سایه ترس بر «ملكاوان»

گفت‌وگو با عوامل سریال «ملکاوان» که از امشب از شبکه آی‌فیلم پخش خواهد شد

سایه ترس بر «ملكاوان»

مُلكاوان نام ملك و منطقه‌ای در شمال كشور و این روزها نام سریالی به كارگردانی احمد معظمی و تهیه‌كنندگی محمد مصری‌پور است كه در سكوت خبری بخش‌هایی از آن در مازندران و بخش‌های دیگرش در تهران و فرانسه تصویربرداری شده و قرار است از امشب در 30 قسمت هر شب ساعت 22 از شبكه آی فیلم پخش شود. این سریال كه تیزرهای آن مدتی است روی آنتن رفته، در ژانر وحشت و معمایی جا می‌گیرد، گونه‌ای كه كمتر در آثار نمایشی ایرانی به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی شاهد آن بودیم و همین موضوع تاثیر مثبتی در جذب مخاطب برای ملكاوان دارد. پیش از این شبكه آی‌فیلم، سریال یادآوری را تولید كرده بود كه برای نخستین‌بار از این شبكه پخش شد و حالا دومین سریالی كه پخش اول خود را از آی فیلم تجربه می‌كند، ملكاوان است. این مجموعه بازیگران زیادی دارد كه امین زندگانی، نازنین فراهانی، داریوش فرهنگ، فریبا متخصص و... جزو آنها هستند. با كارگردان، تهیه‌كننده و تعدادی از بازیگران این سریال گفت‌وگو كردیم و از جزئیات آن پرسیده‌ایم.

قصه از چه قرار است؟
داستان ملكاوان كه فضای رازآلودی دارد، اجتماعی است و ماجرای زنی را روایت می‌كند كه همسرش در خارج از كشور خودكشی كرده است و این ماجرا و یافتن علت خودكشی پای نهادهای امنیتی را به میان می‌كشد و ماجراهایی را در این سریال رقم می‌زند كه هیجان‌انگیز و گاه ترسناك است.



امید به مردم
محمد مصری پور، تهیه‌كننده سریال ملكاوان درباره ساخت این مجموعه می‌گوید: داستان و ژانر این سریال با دیگر ژانرهای تلویزیون فرق دارد. بخش‌هایی از فضای سریال دلهره آور هست. ضمن این‌كه قصه معمایی، اجتماعی و... هست.
امیدوارم سریال مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. داستان درباره زنی است كه به ایران برمی‌گردد و درگیر ماجراهایی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در این سریال به موضوع امید می‌پردازیم و نشان می‌دهیم كه هر آدمی با هر گذشته‌ای باید به آینده امیدوار باشد و آینده را سفید ببیند.
این تهیه‌كننده درباره انتخاب احمد معظمی به عنوان كارگردان سریال می‌افزاید: با توجه به این‌كه ژانر سریال ملكاوان متفاوت بود، باید كارگردانی انتخاب می‌شد كه مسلط به ژانرهای متفاوت باشد.  احمد معظمی تسلط زیادی در ژانرهای مختلف دارد و یكی از موفق‌ترین كارگردانان محسوب می‌شود كه در ژانرهای پلیسی، اجتماعی، اطلاعاتی - امنیتی، دلهره‌آور و... كار كرده است و سریال ملكاوان هم تركیب همه این ژانرها بود.



بی‌بی مریم در ملکاوان
پانته‌آ سیروس، بازیگر نقش بی‌بی مریم در سریال بانوی سردار در این سریال حضور دارد و درباره شروع همكاری‌اش با این گروه می‌گوید: با سمیه تاجیك، نویسنده سریال ملكاوان در سریال بانوی سردار همكاری داشتم و از این طریق به این مجموعه معرفی شدم.
به دلیل شناختی كه از قلم خانم تاجیك داشتم این كار را پذیرفتم. سریال قصه به روزی دارد و با توجه به تیزرهایی كه می‌بینم امیدوارم خوب از آب درآمده باشد.



