«بــبــعــی» بـه‌جـای «کـیـتـی»

سازندگان و عوامل تولید مجموعه پویانمایی «ببعی» از روند ساخت آن و پیچیدگی‌های کار برای کودک می‌گویند

«بــبــعــی» بـه‌جـای «کـیـتـی»

تماشای پویانمایی یکی از مهم‌ترین تفریحات كودكان و نوجوانان است كه می‌تواند روی رشد شخصیتی بچه‌ها به‌خصوص كودكان تاثیر به‌سزایی داشته باشد. كودك با دیدن پویانمایی و شخصیت مورد علاقه‌اش با او همذات‌پنداری كرده و به نوعی از رفتار و هویت آن شخصیت الگوبرداری می‌كند. از این رو ساخت و تولید پویانمایی برای كودكان و نوجوانان به‌خصوص برای گروه سنی خردسال كار بسیار سخت اما مهمی است و نقش به‌سزایی در تربیت و روند یادگیری آنها دارد. شاید یكی از دلایلی كه باعث می‌شود كمتر كارگردان و تهیه‌كننده‌ای در این زمینه فعالیت كند، همین موضوع باشد. چرا كه در عین سادگی، كار برای كودك بسیار پیچیده و سخت و مهم است. كودك از آنچه می‌شنود و می‌بیند یاد می‌گیرد. حال اگر پویانمایی‌هایی تولید شود كه با فرهنگ بومی و ملی كشور نیز همخوانی داشته باشد می‌تواند تاثیرات مثبتی را روی مخاطبان خود بگذارد. از آنجایی كه كودك در این سن بسیار كنجكاو است و ذهن پرسشگر و دقیق دارد و مشتاق یادگیری است، از این رو برنامه‌سازی برای این گروه سنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. شبكه پویا كه رسالت ساخت برنامه‌هایی متناسب برای این گروه سنی را دارد، مجموعه پویانمایی با نام «ببعی» دارد كه سه فصل از این مجموعه روی آنتن رفته و مورد توجه قرار گرفته است. از این رو گروه در حال تولید فصل‌های بعدی این مجموعه هستند. به همین دلیل جام‌جم گزارشی از تولید این مجموعه داشته كه در ادامه می‌خوانید:

