این مصیبت برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد

پیام رهبر انقلاب خطاب به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیما

این مصیبت برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد

سه روز پس از حادثه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین که با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود، ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای که صبح دیروز منتشر کرد دلیل سقوط این هواپیما را هدف قرار گرفتن از سوی پدافند هوایی کشور عنوان کرد. این خبر از همان ابتدا با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و رئیس‌جمهور بلافاصله در بیانیه‌ای خواستار پیگیری موضوع شد و تاکید کرد مسببان این حادثه مورد پیگرد قرار می‌گیرند. رهبر انقلاب نیز در این زمینه بیانیه‌ای صادر کردند و رئیس قوه قضاییه نیز دستورات لازم را برای پیگیری این ماجرا صادر کرد. در ادامه سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در نشست خبری به تشریح ماجرا پرداخت و مسوولیت این حادثه را بر عهده گرفت.

 پیام رهبر انقلاب
در پی نتایج تحقیقات ستاد كل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوكراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد كل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری كوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امكان تكرار چنین سانحه‌ای كردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم ا... الرحمن الرحیم
با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد كل درباره حادثه‌ هواپیمای مسافربری اوكراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جانباختگان این حادثه‌ اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد. لازم می‌دانم اولا به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه‌ خود را ابراز كنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیا به ستاد كل نیروهای مسلح مؤكدا درباره‌ پیگیری كوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ دردناك سفارش كنم. ثالثا مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امكان تكرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم.
پروردگار عزیز و كریم به درگذشتگان لطف و رحمت و به داغداران صبر و اجر عنایت فرماید.
سیدعلی خامنه‌ای / ۲۱ دی ۱۳۹۸
 صادقانه و صریح با مردم مطرح کنید
همچنین خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: پس از سقوط هواپیمای مسافربری بلافاصله تحقیقات در مورد چگونگی این رویداد در دستور کار مسؤولان مربوط قرار گرفت و صبح جمعه در فاصله کمتر از 48 ساعت پس از این اتفاق، با محرز شدن خطای انسانی برای فرماندهان ارشد نظامی کشور، رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در جریان موضوع قرار می گیرند.
رهبر معظم انقلاب به محض اطلاع از خطای فاجعه‌بار صورت گرفته در سامانه پدافند کشور، ظهر جمعه دستور تشکیل فوری جلسه شورای عالی امنیت ملی و بررسی موضوع را صادر کرده‌ و تاکید می‌کنند به محض اتمام بررسی در جلسه شورای عالی امنیت، اصل حادثه و نتایج بررسی‌ها، صریح و صادقانه از سوی نهادهای ذی‌ربط به اطلاع مردم رسانده شود.
بر اساس این گزارش، در پی دستور رهبر انقلاب جلسه شورای عالی امنیت ملی، جمعه شب با حضور اعضا تشکیل شده و بیانیه صبح دیروز ستاد کل نیروهای مسلح و پیام رئیس جمهور خطاب به ملت ایران بخشی از  نتایج این جلسه بوده است.



بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح
در پی وقوع حادثه دلخراش سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در اولین ساعات صبح چهارشنبه 18/10/98و در بحبوحه تهاجم موشکی به پایگاه آمریکای جنایتکار و احتمال تأثیر اقدامات نظامی در این حادثه، ستاد کل نیرو‌های مسلح بلافاصله به منظور بررسی این احتمال اقدام به تشکیل هیأت بازرسی متشکل از کارشناسان فنی و عملیاتی، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری نمود که نتایج بررسی شبانه‌روزی و دقیق این هیأت به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد:
در پی تهدید‌های رئیس‌جمهور و فرماندهان نظامی آمریکای جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن تعداد زیادی از اهداف در خاک جمهوری اسلامی ایران در صورت انجام عملیات متقابل و نظر به افزایش بی‌سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند.
در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پرواز‌های جنگی نیرو‌های تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده‌ی اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحد‌های دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی شده است.
در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی (ره) حرکت نموده و هنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌شود.
ستاد کل نیرو‌های مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هموطن و جان باختگان اتباع سایر کشور‌ها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می‌دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیند‌های عملیاتی در سطح نیرو‌های مسلح امکان تکرار این گونه خطا‌ها را غیر ممکن کرده و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح معرفی کند تا با خطا‌های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.
 همچنین ابلاغ شد در اسرع وقت مسوولان مربوط در سپاه با حضور در رسانه ملی توضیحات مشروحی را به مردم شریف ارائه کنند.