ایرانی فکر کنیم، ایرانی زندگی کنیم

رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با اشاره به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت تأکید کردند

ایرانی فکر کنیم، ایرانی زندگی کنیم

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار 2000 نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه پیشرفت علمی كشور را در كوران حركت پرشتاب علمی جهان، كاملا ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه تحسین‌برانگیز و اعتماد به نفس جوانان نخبه تأكید كردند: هر جوان نخبه، پاره تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشكلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را كاملا جدی اجرا و پیگیری كرد.

پیشرفت علمی با شتاب ادامه یابد
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای مطالبی را كه ۱۲ نفر از نخبگان در این دیدار بیان كردند و تأمل جوانان نخبه درخصوص مسائل مهم كشور را بسیار خوب و لذتبخش ارزیابی كردند و با تأكید به مسؤولان مربوط برای دنبال كردن مطالبات و پیشنهادهای نخبگان گفتند: حركت علمی آغاز شده در كشور نیازمند استمرار است، البته رتبه‌های بالای علمی ایران در برخی رشته‌های نوپا مانند نانو و زیست‌فناوری بسیار افتخارآمیز است اما به هیچ‌وجه كافی نیست و نباید ما را قانع كند، بلكه باید پیشرفت علمی با شتاب ادامه یابد.
ایشان با اشاره به بازدید سه شنبه خود از نمایشگاه شركت‌های دانش‌بنیان، وجود انگیزه، اعتماد به‌نفس و خودباوری در حرف و عمل جوانان متخصص را نشانه‌ای شوق‌انگیز از استمرار جریان علمی در كشور برشمردند و خاطرنشان كردند: این جوانان فقط نخبگان ۳۰ شركت از 4000شركت دانش‌بنیان كشور بودند كه این عدد باید در طول یك مدت محدود و مشخص، چند برابر شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای لازمه تحقق این هدف را ایجاد زیرساخت‌های قانونی درخصوص شركت‌های دانش‌بنیان و رفع موانع پیش‌روی آنها برشمردند و گفتند: مكررا  تأكید كرده‌ایم كه محیط كسب و كار باید اصلاح شود، مثلا مجوزی كه باید ظرف یك هفته صادر شود، شش ماه زمان نبرد، موازی‌كاری‌های غلط حذف و انحصار برداشته شود.


مأیوس نشدن از القائات منفی جریانی بددل
رهبر انقلاب اسلامی سپس به بیان چند نكته خطاب به نخبگان جوان پرداختند.
«اجرا و تحقق جدی سند راهبردی امور نخبگان» اولین نكته مورد تأكید حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بود.
ایشان اجرای كامل این سند را موجب رفع بسیاری از مشكلات در زمینه پیشرفت علمی، تجاری‌سازی محصولات علمی و فناوری و حل سایر مشكلات بخش علمی خواندند و گفتند: بنیاد نخبگان موظف است به این سند بپردازد و شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نیز باید با به‌روزرسانی این سند، تحقق آن را مطالبه و دنبال كند. «مأیوس نشدن از القائات منفی جریانی بددل كه جنبش علمی كشور را انكار می‌كند» توصیه بعدی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به جوانان نخبه بود. ایشان افزودند: یك جریان بددل و بدخواه كه متأسفانه در داخل دانشگاه‌ها نیز حضور دارد، اصل جهش علمی كشور را كه یك واقعیت عیان است، انكار و تلاش می‌كند با القای این‌كه هیچ اتفاق علمی مهمی رخ نداده است، مردم را دچار تردید و نخبگان را ناامید كند، اما شما در مقابل این جریان هرگز مأیوس نشوید. رهبر انقلاب اسلامی یكی دیگر از كارهای زشت این جریان بددل را دلالی و انتقال نخبگان مستعد به خارج از كشور دانستند و گفتند: جوان نخبه به ایران تعلق دارد و پاره تن كشور است، اما آنها به دنبال دلسرد كردن و یا فریفتن او با وعده‌های پولی یا غیر پولی و موهوم هستند كه مسؤولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم موظفند از دانشگاه‌ها در مقابل این جریان مراقبت كنند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: برخلاف القائات این جریان، مقامات عالی كشور از مشكلات و اخبار منفی هم با خبر هستند اما یقیناً جنبه‌های مثبت جریان علمی كشور بر جنبه‌های منفی آن غلبه دارد.



