ایرانی «ایران» ببین!

مسابقه جدید شبكه یك با اجرای سام درخشانی پخش می‌شود

ایرانی «ایران» ببین!

اگر از همه ما این سؤال پرسیده شود كه چقدر ایران را می‌شناسید؟ ما مسلما به دلیل گستردگی جغرافیایی، قومیت، آداب و رسوم و ... خواهیم گفت كه شناختمان به چند منطقه محدود می‌شود و كل ایران را دربر نمی‌گیرد. حال شبكه یك در تازه‌ترین اقدام، یك مسابقه با نام ایران را طراحی كرده تا مردم به واسطه این مسابقه هم سرگرم شوند و هم نسبت به كل ایران شناخت خوبی پیدا كنند. نكته قابل توجه، شعار مسابقه مبنی بر «ایران را با ایران بشناسید» است. عوامل تولید این مسابقه با انتخاب چنین شعاری از همان ابتدا به مخاطبان این مساله را گوشزد می‌كنند كه همه ابعاد این مسابقه ایرانی است، حتی نام و شعارش! سؤالات این مسابقه كه پخش آن از شب گذشته شروع شده، در زمینه‌های فرهنگ و هنر، تاریخ، جغرافیا، ورزش، گردشگری، ادبیات، مشاهیر، سینما و تلویزیون و به طور كلی در مورد كشور عزیزمان ایران طراحی شده است. اجرای این مسابقه هم به عهده سام درخشانی است كه تا به امروز پیشنهادهای بسیاری در حوزه اجرا داشته، اما علاقه‌مند نبوده كه آنها را اجرا كند، ولی به دلیل عرق ملی‌اش به ایران، تصمیم گرفت این مسابقه را اجرا كند كه بسیار جذاب، پر تعلیق و با هدف ایرانشناسی است و در گروه اجتماعی شبكه یك به تهیه‌كنندگی هاشم رضایت و كارگردانی سعید رضایت آماده می‌شود. میلاد تابان هم برنامه‌نویسی و گرافیك این مسابقه را به عهده دارد كه با هدف بومی‌سازی طراحی شده است. این مسابقه تلویزیونی قرار است چهارشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها پخش شود، اما با توجه به در پیش بودن نوروز، به‌عنوان برنامه نوروزی شبكه یك هر شب روی آنتن خواهد رفت. با تهیه‌كننده و مجری این مسابقه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

دلمان نمی‌خواهد مردم دست خالی باشند!
هاشم رضایت، تهیه‌كننده مسابقه ایران درباره طراحی آن به جام‌جم می‌گوید: ما مسابقه‌های زیادی در سال‌های اخیر در تلویزیون داشتیم و همه آنها هم خوب بودند. بنابراین فكر كردم مسابقه‌ای داشته باشیم كه بتوانیم كشور عزیزمان ایران را بیشتر بشناسیم و به مردم معرفی كنیم. به همین دلیل تمام موضوعات آن اعم از جغرافیا، تاریخ، هنر و ... مربوط به ایران هست. طی جلساتی كه با مدیرمحترم شبكه یك و مدیر گروه اجتماعی همین شبكه داشتیم و راهنمایی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم كه همه سؤالات برنامه درباره ایران باشد تا هم به اطلاعات مردم اضافه شود و همین كه دست خالی برنامه را ترك نكنند. در واقع اپلیكیشن و مراحل مسابقه، آموزنده است. سؤالات هم با سرپرستی دكتر بهناز پروین طراحی می‌شود. این تهیه‌كننده درباره ساختار این مسابقه كه آیا برگرفته از مسابقات خارجی هست یا نه، توضیح می‌دهد: ما چند مدل مسابقه را طراحی كردیم و دیگر مسابقات دنیا هم مورد بررسی قرار دادیم. به مسابقه
«پرشر پد» رسیدیم. البته در مقطعی كه این مسابقه در كشورهای اروپایی پخش می‌شد، تكنولوژی تا این میزان توسعه پیدا نكرده بود، حتی روی ال‌ای‌دی شیشه گذاشته بودند با چارچوب‌های آهنی و روی آن راه می‌رفتند، اما ما ال‌ای‌دی گذاشتیم كه می‌شود روی آن راه رفت و آن هم با كیفیت بالا.



