کارشکنی اروپا در کمک به بیماران کرونا

تعدادی از‌ کشورهای اروپایی بر خلاف ادعاهایشان مانع‌ انتقال مواد ضدعفونی و ماسک به ایران شده‌اند

کارشکنی اروپا در کمک به بیماران کرونا

عبور از تفاهمی که با جان آدم‌ها بازی‌ می‌کند، این خبری است که دیروز رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مراسم افتتاح خط‌های تولید نانوالیاف ماسک، لباس‌های ایزوله و انواع مواد ضدعفونی‌کننده داد. محمد مخبر در این مراسم گفت سازمان متبوعش قرار بود برای تأمین نیاز مردم به مواد ضدعفونی‌کننده، مقداری از این مواد را از اروپا وارد کند، اما برخی کشورهای اروپایی خباثت کردند و با وجود این که تفاهم‌نامه با آنها به امضا رسیده بود، از انتقال این مواد به ایران سرباز زدند. اقدامی که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را بر آن داشت تا با کمک شرکت‌های زیرمجموعه خود به تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دیگر اقلام بهداشتی روی آورد. اقلامی که این روزها به دلیل افزایش تقاضای مردم و بالا رفتن طمع محتکران در بازار نایاب شده است و اکنون با همت این ستاد در پالایشگاه نفت پارس و کارخانه‌هایی دیگر در اشتهارد و سنندج تولید می‌شود.

دستگاه استارت می‌خورد، محلول ضدعفونی‌كننده از طریق لوله‌هایی مخصوص وارد دستگاه می‌شود، اپراتورها بطری‌های خالی را روی ریل می‌گذارند، ریل حركت می‌كند و بطری‌ها را به طرف گیره‌های دستگاه می‌برد، گیره‌ها بطری‌ها را می‌گیرند و محلول ضدعفونی‌كننده را داخل آنها می‌ریزند، دستگاه می‌چرخد، بطری‌ها روی ریل خروجی قرار می‌گیرند، چند كارگر بطری‌ها را بسته‌بندی می‌كنند و به این صورت یك بسته شامل 25 محلول ضدعفونی دست تولید می‌شود.
پروژكتور روشن است و تصویر روی پرده دو كارخانه دیگر را نشان می‌دهد. همه منتظر رسیدن محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) هستند تا برای افتتاح خطوط تولید نانوالیاف ماسك، لباس‌های ایزوله بیمارستانی و انواع مواد ضدعفونی‌كننده دست و سطوح از راه برسد. این خطوط تولید در سه كارخانه قرار گرفته‌اند، نخست پالایشگاه نفت پارس واقع در كیلومتر 22 جاده مخصوص كرج كه به طور معمول مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت در آن تولید می‌شود و اكنون یكی از خطوط خود را به تولید 10 هزار لیتر محلول ضدعفونی‌كننده و یكی دیگر را به تولید پارچه‌های لازم برای ساخت 76 هزار ماسك اختصاص داده است. دیگری كارخانه‌ای است در اشتهارد كه روزانه 60 هزار لیتر انواع مواد ضدعفونی‌كننده دست و سطوح عمومی و بیمارستانی در آن تولید می‌شود و دیگری نیز كارخانه‌ای است در سنندج كه روزانه 2000 دست لباس‌های ایزوله كادر درمان را تولید می‌كند.
 از محلول ضدعفونی‌كننده تا ماسك
انبار شماره 2 پالایشگاه نفت تنها چند روز است كه به محل تولید محلول‌های ضدعفونی‌كننده تبدیل شده است. البته این محلول‌ها و بطری‌های خالی آنها، در بخش‌های دیگری از پالایشگاه نفت پارس تولید می‌شوند و خط تولیدی كه در انبار شماره 2 این كارخانه قرار گرفته است، فقط مخصوص بسته‌بندی این اقلام است.  گوشه‌ای دیگر از انبار، دو خط تولید پارچه‌های مخصوص ماسك در كنار هم قرار گرفته است. هر خط تولید، شامل یك دستگاه پوشش‌دهی نانوالیاف است.
ورودی دستگاه یك رول پارچه از چنس پلی‌پروپیلن قرار داده‌اند، این پارچه با استفاده از فرآیند الكتروریسی به نانوالیاف تبدیل می‌شود. این نانوالیاف در واقع پارچه‌هایی تولیدشده با استفاده از فناوری نانو هستند كه قدرت جذب 95 درصد ذرات زیر میكرون را دارند. البته در این خط تولید فقط پارچه‌های مخصوص ماسك تولید می‌شود و این پارچه‌ها در كارخانه دیگری برش می‌خورد، فیلتر مخصوصی روی آن قرار می‌گیرد و كش‌های ساده‌ای روی آن دوخته و به این ترتیب، ماسك‌های N95 تولید می‌شود.
 بلاهای بدتر از كرونا
بعد از یكی دو ساعت انتظار، بالاخره محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) از راه می‌رسد. او ابتدا پیش از شروع مراسم این خط‌های تولید در جمع خبرنگاران هدف ستاد از افتتاح این طرح‌ها را این‌طور توضیح می‌دهد: امروز با توجه به تقاضای بازار برای تأمین مواد ضدعفونی‌كننده و همچنین لوازم بهداشتی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) در این حوزه ورود پیدا كرده است. البته ما تمام تولیدات خود را مستقیم به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم.
او البته می‌گوید كه ابتدا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) قرار بود مواد ضدعفونی‌كننده را از اروپا وارد كند، اما برخی كشورهای اروپایی به قول مخبر، خباثت كردند و با وجود این كه تفاهم‌نامه با آنها به امضا رسیده بود، از انتقال این مواد به ایران سر باز زدند. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره)  همچنین به كمیاب شدن ماسك و مواد ضدعفونی‌كننده در روزهای اخیر نیز اشاره می‌كند و می‌گوید: مساله دیگری نیز كه از بیماری كرونا برای بنده بدتر بود، احتكار مواد ضدعفونی‌كننده و ماسك از سوی یكسری زالوصفتان بوده است كه به امید خدا كاری خواهیم كرد كه بازار از این مواد اشباع شود و دیگر به كالاهای احتكار شده نیازی نباشد.
مخبر  همچنین با ستایش از فردی در سنندج كه ظرف دو روز خط تولید لباس‌های ایزوله را در كارخانه خود راه‌اندازی كرده است، ادامه می‌دهد: امروز جوانی كردستانی توانسته در كارخانه خود ماهانه 60 هزار دست لباس پزشكی بدوزد. همچنین جوانان دیگری نیز در تهران در تلاش هستند افتتاح خط تولید دستگاه اكسیژن‌ساز را بومی كنند و این محصول نیز به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 كرونا برای كشور یك تهدید است و هنوز باید با قدرت با آن مبازره كرد. اما می‌توان با همت و تلاش این تهدید را به فرصت تبدیل كرد و از آن برای ارتقای سطح نظام درمانی بهره برد. تهدید كرونا می‌تواند فرصت ایجاد خودكفایی در زمینه تولید ماسك و محصولات ضدعفونی‌كننده را نیز برای كشور در پی داشته باشد.