علی، علی است

علی، علی است


با حجت‌ الاسلام محمدامین پورامینی پژوهشگر و خطیب سرشناس درباره ویژگی‌های چندی سخن گفته ایم که در شخصیت امام ما علی برجسته است و بی همتا.
   چند ویژگی مشترک مولا و پیامبر که در صحابه نیست؟
در واقع می توان گفت ویژگی‌هایی که پیامبر داشتند همان‌ها در وجود مولا بود و جز آن دو بزرگوار دارای چنان ویژگی‌هایی نبودند از این جهت به استثنای بحث نبوت پیامبر می‌بینیم که امیرالمومنین دارای همه خصوصیات ایشانند مانند عقل و علم و عبادت و شجاعت و سخاوت و شهامت و نیرو و قوت و مردانگی و اخلاق و فصاحت و بلاغت و سیاست و کیاست و جوانمردی و فتوت و اصالت و...
  یکی از مهم ترین مولفه‌هایی که به عنوان امر مشترک بین این دو بزرگوار می‌توان بدان تاکید کرد؟
 همانا هیچ کدام از این دو بزرگوار در برابر بتی سر تعظیم فرو نیاوردند و این امتیازی ویژه برای امیرالمومنین است.  
یک کلام خود امیرالمومنین فرمودند: نحن اهل بیت لا یقاس بنا احد؛ ما خاندانی هستیم که هیچ کس با ما قابل مقایسه نیست لذا اگر در مقام مقایسه صحابه‌ای دیگر غیر از ایشان بودیم می توانستیم بگوییم با دیگر صحابی این یا آن وجه مشترک را داشت در حالی که درباره امیرالمومنین نمی‌توانیم چنین کاری صورت دهیم چرا که درواقع همان شخصیت وجودی پیامبر را در امیرالمومنین به عینه می بینیم به استثنای نبوت.
  از راهبردها و راهکارهایی بگویید که می توان برای امروزیان الگویی مناسب و بسزا از شخصیت شان ارائه داد؟
بهترین راه و راهکار، بررسی سیره عملی امیرالمومنین است زیرا وجود مقدس ایشان افزون بر سخنان و احادیث نورانی که به یادگار مانده قدرت را نیز به دست گرفت و به بحث‌های اخلاقی و اندرزها بسنده نکردند و در صحنه عمل نیز منویاتشان را نشان دادند ( گذشته از آزارها و مشکلاتی که برای ایشان فراهم شد بینش‌های کوتاه سیاسی و عدم بصیرت اصحاب و مکرهای دشمنان شامی و نادانی افراد حکومتی و...) حتی اگر کسی با من هم‌عقیده نباشد و بخواهد در حکومت چهارسال و نیمه ایشان با آن شرایط ویژه جنگی و گرفتاری‌ها نقطه ضعفی بیابد و بر آن تکیه کند، نمی تواند. حال آن که در سیره خلفای قبل و بعد از ایشان بنی امیه و بنی مروان و بنی‌عباس... مملو از اشکالات و ستم‌هاست.
امروز بشر می تواند به آن حکومت گسترده امیرالمومنین افتخار کند از این جهت که حاکمی بر زمین حکومت کرد با آن گستره جغرافیایی که مردم نه‌تنها از او ظلمی ندیدند بلکه طعم عدالت را نیز چشیدند مانند بحث تقسیم عادلانه بیت المال با نگاهی کاملا مساوی که نشانگر سلامت حکومت است که می توانیم جلوه ای از این عدالت را با توجه به سیره ایشان در زمان خودمان پیاده کنیم.
  از کتاب‌هایی که درباره مولا نگاشته شده و توصیه می فرمایید؟
 کتاب‌هایی که جهانی شده و مطرح‌اند به‌ویژه که نویسندگان‌شان شیعه یا مسلمان نیستند اما آن کتابی که هنوز پس از سال‌ها مطرح است کتاب معروف جرج جرداق  است که ترجمه فارسی هم شده. سلیمان کتانی مسیحی کتاب امام علی مشعلی در دژی را نوشته که ترجمه شده یا عبدالفتاح عبدالمقصود از نویسندگان مطرح اهل سنت کتاب امام علی بن ابیطالب را نوشته،  بولس سلامه مسیحی نیز حماسه غدیر را نویسانده . بعد از انقلاب آیت ا... سید جعفر مرتضی عاملی که الصحیح فی سیره امام علی را در چند ده جلد دارد که به تاریخ نگاهی ویژه و تحلیلی دارد.
  چه کنیم نام علی پررنگ تر در جهان بدرخشد؟
امروز هر فعالیتی باید متناسب با روز باشد  با امکانات زیادی که هست می توان چه کارها کرد منتها انگار همت‌مان کمتر شده است. ابعاد مختلف زندگی حضرت را هر چند سال یک‌بار باید در قالب آثار هنری داشته باشیم (مانند سریال امام علی) انجام کارهای تحلیلی تاریخی هنوز جایشان خالی است. کارهای عمیق پژوهشی در حوزه دانشگاه‌ها انجام شده اما برای کودکان و رده‌های سنی مختلف به زبان‌های زنده دنیا کار چندانی نشده. در کشوری بودم جزوه‌هایی در خانه آوردند مجانی! یکی به 80 زبان و دیگر جزوه به صد و اندی زبان حاوی تبلیغات مسیحیت. ما خیلی فاصله داریم چه کار می کنیم واقعا! فضای مجازی و ماهواره هم که جای کار  و استفاده دارد بلکه بتوانیم ادای دین کنیم.