حرمت شرعی استفاده از بمب هسته‌ای
ایشان هنر انقلاب اسلامی را جرأت دادن به مرد و زن و پیر و جوان برای ورود به میادین دشوار از جمله ورود در میادین علمی كه حتی تحسین دشمنان را نیز به‌دنبال داشته است، خواندند و با یادآوری مواردی از افتخارات علمی كشور گفتند: استفاده از ظرفیت علمی در بخش‌های مختلف كشور به «بالا بردن قدرت دفاعی»، «درمان و پزشكی پیشرفته و كنترل بیماری‌ها»، «مسائل فنی مهندسی»، «زیست‌فناوری و تولید محصولات با دوام با فناوری نانو» و «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای»، منجر شده است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای خاطرنشان كردند: با وجود این دستاوردهای واضح، برخی افراد حركت علمی كشور را تخریب و انكار و اگر بتوانند برسر راه آن مانع‌تراشی می‌كنند.
ایشان افزودند: البته این موانع باید برداشته شود و مسؤولیت به عهده مسؤولان مراكز مربوط است، اما شما جوانان عزیز به حركت پر شوق، مضاعف و بدون وقفه خود در مقابل این جریان انحرافی ادامه دهید. رهبر انقلاب اسلامی، توجه به علوم انسانی را در همه نهادهای نخبگانی از جمله بنیاد نخبگان ضروری خواندند و گفتند: وقتی جوان نخبه ایرانی در زمینه مهندسی در تراز جهانی عمل می‌كند و در ساخت دستگاه‌های بسیار پیچیده، كارهای بسیار مهمی انجام می‌دهد، طبعاً حضور او در عرصه‌هایی مانند اقتصاد، حقوق و مدیریت و ارائه راه حل برای مشكلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی، مؤثر و راهگشا خواهد بود. ایشان برخی مشكلات اقتصادی موجود را ناشی از كمبود تحقیق علمی دانستند و افزودند: با دانش نخبگانی می‌توان راه‌حل‌های خوبی برای این مسائل یافت. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر اجرای كامل سند بسیار ارزشمند نقشه علمی كشور افزودند: حضور نخبگان جوان در عرصه علوم انسانی موجب می‌شود پرورش اندام علمی كشور به صورت متناسب صورت گیرد، نه این‌كه یك بخش فوق العاده قوی باشد و بخشی دیگر ضعیف و كم جان. رهبر انقلاب، همراه بودن علم با فرهنگ صحیح انسان‌دوستی را زمینه‌ساز استفاده بشر از منافع حقیقی علم و دانش خواندند و یادآوری كردند: علم بسیار مهم و بسیار نافع هسته‌ای وقتی با فرهنگ غلط قدرت‌طلبی همراه شد، به تولید بمب هسته‌ای انجامید و به تهدید بزرگ دنیا و بشریت تبدیل شد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته‌ای تأكید كردند: ما با وجود این‌كه می‌توانستیم در این راه قدم برداریم، براساس حكم اسلام عزیز كاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی اعلام كردیم، بنابراین هیچ دلیلی ندارد كه برای تولید و نگه‌داشت سلاحی كه استفاده از آن مطلقاً حرام است، هزینه كنیم.