تاثیر كرونا در مسابقه
رضایت درباره انتخاب سام درخشانی به عنوان مجری مسابقه ایران كه تا به حال تجربه اجرا نداشته، می‌گوید: این سؤال برای خیلی‌ها پیش می‌آید، اما در همه جای دنیا مرسوم است كه تهیه‌كننده می‌خواهد برنامه‌ای بسازد كه یك سر و گردن از همه بالاتر باشد و مردم هم دوست داشته باشند؛ ضمن این‌كه مجری باید وقت بگذارد و اهل مطالعه باشد و آقای سام درخشانی بهترین است.
این تهیه‌كننده در پاسخ به این سؤال كه با توجه به مساله كرونا، آیا مسابقه ایران با حضور تماشاگران پخش می‌شود یا نه؟ عنوان می‌كند: كشور ما تا به امروز مسائل زیادی داشته، ولی از همه مشكلات سر بلند بیرون آمده است. امیدوارم این بار هم بیماری كرونا را با همدلی و رعایت مسائل بهداشتی پشت سر بگذاریم. درباره مسابقه ایران باید بگویم كه پاشنه آشیل این مسابقه نیاز به تماشاگر ندارد، اما دوستانی كه به عنوان شركت‌كننده می‌آیند، ممكن است یك یا چند دوست خود را به عنوان همراه بیاورند. بنابراین ما از كادر پزشكی استفاده كرده‌ایم. استودیو را ضدعفونی كردیم. هر فردی وارد استودیو می‌شود، معاینات پزشكی اعم از تب، فشار و ... گرفته می‌شود و دست‌ها هم ضدعفونی می‌شود.



دانلود اپلیكیشن مسابقه
در حال حاضر مسابقه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پخش می‌شود و عوامل تلاش می‌كنند برای ایام نوروز هم ضبط كنند تا هر شب میزبان مردم باشند تا در این شرایط بتوانند هم آنها را سرگرم كنند و هم تماشای مسابقه برایشان آموزنده باشد. تهیه‌كننده مسابقه در بخشی از صحبت‌هایش می‌افزاید: از همه مردم خوب ایران دعوت می‌كنم نرم‌افزار مسابقه ایران كه در سایت شبكه یک است را دانلود و یك گروه
پنج نفره تشكیل و سوال‌ها را با جواب مطالعه و در آزمون هر هفته كه سه‌شنبه تا جمعه شب است شركت و خود و گروه خود را به مسابقه بزرگ ایران برسانند. همچنین شركت‌كنندگان در طول مرحله دانلود نرم‌افزار  تا حضور در استودیوی برنامه هیچ‌گونه هزینه‌ای را پرداخت نمی‌كنند. محوریت تمامی سوالات این مسابقه نیز مربوط به كشور عزیزمان
ایران است.



مسابقه اروپایی پرشر پد
مسابقه تلویزیونی صفحه فشار Pressure Pad یكی از برنامه‌های معروف تلویزیون بی‌بی‌سی است كه از سال 2013 توسط «جان بارومن» ساخته شد. در این مسابقه دو تیم پنج نفره در چهار مسابقه رو در روی یكدیگر شركت می‌كنند كه هر تیم در هر مسابقه بازیكنی به غیر از كاپیتان خود را به میدان می‌فرستد. بازیكنان روی یك سكوی بزرگ دایره‌ای كه در وسط صحنه قرار دارد و می‌تواند گرافیك یا اطلاعاتی را مطابق با نیازهای خاص مسابقه نمایش دهد می‌ایستند. هر بازیكن دو فرصت اشتباه دارد و اولین كسی كه هر دو را از دست می‌دهد از بازی حذف می‌شود، در حالی كه برنده با كاپیتان تیمش به فینال می‌رود. در فینال هم تمام سوالات چند گزینه‌ای هستند و تیمی كه موفق به كسب امتیازات بیشتری شده باشد، ابتدا بازی می‌كند. كاپیتان ممكن است قبل از انتخاب پاسخ با قدم گذاشتن روی آن، با هم‌تیمی‌های بازمانده خود (در صورت وجود) مشورت كند. یك پاسخ صحیح به تیم امكان می‌دهد تا به سؤال بعدی پیش بروند. اولین كاپیتانی كه در مجموع چهار پاسخ صحیح (نه لزوما متوالی) ارائه می‌دهد، بازی را برای تیم خود برنده می‌شود.