروساچ.آی.وی  درمان
 ای.آر.تی یا درمان ضدویروسی است كه بیمار باید هر روز از آن استفاده كند. این درمان به طور چشمگیری امید به زندگی را در مبتلایان افزایش می‌دهد و آنها را سلامت نگه می‌دارد و حتی خطر ابتلای دیگران را هم كاهش می‌دهد. شروع درمان معمولا به آمادگی بیمار، مرحله‌ای كه بیمار در آن قرار دارد و دیگر مشكلاتی كه از نظر سلامت برایش پیش می‌آید، بستگی دارد و با وجود این كه درمان قطعی به حساب نمی‌آید، اما سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌كند، اما در هر حال، اگر علائم شدیدی دارید، در معرض عفونت هستید، تعداد سلول‌های T سیستم ایمنی شما به كمتر از 350 رسیده، باردار هستید، بیماری كلیوی مرتبط با اچ.آی.وی  دارید یا تحت درمان هپاتیت B یا C هستيد، حتما باید تحت درمان قرار بگیرید تا بیماری شما تحت كنترل قرار گیرد. اگر در دوران پنجره‌ای به سر می‌برید و از ابتلا به ویروس اچ.آی.وی  اطمینان ندارید، در هر مرتبه رابطه جنسی حتما از وسایل پیشگیری استفاده كنید.
استفاده از داروی Truvada خطر انتقال عفونت اچ.آی.وی  را از راه جنسی در افراد پرخطر كاهش می‌دهد. برخی داروها «مهاركننده‌های ترانس كریپتاز معكوس» هستند كه گسترش ویروس اچ.آی.وی  را در بدن كاهش می‌دهند. وقتی ویروس وارد چرخه بعدی حیات می‌شود، باید از داروهای مهاركننده پروتئاز استفاده كرد كه از تكثیر ویروس جلوگیری می‌كند. مهاركننده‌های فیوژن داروهای ضدویروسی هستند كه از ورود ویروس اچ.آی.وی  به داخل سلول‌ها و تكثیر آنها جلوگیری می‌كنند. داروی مهاركننده ضدویروس بسیار فعال یا اچ ای. ای.آر.تی هم با تركیبی از دو تا سه دارو، مانع از تكثیر ویروس و پیشرفت بیماری می‌شود.