محفل شکارچیان سیمرغ

معرفی فیلم‌های حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

محفل شکارچیان سیمرغ

 بالاخره بعد از كش ‌و قوس‌های فراوان، اسامی ۲۲‌فیلم بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هم اعلام شد و از همین امروز كاملا مشخص است وقتی مجیدی، حاتمی‌كیا و مسعود كیمیایی كنار هم حضور داشته باشند جشنواره‌ای داریم حاشیه‌دار و پر حرف و حدیث.
آن‌طور كه از این فهرست برمی آید، موسسه اوج در كنار محمدصادق رنجكشان پركارترین سرمایه‌گذاران امسال سینما هستند، اما از فیلم‌های رنج كشان تنها «خون شد» و «شنای پروانه» برای حضور در جشنواره فجر انتخاب شدند.
در این بین البته چند غایب سرشناس هم وجود دارد. «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت‌ا... یكی از فیلم‌های جنجالی امسال بود كه گفته می‌شود مشكل مالكیت باعث شده این فیلم برای هیات انتخاب نمایش داده نشود و البته همچنان احتمال دارد با حل این مشكل به جشنواره ملحق شود. «مجبوریم» به كارگردانی رضا درمیشیان هم دیگر غایب عجیب جشنواره امسال است. درمیشیان امسال فیلم پر بازیگر مجبوریم را به دفتر جشنواره تحویل داد، اما این فیلم توسط هیات انتخاب رد شده و هنوز دلیل اصلی این انتخاب نشدن مشخص نیست! و بالاخره «عنكبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد. این فیلم كه ظاهرا سوژه ملتهبی دارد جزو فیلم‌های رزرو جشنواره است كه البته بعید است در جشنواره نمایش داده شود.
از سوی دیگر، امسال بازیگران سرشناسی مثل فرامرز قریبیان و مهران مدیری پس از سال‌ها در جشنواره فجر، فیلم دارند و این در حالی است كه بازیگر طناز و پركار سال‌های اخیر سینما، جواد عزتی با پنج فیلم ركورددار جشنواره است. بعد از جواد عزتی كه عنوان پركارترین بازیگر مرد را دارد هادی حجازی‌فر، پژمان جمشیدی، حامد كمیلی، بابك حمیدیان و علی شادمان پركارترین بازیگران مرد هستند كه هر كدام با دو فیلم در جشنواره حضور دارند و بالاخره هوتن شكیبا برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از جشنواره فجر پارسال، امسال تنها با فیلم «عامه پسند» در جشنواره حضور دارد.
در میان بازیگران زن هم الناز شاكردوست كه سال قبل سیمرغ بهترین نقش اول را گرفت، امسال با فیلم «من می‌ترسم» در جشنواره حضور دارد و ستاره پسیانی با دو فیلم «دوزیست» و «من می‌ترسم»، پریناز ایزدیار با دو فیلم «مغز استخوان» و «سه كام حبس» و طناز طباطبایی با دو فیلم «خورشید» و «شنای پروانه»، پركارترین بازیگران زن جشنواره سی و هشتم هستند.
با تمام این تفاسیر رقابت فیلم‌ها و كارگردان‌ها و بازیگران كمتر از یك ماه دیگر آغاز می‌شود تا مشخص شود چه فیلمی می‌تواند نظر هیات داوران جشنواره را جلب كند.
در این گزارش نگاهی داریم به ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره سی ‌و ‌هشتم فیلم فجر.


خورشید
كارگردان: مجید مجیدی
نویسنده: مجید مجیدی و نیما جاویدی
تهیه‌كننده: مجید مجیدی و امیر بنان
همه منتظر هستند كه ببینند كارگردان «بچه‌های آسمان» این بار چه ساخته. «خورشید» كه از شهریور 98 در جنوب تهران كلید خورده به مساله كودكان كار می‌پردازد و داستان آن به نوعی همه ما را یاد كار‌های شاخص سینمای مجیدی می‌اندازد. باید دید آیا مجیدی كه چندین سال است از روزهای اوجش فاصله گرفته، می‌تواند بار دیگر به آن روزها برگردد یا نه؟

خروج
نویسنده و كارگردان:
ابراهیم حاتمی كیا
تهیه كننده: حبیب والی نژاد
آخرین حضور حاتمی‌كیا در جشنواره فجر به جشنواره دو سال گذشته و فیلم «به وقت شام» بازمی‌گردد. حاتمی كیا در سومین همكاری اش با سازمان هنری رسانه‌ای اوج پس از «بادیگارد» و «به وقت شام» این بار قرار است با فیلم «خروج» به جشنواره فجر بیاید. این فیلم اواسط شهریور در شهرستان گچساران كلید خورد و در خلاصه داستانی از این فیلم آمده كه؛ «خروج» درباره ساكنان یك روستاست كه برای اعتراض به وضعیت‌شان سراغ دولت می‌روند.