از شاگردی ابایی نداریم
ایشان پایبندی جدی به مبانی دینی و شرف ملی را دو الزام مجموعه‌های نخبگانی برشمردند و افزودند: دانشمند ایرانی وقتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی آمیخته می‌شود، عنصر راهبردی حیات ملت می‌شود و به كشور روح و توان می‌بخشد.
ایشان در زمینه ضرورت همراهی علم با فرهنگ صحیح افزودند: ما از شاگردی و یادگیری هیچ ابایی و ننگی نداریم، اما نمی‌خواهیم دانشگاه‌های ما باز تولید «دانشگاه‌های آمریكایی با همان فرهنگ غلط غربی» باشند.
رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از فضای اسلامی - ایرانی مجموعه‌های فعال در عرصه‌های سلول‌های بنیادی، نانو، زیست فناوری و هسته‌ای گفتند نخبگان فعال در این زمینه‌ها، كار علمی را نوعی جهاد می‌دانند و این تفكر و نگرش در همه محیط‌های دانشگاهی مورد نیاز است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تأكید كردند: شرایط ما با شرایط دیگران متفاوت است. ما باید ایرانی بیندیشیم، ایرانی فكر كنیم و ایرانی زندگی كنیم كه رعایت و اجرای الگوی پیشرفت اسلامی -ایرانی می‌تواند به این هدف كمك شایانی كند.
ایشان تقلید از فرهنگ دانشگاه‌های غربی را باعث از بین رفتن نوآوری و ابتكارات علمی خواندند و گفتند: تقلید از دیگران، نوزایی و نشاط حقیقی علمی را هم از بین می‌برد. رهبر انقلاب اسلامی در ششمین نكته سخنان خود، جامعه نخبگان را به ایفای نقش در زمینه دیپلماسی عمومی فراخواندند. ایشان گردآوردن «نخبگان ایرانِ فرهنگی بزرگ» یعنی نخبگان قلمرو وسیع فرهنگ ایرانی در قرن‌های گذشته را نمونه‌ای از ظرفیت بالقوه جامعه نخبگانی خواندند و افزودند: ارتباط گیری و گردآوری نخبگان منطقه غرب آسیا، جهان اسلام، محور مقاومت و حتی گردآوری نخبگان حق‌جوی عالم در همه كشورها از جمله آمریكا و اروپا می‌تواند با نوعی نهادسازی به ارائه و ترویج «دانش پاك و با شرافت» و «اندیشه درست» منجر شود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، با نقد برخی كم‌كاری‌ها در ارائه راه سوم برخاسته از انقلاب اسلامی به جهانیان گفتند: راه ما نه سوسیالیستی است نه متكی بر لیبرال دموكراسی. ما به بركت اسلام راه سومی را به ملت‌ها ارائه كرده‌ایم كه باید بیش از پیش با سخن منطقی و عمل خود، دل‌ها را به این راه سودمند برای بشریت جذب كنیم و ملت‌ها را از نفوذ روزافزون فرهنگ منحط غرب نجات دهیم.



