خـــــط قــــــرمز قـــــدس

60نفر در حمله صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی زخمی شدند

خـــــط قــــــرمز قـــــدس

روز یكشنبه مصادف با عید قربان در سرزمین‌های اشغالی، بیش از یك صد هزار فلسطینی عازم زیارت مسجدالاقصی شدند. آنها طبق عادت هرساله قصد داشتند با برگزاری نماز و مراسم عبادت روز خود را در آنجا صرف كنند اما ناگهان با دخالت ماموران رژیم صهیونیستی مواجه شدند كه دستور ترك مسجد را می‌دادند. مقاومت مسلمانان موجب برخورد خشن و دور از انسانی پلیس رژیم صهیونیستی شد به طوری كه با پرتاب كپسول‌های گاز اشك‌آور، فضای رعب انگیزی را به وجود آورد. درجریان این درگیری‌ها بیش از 60 فلسطینی زخمی شدند و یك‌بار دیگر هتك حرمت مسجدالاقصی و تعرض به فلسطینی‌های نماز گزار خشم مسلمانان را در سراسر جهان برانگیخت.

به اعتراف وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز یكشنبه گذشته همزمان با عید قربان بیش از 1729 صهیونیست وارد مسجدالاقصی شدند. از چهار سال پیش رژیم صهیونیستی می‌كوشد قدم به قدم تسلط خود را بر مسجدالاقصی و اماكن مقدس اطراف آن بیشتر و بیشتر كند. به همین مناسبت رژیم صهیونیستی به بهانه‌های مختلف می‌كوشد صهیونیست‌ها را وارد مسجدالاقصی كرده یا اوقات بیشتری را به حضور آنها در این مسجد اختصاص دهد. روز یك شنبه نیز هم زمان با سالروز «تخریب هیكل» بود و بنابراین قرار بود صدها یهودی صهیونیست تحت پوشش نیروهای امنیتی وارد این مسجد شوند. در مقابل بیش از 120 هزار نمازگزار فلسطینی از صبح در مسجد تجمع كرده بودند تا نماز عید قربان را برگزار كنند. بر اساس گزارش‌ها از زائران و نمازگزاران در مسجدالاقصی خواسته شد پس از پایان نماز، مسجدالاقصی را ترك نكنند تا مانع از ورود غیرقانونی احتمالی شهرك‌نشینان صهیونیست به آنجا شوند، اما نظامیان رژیم اشغالگر با یورش به مسجدالاقصی به سمت زائران و محافظان مسجد گلوله‌های گاز اشك‌آور پرتاب كردند.
پایگاه خبری «عربی 21» در گزارشی نوشت: ماموران این رژیم با پرتاب بمب‌های صوتی و گازهای اشك آور سعی كردند این جمعیت را متفرق كرده و خود وارد محوطه این مسجد شوند. پس از بالاگرفتن درگیری‌ها، خطیب نماز عید در مسجدالاقصی نیز از نمازگزاران خواست مسجد را ترك نكنند و اجازه ندهند صهیونیست‌ها به این مكان مقدس حمله ور شوند. آن‌گاه نیروهای اشغالگر در مقابل «باب المغاربه» مستقر شده و تلاش كردند راهی برای ورود شهرك نشینان به داخل مسجدالاقصی پیدا كنند، اما حضور انبوه نمازگزاران فلسطینی در قدس شریف مانع ورود آنان به این مسجد می‌شد.
 واكنش گروه‌های فلسطینی
