وزن‌كشی ماشین‌برقی‌ها

خودروهای الكتریكی با وجود مزایای قابل توجه، معایب مهمی هم دارند كه روی كفه ترازو بررسی‌شان می‌كنیم

وزن‌كشی ماشین‌برقی‌ها

روز به روز به محبوبیت وسایل نقلیه الكتریكی افزوده می‌شود. این روزها تقریبا تمام خودروسازان معتبر جهان یا در حال ساخت نوعی وسیله نقلیه تمام‌الكتریكی هستند یا فروش آنها. خریداران هم بیش از گذشته از این خودروها استقبال می‌كنند. زمانی خودروهای الكتریكی چنان گران بود كه فقط ثروتمندان توان خریدشان را داشتند. اما تولید انبوه این خودروها، از قیمت آنها روزبه‌روز كم كرده و چنین به نظر می‌رسد كه در آینده‌ای نه چندان دور، همه مردم از وسایل نقلیه الكتریكی استفاده خواهند كرد. اما این نوع وسیله در كنار مزایایی كه دارد، معایبی هم دارد كه پیش از خرید باید به آنها توجه شود. از آنجا كه هنوز این نوع خودرو به ارزانی خودروهای بنزینی نیست، پس باید درك صحیحی از آنها و عملكردشان داشته باشیم. در ادامه مزایا و معایب خودروهای الكتریكی را نسبت به خودروهای بنزینی بررسی می کنیم.

معایب
فرآیند شارژ باتری

شارژ دوباره باتری‌های خودروهای الكتریكی در مقایسه با خودروهای بنزینی كه فقط چند دقیقه برای پر كردن باك خودرو لازم است، زمان زیادی می‌گیرد. در واقع بیشتر خودروهای الكتریكی برای شارژ كامل به چهار ساعت زمان نیاز دارند و شارژ برخی از این خودروها، ۱۵ تا ۲۰ ساعت وقت می‌گیرد. حتی برخی از سریع‌ترین ایستگاه‌های شارژ برای این‌كه بتوانند حداقل ۸۰ درصد باتری خودرو را شارژ كنند، نیم‌ساعت وقت لازم دارند. رانندگان خودروهای الكتریكی باید پیش از حركت، برنامه‌ای درست برای خود ترتیب دهند. زیرا در صورت خالی‌شدن باتری خودرو، مشكل‌شان را نمی‌توانند به سرعت پمپ بنزین‌ها حل كنند.
مشكل دیگر شارژ باتری، دسترسی نداشتن به ایستگاه‌های شارژ است. با این‌كه تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای الكتریكی، نسبت به گذشته (به‌ویژه در دو تا سه سال گذشته) بسیار بیشتر شده است، اما دسترسی به ایستگاه‌های شارژ هنوز در بیشتر مناطق امكان ندارد. شركت خودروسازی تسلا، میلیاردها دلار خرج و در شبكه جاده‌ای خود برای خودروهای الكتریكی، ایستگاه‌های شارژ بنا كرده است. اما آنها هنوز كافی نیستند و به همین دلیل رانندگان خودروهای الكتریكی تسلا، فقط یك‌بار در روز می‌توانند خودروی خود را در ایستگاه‌های مخصوص (Supercharger) شارژ كنند.
البته تامین‌كنندگان الكتریسیته دیگری به این مجموعه وارد شده‌اند، اما تقاضا بسیار فراتر از عرضه است. به نظر می‌رسد پنج تا ده سال لازم است تا این مشكل برطرف شود.
  محدودیت پیمایش مسافت
ممكن است از سرعت خودروی الكتریكی‌تان لذت ببرید. اما این لذت خیلی طول نمی‌كشد. زیرا مسافتی كه این خودرو با یك بار شارژ باتری می‌تواند طی كند، نسبتا كم است. در واقع بهترین مدل‌های خودروهای الكتریكی در هر بار شارژ، مسافتی بین ۹۵ تا ۱۹۰ كیلومتر را طی می‌كنند. اما خودروهای بنزینی زمانی كه باك آنها پر از بنزین است، می‌توانند مسافتی معادل ۴۸۰ كیلومتر را برانند سپس به سوختگیری نیاز پیدا كنند. بنابراین اگر می‌خواهید به سفرهای طولانی بروید، خودروی الكتریكی بدترین انتخاب خواهد بود.
 قیمت بالا
از آنجا ‌كه بسته‌های باتری به‌كار رفته در خودروهای برقی بسیار گران است و این باتری‌ها در طول عمر یك خودروی الكتریكی بیش از یك بار باید تعویض شوند، قیمت این خودروها بسیار گران تمام می‌شود. به طور كلی خرید این خودروها، مانند هر خودروی دیگر، باتوجه به نیاز فردی ارزیابی می‌شود. با توجه به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و كاهش انتشار آلاینده‌ها این خودرو به نظر مقرون‌به‌صرفه می‌آید. اما اگر مجبور باشید، باتری‌های این خودرو را تعویض كنید، دیگر خودرویتان ارزان نخواهد بود. بنابراین هنگام خرید باید این مورد را در نظر بگیرید.
مدل‌های كمتر
این روزها شاهد مدل‌های بیشتر خودروهای الكتریكی نسبت به گذشته هستیم، اما این خودروها هنوز مانند خودروهای بنزینی متنوع نیستند. وقتی به ظاهر و زیبایی این خودروها توجه كنید، متوجه می‌شوید كه این خودروها مانند خودروهای رایج فعلی چندان زیبا نیستند. البته زمانی كه تولید این خودروها گسترده شود، تنوع مدل‌های آن هم بیشتر می‌شود.
مسلما وضع بازار و شدت استقبال از این خودروها در متنوع‌ترشدن و هر چه بزرگ‌تر شدن بازارشان موثر است.