متخصص و مادری گوشت‌تلخ
فریبا متخصص جزو بازیگرانی است كه در كنار بازی در سریال‌های تلویزیونی، در نمایش‌های رادیو نمایش هم به ایفای نقش‌های متفاوت می‌پردازد.
او در سریال ملكاوان در نقش یك مادر ظاهر شده است و درباره نقشش در این مجموعه تلویزیونی به جام‌جم می‌گوید: در این سریال نقش مادر خانه را بازی می‌كنم كه در ظاهر كمی گوشت‌تلخ است و این روحیه به خاطر اتفاقاتی است كه در زندگی برایش رخ داده.
وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل مادر خانه خیلی خوش اخلاق نیست و روی ویلچر می‌نشیند.
همچنین پسر این زن در خارج از كشور زندگی می‌كند.
پری رابطه خوبی هم با همسرش ندارد كه نقش همسر را در این سریال تلویزیونی پرویز فلاحی‌پور بازی می‌كند.
 متخصص با اشاره به این‌كه در این سریال نقشی متفاوت از مادران ارائه می‌دهد، عنوان می‌كند: پری یك مادر است، اما به خاطر این‌كه درون متفاوتی دارد همین باعث شده كه نسبت به دیگر مادرها متمایزتر شود. او به خاطر سختی‌هایی كه در زندگی كشیده، در جاهایی بداخلاق می‌شود. امیدوارم پخش سریال ملكاوان بازخورد خوبی داشته باشد و مخاطبان از تماشای آن لذت ببرند.
این بازیگر كار با احمد معظمی كارگردان سریال را بسیار خوب ارزیابی می‌كند و می‌گوید: با این‌كه از قبل تجربه كار با یكدیگر نداشتیم، اما همكاری بسیار خوبی بود.
در طول كار خیلی راحت بودم و متوجه گذشت زمان نمی‌شدم.



ملكاوانی‌ها
نازنین فراهانی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی، رضا مولایی، فریبا متخصص، پرویز فلاحی‌پور، صفا آقاجانی، معصومه آقاجانی، علی سلیمانی، پانته‌آ سیروس، غزال نظر، كمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی، جلال فاطمی، میثاق زارع، ‌الهام شعبانی، بهزاد داوری، حمید شریف‌زاده،‌هادی نوری، بهناز نادری، بهار قاسمی، ریحانه رضی، فرید قبادی، سمیه تاجیك سیامك قاسمی، آسو پاشاپور، اریا جوكار و... در این مجموعه بازی می‌كنند.



آقاجانی در نقشی متفاوت
صفا آقاجانی معمولا به ایفای نقش مادران مهربان و دلسوز در میان مخاطبان تلویزیون شهره است، اما در سریال تلویزیونی ملكاوان شخصیتی غیر از مادر را بازی كرده است. او درباره نقشش می‌گوید: من در این سریال نقش خدمه قصر قهرمان قصه را بازی می‌كنم. پدر و مادر قهرمان قصه آدم‌های پولداری هستند كه هر كدام ویژگی‌های رفتاری خودشان را دارند. نقش پدر و مادر را پرویز فلاحی‌پور و فریبا متخصص بازی می‌كنند. وی درباره همكاری با احمد معظمی كارگردان توضیح می‌دهد: من سال‌هاست آقای معظمی را می‌شناسم و با هم همكاری داریم. او توانایی من را می‌داند و خدا را شاكرم كه با او كار می‌كنم. وقتی پیشنهاد چنین نقشی را در سریال ملكاوان به من داد، در ابتدا خیلی دو دل بودم و تردیدم مانع از انتخاب شده بود، اما بعد از این‌كه با او صحبت داشتم، اعتماد و نقش را بازی كردم. خوشحالم این اتفاق افتاد، چون نقشم در این سریال بسیار متفاوت شده و نسبت به دیگر شخصیت‌هایی كه تا به امروز بازی كرده‌ام، متمایز است.  آقاجانی كه جزو بازیگران بسیار فعال در نمایش‌های رادیویی است و تا به امروز نمایش‌های متفاوتی با بازی او از رادیو نمایش پخش شده است در پایان می‌گوید: امیدوارم سریال تلویزیونی ملكاوان بسیار دیده شود و مردم از تماشای آن لذت ببرند. همه گروه برای تولید این سریال زحمت كشیدند.