كار تخصصی برای دختربچه‌ها  نداشتیم
مهدی مشكوری كه تهیه‌كنندگی این مجموعه پویانمایی را برعهده دارد درباره روند شكل‌گیری این مجموعه و این‌كه در چند فصل طراحی شده به جام‌جم گفت: پویانمایی ببعی در سه فصل و هر فصل در 26 قسمت تولید شده است. اما این مجموعه برحسب قصه مجموعه موفق «كیتی» تولید شد. یعنی از قصه این مجموعه برای شكل‌گیری این شخصیت ایده گرفتیم. وی همچنین درباره دلیل انتخاب یك گوسفند به عنوان قهرمان داستان هم توضیح داد: دلیل انتخاب گوسفند و طراحی این شخصیت این بود كه خواستیم از یك حیوان حلال بهره بگیریم. از آنجایی هم كه این مجموعه برای گروه سنی پایه طراحی شده است، گرافیك مینی‌مالی دارد و كم‌جزئیات است. چون كار برای گروه سن پایه گرافیك خوش رنگ و لعاب نیاز دارد،. ما كل مجموعه را كه 78 قسمت دارد، در شش ماه تولید كردیم كه معمولا این گونه مجموعه‌ها در قالب غیرصنعتی حدود یك سال زمان برای تولید نیاز دارد. این تهیه‌كننده درباره فصل‌های بعدی این مجموعه هم عنوان كرد: در حال حاضر مشغول طراحی فصل‌های چهار و پنج این مجموعه هستیم كه قرار است چند شخصیت هم به مجموعه اضافه شود. مشكوری درباره بازخوردی كه تا به امروز از مخاطبان گرفته است هم افزود: معمولا مخاطبان با روابط‌عمومی برنامه تماس می‌گیرند و نظراتشان را بیان می‌كنند و به صورت مستقیم با ما در ارتباط نیستند. اما آنچه تا به امروز به ما منتقل شده این است كه خوشبختانه نظر مخاطبان مثبت بوده و این شخصیت و مجموعه را دوست داشتند. بدین معنی كه طراحی و داستان‌های كار را پسندیده بودند. ما در قسمت‌های نخست سعی می‌كردیم یك داستان را در هر اپیزود برای مخاطب تعریف كنیم. به عنوان مثال احترام به پدر و مادر و تند غذا نخوردن از جمله مفاهیم اولیه‌ای بود كه در قالب داستان مطرح كردیم.  وی درباره سختی‌های كار برای این گروه سنی و ایجاد جذابیت‌های بصری هم توضیح داد: ما سعی كردیم تا گرافیك كار بین المللی باشد. به همین دلیل عده‌ای تا پیش از این‌كه تیتراژ را ببینند تصور می‌كردند كه كار خارجی است. بنابراین خیلی روی گرافیك مجموعه و رنگ و لعاب آن كار كردیم و با روان‌شناس در این زمینه مشورت كردیم. وی در پاسخ به این سوال كه داستان‌ها را بر چه اساسی انتخاب كرده‌اند هم توضیح داد: در ابتدا بر مبنای مسائل تربیتی تولید شد و با روان‌شناس و فیلمنامه‌نویس‌های حوزه كودكان مشورت كردیم و مجموعه این‌گونه شكل گرفت. در حال حاضر هم طراحی و تولید 26 قسمت فصل بعد را در دستور كار داریم كه احتمالا در دو ماه آینده به پخش خواهد رسید. مشكوری در پایان درباره دلیل انتخاب شخصیت مونث این مجموعه هم عنوان كرد: می‌توانم بگویم كه به عمد این اتفاق افتاد و ما ببعی را شخصیت دختر طراحی كردیم. به این دلیل كه پویانمایی‌هایی كه اغلب تولید می‌شود، شخصیتهایش پسرها هستند و از طرفی همانطور پیش از این هم گفتم نگاهی به پویانمایی موفق كیتی داشتیم و دوست داشتیم كه مخاطب و قهرمان این مجموعه دختربچه‌ها باشند.