عدم مطرح كردن مشكلات
 بدون توجه به‌موفقیت‌ها

رهبر انقلاب در آخرین فراز سخنانشان در جمع 2000 نخبه جوان بر ایجاد و گسترش امید تأكید كردند و گفتند: نخبگان، اساتید و پیشروان حركت علمی نگذارند امید به وجود آمده برای پیشرفت علمی كشور دچار اختلال شود.
ایشان در همین زمینه افزودند: در كشور البته مشكلات مختلفی وجود دارد اما نباید این مشكلات را یك‌طرفه و بدون توجه به موفقیت‌ها مدام مطرح و بر سر آن مرثیه خوانی كرد، چرا كه در این صورت امید در دل جوانان كم فروغ می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی توجه و تبیین موفقیت‌های بزرگ را از وظایف نخبگان در قبال نسل جوان دانستند و افزودند: استعداد ایرانی بعد از انقلاب به‌وجود نیامده، بلكه موهبتی همیشگی و خدادادی است، اما انقلاب با میدان دادن به این استعدادها، ایران را از حالت راكد و عقب افتاده و وابسته به كشوری مستقل، در حال پیشرفت و برخوردار از موفقیت‌های فراوان تبدیل كرد كه باید به این واقعیات توجه كامل داشت. ایشان نتایج «مقایسه پیشرفت‌های علمی دانشگاه‌ها در 40 سال اخیر را با قبل از انقلاب» حیرت‌آور خواندند و افزودند: این حركت عظیم البته در اول راه است، اما به فضل الهی و همت نخبگان و جوانان به اوج خواهد رسید و جوان ایرانی باید با این نگاه به آینده بنگرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای توكل، تقوا و معنویت را مایه امید حقیقی و روزافزون خواندند و به نخبگان جوان توصیه كردند: هرچه می‌توانید دل‌های پاكتان را پاك‌تر كنید و در حرف و عمل خداوند كریم را همواره مدنظر داشته باشید، آن وقت همراهی و یاری خدا را در پیشرفت مداوم احساس و درك خواهید كرد.
رهبر انقلاب در پایان سخنان‌شان با تكرار سخنان چند سال قبل خود یادآوری كردند: گفته‌ایم كه باید به‌گونه‌ای پیشرفت كنیم كه ۵۰ سال بعد هر نخبه‌ای و هر كسی كه در جهان خواست تازه‌های علم را فرابگیرد، ناچار به دانستن زبان فارسی باشد و تحقق این هدف، حتماً در دایره هوش و استعداد و همت ایرانی امكان‌پذیر است. در این دیدار همچنین آقای ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، پیشرفت درون‌زای علمی را براساس نیروی انسانی، آموزش و فرهنگ بومی، رویكرد بنیاد ملی نخبگان اعلام كرد و گفت: از نظر ما نخبه كسی است كه برای كشور خود ارزش افزوده و اشتغال ایجاد كند و بر این اساس حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان منوط به انجام كار و تلاش و نوآوری است.
آقای ستاری، طرح سرآمدان علمی و برگزاری جوایز مصطفی و شهید احمدی روشن را از جمله برنامه‌های در حال اجرای بنیاد علمی نخبگان خواند و افزود: اقتصاد دانش‌بنیان در نقطه مقابل اقتصاد نفتی و وابسته است و در آن، كیفیت نیروی انسانی و وارد كردن بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری اصل است.



محور دیدگاه‌های 12 نفر از نخبگان
در این دیدار قبل از سخنان رهبر انقلاب ۱۲ نفر از نخبگان و محققان رشته‌های مختلف، دیدگاه‌های خود را بیان و در سخنان خود بر این نكات تأكید كردند:
    ضرورت اصلاح نگرش‌ها به كارآفرینان نوآور در جامعه
    لزوم حذف مقررات دست‌وپاگیر در جهت حمایت از نخبگان و مسیر پژوهش‌های كاربردی
    ضرورت سرمایه‌گذاری در رشته‌های علوم پایه
    راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی به‌منظور غلبه بر فقر تولید محتوا در فضای مجازی
    انتقاد از شرایط دشوار كسب و كارهای جدید در كشور
    لزوم رسیدگی به وضع مدارس سمپاد
    حمایت از كسب و كارهای اینترنتی و جلوگیری از متوقف كردن سلیقه‌ای فعالیت آنها
    بیان پیشنهادهایی درخصوص اصلاح نظام اداری كشور
    تأكید بر ساماندهی و ارتقای فعالیت‌های آموزش برون مدرسه‌ای همچون المپیادهای علمی
    پیشنهاد تغییر معیار اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها و مراكز علمی كشور از شاخص سرانه دانشجو -استاد به شاخص كیفی حل مسائل كشور
    ضرورت حركت به سمت الگوهای جدید آموزشی به‌ویژه آموزشِ پژوهش‌محور با اولویت كارآفرینی و افزایش رفاه اجتماعی