یك تجربه جدید
چند ماه پیش بود كه سریال اجتماعی امنیتی ترور خاموش به كارگردانی احمد معظمی از تلویزیون پخش شد و حالا او در تازه‎ترین تجربه به سراغ سریالی رفته است كه تركیب ژانرهای متفاوت هست.
معظمی درباره ساخت سریال ملكاوان می‌گوید: ملكاوان نام منطقه‌ای در مازندران هست، به همین دلیل این نام را برای سریال انتخاب كردیم.  وی ادامه می‌دهد: نزدیك به یك سال پیش فیلمنامه ملكاوان به من پیشنهاد شد كه سمیه تاجیك و پویان طایفه نوشته بودند.
فكر می‌كنم اواخر سریال ترور خاموش بود كه این پیشنهاد به من شد.
همچنین 30 قسمت فیلمنامه كامل آماده بود. وقتی پیش تولید و انتخاب بازیگران شروع شد، نویسندگان بر اساس نظراتم شروع به بازنویسی سریال كردند.
هشت ماه تصویربرداری كار زمان برد. 40 درصد از سریال در تهران
 60 درصد در مازندران و یك هفته هم خارج از ایران، در فرانسه بودیم.
این كارگردان با اشاره به قصه سریال می‌گوید: داستان درباره زنی است كه یك ملك به او به ارث می‌رسد كه قیمت سرسام‌آوری دارد. همین منجر به ماجراهای متعدد و درگیری با آدم‌ها می‌شود.
فضای قصه در بخش‌هایی ملتهب و دلهره‌آور است. دلیل این‌كه كارگردانی این سریال را پذیرفتم این بودكه نه تنها قصه جذاب و روان بود، بلكه شخصیت‌پردازی‌ها هم خیلی خوب در آمده بود و هر یك از شخصیت‌های شناسنامه‌دار بود.
یعنی شروع و پایان درستی داشت. به نظرم مردم قصه سریال ملكاوان را دوست خواهند داشت. وی در پاسخ به این سؤال كه چطور شد بعد از ترور خاموش سراغ چنین قصه‌ای رفته‌اید، توضیح می‌دهد: در این سریال هم ردپای جاسوسی امنیتی دیده می‌شود و این ژانر هم جزو علاقه‌مندی‌های من است، به همین دلیل كارگردانی سریال ملكاوان برایم جذاب بود. معظمی درباره انتخاب نازنین فراهانی برای نقش زن محوری قصه می‌گوید: این نقش به شدت پر دیالوگ بود و نیاز به بازیگری بود كه توانایی گفتن این حجم دیالوگ را داشته باشد.
ضمن این‌كه از لحاظ حسی می‌خواستم چهره‌اش خیلی برای مخاطبان شناخته نباشد تا نقش برایشان باورپذیرتر باشد. بعد از بررسی گزینه‌‌‌ها به انتخاب خانم نازنین فراهانی رسیدیم.
او درباره نقش داریوش فرهنگ توضیح می‌دهد: فرهنگ در این سریال نقش یك مامور رده بالای آگاهی را بازی می‌كند.
این كارگردان درباره این‌كه چطور شد آی‌فیلم به سراغ سریال‌سازی رفته، می‌افزاید: سفارش‌دهنده شبكه‌ آی‌فیلم بود و ملكاوان دومین سریال تولیدی این شبكه بعد از یادآوری بود.
مدیران این شبكه تصمیم گرفتند سریال تولیدی برای شبكه باشد و زمانی كه مشغول سریال ترور خاموش بودم این كار به من پیشنهاد شد. وی درباره تفاوت كارگردانی سریال در یك شبكه برون مرزی مثل آی‌فیلم با یك شبكه سراسری می‌گوید: شبكه‌ای فیلم جزو شبكه‌های پربیننده هست.  همچنین دست مان در فضای قصه و نشان دادن برخی موارد مثل نشان دادن ساز بازتر هست.



نابغه بیوشیمی
امین زندگانی بازیگر این سریال در گفت‌وگو با ما ترجیح می‌هد چندان راجع‌به نقشش توضیح ندهد، چون بر این باور است با هرگونه توضیح شخصیتی كه در این سریال ایفا كرده است، لو می‌رود.
به گفته كارگردان سریال اما او یكی از قهرمان‌های قصه است و نقش تك‌فرزند خانواده به اسم مهرداد را بازی می‌كند كه یك نابغه بیوشیمی است.  از این بازیگر در ماه محرم سریال پناه آخر روی آنتن رفت كه در آن نقشی خاكستری را بر عهده داشت.