خون شد
نویسنده و كارگردان:
مسعود كیمیایی
تهیه كننده: جواد نوروزبیگی
«خون شد» سی امین فیلم مسعود كیمیایی، قدیمی‌ترین و باسابقه ترین كارگردان جشنواره امسال است كه در سال 1391 با نام قبلی «عدالت شوم» پروانه ساخت آن صادر شد و ظاهرا قرار بوده كه بنیاد سینمایی فارابی تهیه كنندگی آن را بر عهده بگیرد، اما نهایتا با محمدصادق رنجكشان به عنوان مجری طرح و سرمایه‌گذار و جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه كننده ساخته شد. آنچه به عنوان خلاصه فیلم منتشر شده از این قرار است; «داستان «خون شد» به مثابه خانه‌ای قدیمی است كه همه چراغ هایش خاموش بوده و هیچكس نیز در اتاق‌هایش ساكن نیست. در این میان اما، یكی از ساكنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌كند».

آبادان یازده 60
كارگردان: مهرداد خوشبخت
تهیه كننده: حسن كلامی
این فیلم كه توسط سازمان اوج ساخته شده اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است و به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد. علیرضا كمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در آن بازی كرده‌اند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است; «مردم غیور آبادان... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!».

آتابای
كارگردان: نیكی كریمی
نویسنده: هادی حجازی فر
تهیه‌كننده: نیكی كریمی
«آتابای» پنجمین فیلم بلند نیكی كریمی با مضمونی اجتماعی است كه او را بیشتر به عنوان بازیگر می‌شناسیم. او بعد از فیلم‌های «یك شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» دست به ساخت این فیلم زده كه بعضی از لوكشین‌های آن در مناطق تاریخی خوی مانند بارگاه شمس تبریزی، بازار و مرز رازی فیلمبرداری شده است.
حسین علیزاده، آهنگسازی كه تا به امروز نامزد دریافت 3 جایزه گرمی و برنده 4 سیمرغ بلورین موسیقی متن در جشنواره‌های فیلم فجر شده، آهنگسازی این فیلم را انجام داده و با این فیلم بار دیگر شانس خود را در جشنواره فجر امسال امتحان میكند.

آن شب
كارگردان: كوروش آهاری
نویسنده: میلاد جرموز و كوروش آهاری
تهیه كننده: محمد درمنش، الكس بروتو و جفری الارد
كوروش آهاری فیلمساز ایرانی-آمریكایی است كه تا قبل از ساخت «آن شب»، تهیه كنندگی، كارگردانی و نویسندگی چند اثر غیر ایرانی را بر عهده داشته است. آهاری سال پیش پروژه «آن شب» را با حضور عوامل ایرانی و خارجی جلوی دوربین برد كه یكی از اهداف مهم و اولیه فیلم اكران در ایران بود.
شهاب حسینی از سال 94 وارد مسیر تازه‌ای شد و با كارگردان‌های جوان زیادی برای ورود به سینما و حمایت از آنها همكاری كرد. «آن شب» یك فیلم ترسناك، پیچیده و روانشناختی درباره یك زوج ایرانی و فرزند یكساله آنها در آمریكاست كه با حادثه وحشتناكی در یك شب تمام‌نشدنی مواجه می‌شوند.

ابر بارانش گرفته
نویسنده: مجید برزگر و آرمان خوانساریان
كارگردان: مجید برزگر
تهیه كننده: مجید برزگر
چهارمین تجربه فیلمسازی مجید برزگر امسال در جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود. در ادامه فیلم‌های پیشین این كارگردان داستان و فرم این فیلم هم متفاوت از فیلم‌های رایج در سینمای ایران است و در سكوت خبری در تهران و شمال ایران فیلمبرداری شده است. در خلاصه داستان «ابر بارانش گرفته» آمده است; «سارا، پرستار ۳۵‌ساله و مجرب به بیمارانش كمك می‌كند تا آرام شوند. حتی آنها كه امیدی به زنده ماندنشان نیست!».