كار برای كودك در عین سادگی پیچیدگی‌هایی دارد
حسین صفارزادگان كارگردان این مجموعه در گفت‌وگو با جام‌جم به نكات مهمی درباره ساخت پویانمایی برای این گروه سنی اشاره كرد. وی درباره سختی‌ها و ویژگی‌های تولید پویانمایی برای كودكان توضیح داد: یكی از ویژگی‌های این كار سادگی آن است كه همین سادگی كار را سخت می‌كند. به این دلیل كه در عین سادگی كار بسیار پیچیده‌ای است. از طرفی در تولید چنین كارهایی باید مراقبت و مواظبت كرد و به دلیل این‌كه مخاطب این آثار كودكان خردسال هستند، ممیزی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. البته منظورم از ممیزی این است كه باید مراقب باشیم كه چه چیزی به كودك بگوییم و یا نگوییم. به هر حال دوران حساسی است. به همین دلیل كار برای كودك بسیار سخت و پیچیده است.
وی در ادامه افزود: به نظر من سخت‌ترین گونه‌ای كه هر فیلمساز می‌تواند انجام بدهد، كار كودك است. چون فیلمساز باید حواسش به همه چیز باشد، از جمله مسائل روانشناختی. به همین جهت این كار هم برای ما زمانبر بود و هم جذاب و سخت. البته من هم خیلی چیزها در این مجموعه یاد گرفتم. چون خودم هم پدر هستم و یاد گرفتم كه برخی مسائل را چگونه می‌توان به فرزندم یاد بدهم. به همین دلیل برای من این مجموعه خیلی جذاب بود.
صفارزادگان در پاسخ به این سوال كه از چه المان‌ها و ترفندهایی برای ایجاد جذابیت در كار استفاده كرده هم توضیح داد: ارتباط مستقیمی بین گرافیك و محتوا وجود دارد كه خیلی مهم است. تصور اشتباهی در بین برخی دوستان در زمینه كار كودك وجود دارد مبنی بر این‌كه فكر می‌كنند برای ایجاد جذابیت در كار باید خیلی شلوغ بازی كرد. اما واقعیت این است كه كار برای کودك باید خیلی ساده و در عین حال پرمحتوا باشد. البته نباید كار سنگین باشد، بلكه باید سرگرم‌كننده باشد. ضمن این‌كه این سادگی خیلی مهم است.
كارگردان ببعی در پاسخ به این سوال كه تا چه حد توانسته در این زمینه به موفقیت دست پیدا كند هم گفت: ما تقریبا بازخورد میدانی از مجموعه داشتیم كه در مجموع مثبت بود و خوشبختانه خانواده‌ها و فرزندانتان از این كار استقبال كردند.
وی در پایان در خصوص تغییراتی كه در فصل‌های بعد قرار است در مجموعه اعمال شود هم بیان كرد: قرار است شخصیتهای جدیدی از جمله پدر بزرگ و مادربزرگ به داستان اضافه شود، سعی كردیم تا از فضاها و داستان‌های تكراری پرهیز كرده و شخصیتها را در موقعیت‌ها و فضاهای جدیدی قرار بدهیم. به عنوان مثال روی مسائلی كار خواهیم كرد كه با احساسات كودكان مرتبط است. با این توضیح كه یك فصل را آموزشی كار كنیم و یك فصل را كاملا ماجرا جویانه كه هم از فضای تكراری پرهیز كرده و دور شده باشیم و هم به مسائل مهمتری هم در زمینه كودك بپردازیم كه امیدوارم توانسته باشیم در این زمینه‌ها موفق عمل كرده باشیم و در فصل‌های بعد هم اتفاقات تازه‌تر و بهتری هم رخ بدهد.


جذابیت كار كودك، از سختی آن می‌كاهد
ژیلا آژیر، مدیر دوبلاژ مجموعه پویانمایی ببعی كه صداپیشه شخصیت «زیبا» در این مجموعه هم هست، درباره ویژگی‌های دوبله پویانمایی و كار برای این گروه سنی گفت: به هر حال كار كردن برای بچه‌ها ویژگی‌های خاص خودش را دارد. ضمن این‌كه جذابیت بسیاری هم برای من دارد. اما نكات مهمی را هم باید در دوبله چنین كارهایی مدنظر داشته باشیم. از جمله نكات مهمی مثل دوست داشتن، بخشش و محبت كردن را در كار لحاظ كنیم. از طرفی باید سعی كنیم نكات مهم و مثبت اخلاقی را به بچه‌ها آموزش بدهیم. چون بچه‌ها در این سن هر چیزی كه می‌بینند را یاد می‌گیرند. به همین خاطر باید خیلی مراقب حرف هایمان باشیم. از همین رو اگر موقع كار احساس كنیم كه ممكن است دیالوگ یا موردی بدآموزی داشته باشد، خودمان آن را تغییر می‌دهیم. اما به قدری این كار جذاب است كه سختی كار را احساس نمی‌كنیم.
وی كه در این مجموعه به جای دو شخصیت زیبا و لاك‌پشت صحبت كرده در پایان نیز درباره نحوه انتخاب دوبلورها و این‌كه بر چه اساسی صورت گرفته توضیح داد: برای شخصیت‌های اصلی تعدادی گزینه داشتیم كه به هر حال در وهله اول صدا خیلی در این زمینه مهم بود و در این زمینه با كارگردان مشورت كردیم و افراد انتخاب شدند. به عنوان مثال مهوش افشاری برای صداپیشه ببعی انتخاب شدند كه صدایشان بسیار مناسب این شخصیت بود. در حال حاضر هم مشغول دوبله فصل جدید هستیم كه تا به امروز 13 قسمت به دست ما رسیده و به‌زودی كار را آغاز خواهیم كرد.


