اگر خارجی‌های فوتبال نبودند!

پول سرمربی‌ها و بازیکنان خارجی تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تیم‌ملی فوتبال در دو سال گذشته می‌توانست چه نیازهای مهم تری را برطرف کند

اگر خارجی‌های فوتبال نبودند!

  حدود یک ماه نام آندره‌ا استراماچونی در صدر اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و از مدیران ورزشی تا مسؤولان سیاست خارجی کشور درگیر حل مشکل او شدند. مشکل اصلی این سرمربی پرداخت نامنظم دستمزدش از سوی باشگاه استقلال بود. اکنون هم که استراماچونی از استقلال جدا شد، بازهم مسؤولان استقلال باید تمام مبلغ قرارداد سالیانه او را بپردازند. ماجرای این سرمربی که در هفته‌های اخیر مشابه آن برای گابریل کالدرون، سرمربی پرسپولیس نیز پیش آمده است، بهانه‌ای می‌شود تا پول‌هایی را که تیم‌های آبی و قرمز پایتخت و تیم ملی فوتبال فقط در دو سال گذشته برای سرمربی‌ها و بازیکنان خارجی خود هزینه کرده‌اند، حساب کنیم و ببینیم با این پول‌ها که به طور مستقیم از بیت‌المال هزینه شده است، می‌توانستیم چه کمبود‌هایی را در حوزه‌های اجتماعی جبران کنیم. مثلا می‌توانستیم چند کلاس درس بیشتر بسازیم یا چند تخت به بیمارستان‌های کشور اضافه کنیم؟
با این توضیح که عدد و رقم‌های مربوط به قرارداد و غرامت‌های این افراد، از میان اخبار تاییدشده رسانه‌های رسمی استخراج شده است.  البته این ارقام فقط بخشی از مبالغی است که در دو سال گذشته در فوتبال کشورمان صرف بازیکنان و مربی‌های خارجی شده است و اگر بخواهیم هزینه خارجی‌های شاغل در دیگر باشگاه‌های کشور یا هزینه اقامت، پرواز، مالیات و حق دلالی واسطه‌های رسمی و غیررسمی این سرمربی‌ها و بازیکنان را نیز حساب کنیم، مسلما به ارقام نجومی‌تری خواهیم رسید. همچنین در این گزارش نرخ دلار و یورو به ترتیب 13 هزار و 14 هزار و 250 تومان در نظر گرفته شده است.