پوست
كارگردان: بهمن ارك و بهرام ارك     
تهیه‌كننده: محمدرضا مصباح
فیلم «پوست» نخستین فیلم تركی سینمای ایران ساخته برادران ارك است. برادران ارك با ساخت فیلم كوتاه «حیوان» و كسب جایزه از جشنواره كن به شهرت رسیدند و امسال در بخش نگاه نو و نیز سوای سیمرغ جشنواره فجر با اولین فیلم سینمایی خود به نام «پوست» حضور دارند.
برادران ارك كه خودشان ترك‌زبان هستند «پوست» را به زبان تركی و در اسكو، شهری در اطراف تبریز ساخته‌اند كه مخاطبان جشنواره فیلم فجر احتمالا باید آن را با زیرنویس فارسی ببینند. محمدرضا مصباح تهیه‌كننده این فیلم درباره‌اش می‌گوید: «پوست» یك داستان عاشقانه را با الهام از افسانه‌های محلی در فضایی آمیخته با سحر و جادو تعریف می‌كند.

تومان
نویسنده: فرید مصطفوی
كارگردان: مرتضی فرشباف
تهیه كننده: سعید سعدی
مرتضی فرشباف كه پیش از این فیلم‌های «بهمن» و «سوگ» را در گروه هنر و تجربه اكران كرده است این فیلم را كه گفته شده درباره سهراب شهید ثالث است با بازی میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد برهانی و حامد نجابت ساخته است.

خوب، بد، جلف 2: ارتش سری
كارگردان: پیمان قاسم خانی
تهیه كننده: محسن چگینی
این فیلم شاید تنها كمدی جشنواره امسال باشد كه پیشاپیش خیلی‌ها انتظار دیدنش را می‌كشند.
قسمت اول «خوب، بد، جلف» كه در سال 95 با استقبال خوبی در گیشه مواجه شد و در سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد، این بار قرار است با یك فضای متفاوت به روایت زندگی حرفه‌ای سام و پژمان بپردازد.

درخت گردو
كارگردان: محمدحسین مهدویان
تهیه كننده: سیدمصطفی احمدی
این فیلم پنجمین اثر مهدویان است كه كه ظاهرا برپایه برخی وقایع تاریخ معاصر ساخته شده.
نكته اینجاست كه مهدویان كه پس از «ماجرای نیمروز، رد خون» گفته بود دیگر فیلمی با سوژه تاریخی نمی‌سازد، نتوانسته پای قولش بایستد و در «درخت گردو» بار دیگر یك سوژه ملتهب تاریخ معاصر را انتخاب كرد. سوژه‌ای كه در غرب كشور می‌گذرد و گفته می‌شود به بمباران شیمیایی یكی از شهر‌های كشور در ایام جنگ می‌پردازد.

دوزیست
كارگردان: برزو نیك نژاد
تهیه كننده: سعید خانی
برزو نیك‌نژاد و سعید خانی پس از تجربه فیلم كمدی «لونه زنبور» این بار و در تجربه‌ای متفاوت فیلم «دوزیست» را با سوژه‌ای اجتماعی جلوی دوربین برده‌اند. در این فیلم بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و سعید پورصمیمی بازی كرده‌اند و در خلاصه داستان آن اینطور آمده كه; «حمید، دوزیسته دیگه، نره زیر آب كه، می‌ره زیر دست و پا له می‌شه».

روز بلوا
كارگردان: بهروز شعیبی
تهیه كننده: محمدرضا تخت كشیان
شعیبی كارگردان جوان و بااستعدادی است كه با «دهلیز» جایزه بهترین فیلم را دریافت كرد و حاصل تلاشش در ساخت «داركوب» سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را دریافت كرد.
«روز بلوا» از تولیدات مركز فیلم ‌و سریال سازمان اوج است كه بابك حمیدیان نقش اصلی آن را ایفا می‌كند و داستان یك استاد دانشگاه و چهره مطرح تلویزیونی است كه از سوی پلیس با اتهام‌هایی روبه‌رو می‌شود كه زندگیش را دچار چالش می‌كند.

روز صفر
فیلمنامه: سعید ملكان و بهرام توكلی
كارگردان و تهیه كننده: سعید ملكان
سعید ملكان كه سال گذشته با تهیه كنندگی «تنگه ابوقریب» در جشنواره سی و هفتم حاضر بود این روزها مشغول تجربه اولین كارگردانی خود با فیلم «روز صفر» است.
سعید ملكان، اما برای اولین تجربه‌اش در كارگردانی به سراغ یك سوژه حساس و سخت رفته است و آنطور كه گفته می‌شود او ماجرا‌هایی درباره عبدالمالك ریگی رئیس گروهك تروریستی جندالشیطان را به تصویر كشیده. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو نقش اصلی فیلم «روز صفر» هستند و در كنار آنها هم چند بازیگر خارجی و ده‌ها بازیگر تئاتر در این فیلم هنرنمایی می‌كنند.