مزایا
 هزینه نگهداری
از مزایای خودروهای الكتریكی باید به هزینه پایین نگهداری آنها اشاره كرد. در واقع نگهداری این خودروها ارزان تمام می‌شود. به عنوان مثال، تعمیر قسمت‌های مكانیكی درون وسایل نقلیه دارای موتور احتراق داخلی، بسیار گران‌تر از خودروهای الكتریكی تمام می‌شود. كمتر پیش می‌آید كه خودروهای الكتریكی از نظر مكانیكی از كار بیفتند. این خودروها فقط به موتور برقی و جعبه‌دنده‌ای تك‌سرعته مجهز هستند و انواع و اقسام قطعاتی كه در خودروهای بنزینی دیده می‌شود در خودروهای برقی وجود ندارد.
همچنین نگهداری معمول موتورهای بنزینی، مانند تعویض روغن موتور، فیلتر هوا، رادیاتور، بررسی منظم جعبه‌دنده، تسمه تایم و موارد دیگر برای خودروهای الكتریكی نیاز نیست و بیشترین هزینه‌ای كه برای این وسایل نقلیه لازم می‌شود، تعویض باتری است.
از طرفی مصرف سوخت خودروهای بنزینی با توجه به قیمت بنزین، نسبت به خودروهای الكتریكی گران‌تر است. حتی به‌صرفه‌ترین خودروی بنزینی از نظر مصرف بنزین می‌تواند سالانه هزینه زیادی برایتان داشته باشد. اما هزینه مصرف برق خودروهای الكتریكی تقریبا نصف هزینه‌ای است كه بابت خودروهای بنزینی می‌پردازید.
موتور بی‌سروصدا
آیا تا به حال سوار یك وسیله نقلیه الكتریكی بوده‌اید؟ در این صورت حتما تجربه‌ای كاملا متفاوت خواهید داشت. در واقع هیچ نوع صدایی از موتور خودرو شنیده نمی‌شود. تمام چیزی كه می‌شنوید، صدای باد و جاده است. البته برخی از افراد عاشق شنیدن صدای موتور خودرو هستند كه در این زمینه راه‌‌حل‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال در خودروی الكتریكی جگوار، هنگام شتاب‌گیری، صدایی مصنوعی تولید می‌شود تا صدای موتور این خودرو شبیه خودروهای بنزینی شود. اما اگر ترجیح می‌دهید، بی‌سروصدا برانید و شتاب‌گیری‌تان آرام باشد، خودروهای برقی مناسب‌تان هستند.
در ضمن در موتور برقی برخلاف خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی، تمام گشتاور در لحظه حركت در دسترس است و شتاب اولیه بالا از ویژگی‌های خودروهای برقی است. این خودروها بسیار سریع است و به محض فشردن پدال گاز، آنها از هر خودروی بنزینی سریع‌تر حركت می‌كنند. اگر دوست دارید شتاب صفر تا صد خودرویتان عالی و در عین حال بی‌صدا باشد، سراغ خودروهای الكتریكی بروید.