مجموعه «ببعی» نخستین تجربه صداوسیما
 در صنعت پویانمایی كات اوت است

محمد سرشار، مدیر شبكه پویا در پاسخ به این كه با توجه به موفق و پرمخاطب بودن مجموعه پویانمایی «ببعی» تا چه حد كارهای موفقی در دست تولید دارند به جام‌جم گفت: این مجموعه برای نمونه سازی روش تولید صنعت پویانمایی كات اوت در شبكه كودك مدیریت شد تا به تولید برسد و این‌كه همین یك مورد بود و ادامه هم ندارد.
وی درباره علت ادامه‌دار نشدن این نوع پویانمایی هم بیان كرد: تولید پویانمایی به عهده مركز پویانمایی صبا است و شبكه كودك وظیفه تولید برنامه‌های تلویزیونی را برعهده دارد. چون ما بودجه‌ای هم برای تولید پویانمایی نداریم.
در واقع طرح این مجموعه به رئیس سازمان ارائه شد كه می‌شود به شكل تولید صنعتی در بازه زمانی شش ماهه یك مجموعه 78 قسمتی را با كیفیت بالا به تولید رساند. ایشان هم به شكل آزمایشی با این كار موافقت كرد و در پاییز و زمستان 97 تولید انجام و از نوروز 98 هم پخش شد.
مدیر شبكه پویا درباره آماری كه از مخاطبان این مجموعه به شبكه ارائه شده توضیح داد: هنوز نظرسنجی‌های فصل بهار اعلام نشده است. اما براساس تماس‌هایی كه مخاطبان با 162 داشتند و نظراتی كه در سایت شبكه ارائه شده، جزو مجموعه‌های بسیار موفق شبكه بوده است. ضمن این‌كه این روش تولید صنعتی پویانمایی ابتدا در مجموعه پویانمایی «اتل متل یه جنگل» و بعد در «بچه‌‌های ساختمان گل‌ها» در مركز كودك و نوجوان اوج انجام شد و ببعی اولین تجربه صداوسیما و سومین تجربه این روش تولید است.
وی در پایان درباره فضای پسرانه اغلب پویانمایی‌‌های شبكه و لزوم تولید پویانمایی‌هایی با محوریت دختران در این شبكه هم عنوان كرد: پیش از این مجموعه بچه‌های ساختمان گل‌ها، قهرمانش حسنا كوچولو بود و ببعی دومین مجموعه‌ای است كه محوریت داستان یك دختربچه است. اما به دلیل این‌كه اغلب پسربچه‌ها قهرمان پویانمایی‌ها هستند، ما تلاش می‌كنیم در مجموعه‌هایی كه خارج از سازمان تولید می‌شود بخواهیم از قهرمان‌های دختر هم استفاده كنند.



ببعی آوازه‌خوان!
هستی فرج دختربچه هشت ساله شیرین‌زبانی است كه خوانندگی تیتراژ مجموعه پویانمایی ببعی را برعهده داشته كه خیلی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
وی در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص همكاری‌اش با این مجموعه بیان كرد: قبل از این مجموعه چند كلیپ برای امام رضا(ع) اجرا كرده بودم و یك كلیپ هم در پنج‌سالگی برای «زمستان» خواندم. من از پنج‌سالگی كلاس موسیقی می‌روم و مربی‌ام معرف من بود. الان هم چند تا كار به من پیشنهاد شده كه باید برای من بفرستند تا تمرین كنم.
آهنگ «خدایش آفریده» را هم خوانده‌ام. به بازیگری علاقه ندارم و دوست دارم بیشتر موسیقی كار كنم.
وی درباره مجموعه ببعی هم افزود: من هم ببعی را تماشا می‌كنم و همه قسمت‌هایش را دوست دارم و سعی می‌كنم مثل ببعی دختر خوبی باشم و به پدر و مادرم احترام بگذارم و حرف آنها را گوش بدهم.