سه كام حبس
كارگردان: سامان سالور
تهیه كننده: ساسان سالور
سامان سالور آخرین بار با فیلم «تمشك» در سال 92 در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. فیلمبرداری «سه كام حبس» كه در فضایی متفاوت با دیگر كارهای سالور ساخته شده از اواخر تیر در تهران آغاز شده بود و بعد از گذشت ۲ ماه، اوایل مهرماه فیلمبرداری آن به پایان رسید. محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده و علیرضا مهران از جمله بازیگران این فیلم هستند.

سینما شهر قصه
نویسنده و كارگردان: كیوان علی محمدی
تهیه كننده: كیوان علی محمدی
نام این فیلم به احتمال زیاد از نام یكی از سینماهای معروف و قدیمی تهران (به همین نام سینما «شهر قصه») اقتباس گردیده است كه مدت زیادی است تعطیل و ساختمان آن تخریب گردیده است؛ هرچند كه در مشهد نیز سینمایی با همین اسم وجود داشته است.
احتمالا داستان این فیلم هم درباره سرگذشت سینما «شهر قصه» (در تهران یا مشهد) باشد.

شنای پروانه
كارگردان: محمد كارت
تهیه كننده: رسول صدرعاملی
محمد كارت، مستندساز شناخته شده‌ای است كه فیلم‌هایی مثل «آوانتاژ» و «بچه خور» را در كارنامه خود دارد. اولین فیلم بلند سینمایی كارت با نام «شنای پروانه» با بازی جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان و با معرفی آبان عسكری ساخته شده است. در خلاصه این فیلم آمده است كه; «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌كند».

عامه پسند
نویسنده و كارگردان
و تهیه كننده: سهیل بیرقی
جدیدترین فیلم بیرقی با محوریت یك كاراكتر زن و ظاهرا تكمیل سه گانه او درباره دغدغه‌های زنان است. فاطمه معتمد آریا، هوتن شكیبا و باران كوثری بازیگران اصلی این فیلم هستند و معتمدآریا بازیگر اصلی فیلم نماینده‌ زنی از دهه 40 است. آخرین ساخته‌اش عرق سرد بود که حاشیه‌های زیادی داشت.

قصیده گاو سفید
نویسندگان: بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد كوروش‌نیا
كارگردان: بهتاش صناعی ها
تهیه كننده: غلامرضا موسوی
«قصیده گاو سفید» دومین اثر سینمایی بهتاش صناعی‌ها بعد از فیلم تحسین شده‌ «احتمال باران اسیدی» است كه موفقیت‌های بسیاری را در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی به دست آورد. مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی و پوریا رحیمی سام ایفاگر نقش‌های اصلی این فیلم سینمایی هستند.

مردن در آب مطهر
نویسنده و كارگردان: نوید محمودی
تهیه كننده: جمشید محمودی
در فیلم جدید برادران محمودی كه «مردن در آب مطهر» نام دارد علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا و علیرضا مهران به ایفای نقش پرداخته‌اند. عاشقانه‌ای كه داستان چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌كند كه قصد رفتن به اروپا را دارند.

مغز استخوان
نویسنده: علی زرنگار
كارگردان:
حمیدرضا قربانی
تهیه كننده: حسن پورمحمدی
فیلم سینمایی «مغز استخوان» دومین ساخته سینمایی حمیدرضا قربانی مقدمات رونمایی خود در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را آماده می‌كند.  در خلاصه داستان این فیلم كه مضمونی اجتماعی دارد اینطور آمده; «الان مساله شما چیه؟! می‌خواین بگین قانونی نیست؟! یعنی اینجا همه‌چی همیشه قانونی اتفاق می‌افته؟! هممون درستیم؟! هیچكی هیچ غلطی نكرده تا حالا؟!». از بازیگران این فیلم می‌توان به پریناز ایزدیار و جواد عزتی اشاره كرد.

من می‌ترسم
نویسنده و كارگردان و تهیه كننده: بهنام بهزادی
آخرین حضور بهنام بهزادی در جشنواره فیلم فجر برمی گردد به فیلم «وارونگی». الناز شاكردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیرجعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی و یگانه رفتاری از بازیگران «من می‌ترسم» هستند كه در خلاصه داستان آن آمده است: «بدیش اینه من وسط كلی شك‌ام كه می‌خوام برم یا نه... ولی بدترش اینه كه صد برابرش مطمئنم نمی‌تونم بمونم».