نهادهای فلسطینی و بین‌المللی در پی این حمله با صدور بیانیه‌هایی ضمن محكوم كردن این حادثه، مسجدالاقصی و قدس را خط قرمز فلسطین و جهان اسلام دانستند «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشكیلات خودگردان فلسطین با محكوم كردن این حوادث، رژیم صهیونیستی را مسؤول افزایش تنش‌ها و خشونت در قدس دانست. احمد ابوالغیط، دبیركل اتحادیه عرب، تعرض و یورش شهرك‌نشینان صهیونیست و یهودیان افراطی به مسجدالاقصی هنگام برگزاری نماز عید سعید قربان را محكوم كرد و شورای ملی فلسطین خواستار اقدام پارلمان‌های عربی و اسلامی در این باره شد. كمیته عالی ریاست كلیساهای فلسطین نیز تجاوز اخیر را نتیجه جنون و تعصب كور تندروهای اسرائیل دانست.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در واكنش به این حادثه گفت حمایت و دفاع از مسجدالاقصی ومقدسات اسلامی و مسیحی در سایه معادله‌ای صورت می‌گیرد كه مبتنی بر وحدت مردم و تقویت قدرت فلسطینی‌ها و احیای مقاومت به اشكال مختلف آن است. خالد البطش از مسؤولان جنبش جهاد اسلامی نیز ضمن محكوم كردن حملات صهیونیست‌ها گفت: باز شدن باب عادی‌سازی میان پایتخت‌های برخی كشورهای عربی و اسلامی با رژیم اسرائیل برای اعطای مشروعیت به رژیم اشغالگر صهیونیست ضربه‌ای محكم به قبله اول مسلمانان است.»
 برنامه‌ای حساب شده
یورش شهرك‌نشینان صهیونیستی به مسجد‌الاقصی برنامه‌ای حساب شده و دراز مدت است كه از سال‌ها پیش مقامات اسرائیلی در پیش گرفته‌اند. آنان هم زمان با یهودی‌سازی اماكن عربی در بیت‌المقدس ازجمله مسجدالاقصی و حریم آن تلاش می‌كنند با وارد كردن گروه‌های شهرك‌نشین كنترل كامل این مسجد را در اختیار خود بگیرند. طبق توافق‌نامه‌های صورت گرفته بعد ازجنگ جهانی دوم نظارت و كنترل بر اماكن مقدس در فلسطین اشغالی برعهده دولت اردن گذاشته شده است. با این حال صهیونیست‌ها تلاش می‌كنند از ضعف اعراب استفاده كرده و قدم‌به‌قدم تسلط خود را بر این اماكن بیشتر كنند. آنها در واقع با بهانه قرار دادن مراسم مذهبی یهودیان و گسیل داشتن برخی گروه‌های تندروی یهودی می‌كوشند تا این هدف را تحقق بخشند. آنچنان كه منابع خبری گزارش می‌دهند طی سال‌های گذشته ورود شهرك‌نشینان یهودی به این مسجد بیشتر شده است. حتی منابع خبری اسرائیل روز گذشته اعلام كردند حضور شهرك‌نشینان به نسبت سال گذشته 17 درصد بیشتر بوده است.
هفته گذشته منابع فلسطینی گزارش دادند كه ۴۸ صهیونیست از طرف باب المغاربه به حیاط مسجدالاقصی حمله و اقدام به انجام حرکات تحریك‌آمیز كرده‌اند. به گفته آنها به‌طور روزانه شهرك‌نشینان به یورش‌هایشان به مسجدالاقصی تحت حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند. به گفته آنان این تحركات در راستای یهودی سازی مسجدالاقصی بوده و اهداف بلند مدتی را در نظر دارد. پیش از آن نیز در یك خبر دیگر اعلام شد 64شهرك‌نشین یهودی از سمت باب المغاربه وارد مسجدالاقصی شده و پس از قدم زنی در محوطه‌های مختلف آن از سمت باب السلسله از این مسجد خارج شدند. به گفته منابع فلسطینی تعرض به مسجدالاقصی تقریبا به برنامه هر روزه شهرك نشینان صهیونیست تحت حمایت مستقیم رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. هدف اصلی از این كار زمینه‌سازی برای تقسیم زمانی و مكانی این مسجد بین مسلمانان و یهودیان و در نهایت سیطره كامل رژیم صهیونیستی بر آن به منظور فراهم كردن زمینه تخریب این مسجد و ساخت معبد كذایی یهود در جای آن است.