  انتشار آلاینده صفر
كاهش انتشار آلاینده، از جمله كاهش مصرف سوخت، مزیت دیگری است كه خودروهای تمام‌الكتریكی نسبت به خودروهای رایج دارند. از آنجایی‌كه این خودروها به باتری‌های شارژی مجهز هستند، راندن یك خودروی الكتریكی، هیچ انتشار آلاینده‌ای ندارد. منظور همان آلاینده‌هایی است كه منبع اصلی آلودگی هوا در بیشتر مناطق دنیاست. خودروهای بنزینی انواع آلاینده‌های ناشی از مصرف بنزین و دیگر مایعاتی كه برای حركت خودرو لازم است را در هوا منتشر می‌كنند كه برای محیط‌زیست خطرناك است. البته باتری هم وقتی از كار می‌افتد، برای محیط‌زیست مشكلاتی به وجود می‌آورد اما صنعت خودروسازی الكتریكی برای این مشكل راه‌حل‌هایی از جمله روش‌های بازیافت این باتری‌ها را ارائه داده است.
از طرفی الكتریسیته با استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند باد، آب و خورشید تولید می‌شود. اما فرآیند تولید بنزین سخت و مشكل است.
  مقرون به صرفه از نظر مصرف انرژی
كارایی انرژی به آن مقدار انرژی اشاره دارد كه برای به حركت درآوردن چرخ‌های خودرو به انرژی واقعی تبدیل می‌شود. باتری‌های خودروهای الكتریكی بسیار بیشتر از وسایل نقلیه بنزینی از نظر مصرف انرژی، مقرون به صرفه‌تر است. در واقع باتری این خودروها ۵۹ تا ۶۲ درصد انرژی برق را به انرژی مورد نیاز حركت وسیله نقلیه تبدیل می‌كند؛ در حالی كه وسایل نقلیه بنزینی فقط ۱۷ تا ۲۱ درصد انرژی حاصل از بنزین را به انرژی مورد نیاز حركت موتور بنزینی تبدیل می‌كنند. بنابراین خودروهای الكتریكی از نظر مصرف منابع انرژی نسبت به موتورهای بنزینی، مقرون به صرفه‌اند.
 مستقل از نظر انرژی
وسایل نقلیه بنزینی برای تامین انرژی خود به پمپ‌بنزین‌ها وابسته هستند. در واقع تنها راهی كه می‌توانید سوخت خودروی بنزینی را تامین كنید، پمپ‌بنزین‌هاست. اما یك خودروی الكتریكی را راحت و بدون دردسر می‌توانید به یك شبكه برق در هر كجا كه هستید مثلا به ایستگاه شارژ خودرو یا پریز برق منزل‌تان بزنید و آن را شارژ كنید. مهم‌تر از همه شما می‌توانید با استفاده از صفحه‌های خورشیدی، الكتریسیته مورد نیاز خودروتان را تولید كنید و از نیاز به اتصال به شبكه برق كاملا مستقل شوید.