مبارزه شبكه‌های استانی با كرونا

مبارزه شبكه‌های استانی با كرونا

 در كنار شبكه‌های سراسری كه عزم خود را برای مقابله با كرونا جزم كرده اند و برنامه‌های مختلفی را برای آگاهی مخاطبان خود درباره پیشگیری از این بیماری تدارك دیده‌اند، مراكز استانی صدا و سیما نیز به ویژه استان‌های كانون بیماری كرونا، در خط مقدم رسانه‌ای مقابله با این ویروس قرار دارند.
به گزارش جام‌جم، معاونت امور استان‌های رسانه ملی همسو با دیگر شبكه‌های ملی اقدام به تولید و پخش برنامه‌های گوناگون خبری و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های صدا، سیما و فضای مجازی كرده است. همچنین چینش كنداكتور در مراكز با توجه به دستورالعمل ابلاغی با هدف تعیین اولویت رویكرد برنامه‌های «ج و د» و «برند» با محوریت اطلاع‌رسانی از مبادی رسمی، راهكارهای پیشگیری و مدیریت استرس مخاطب صورت گرفته و علاوه بر این مقابله با عملیات روانی معاندین در اداره كل فضای مجازی معاونت و مراكز استانی صدا و سیما در حال اجراست.
 برگزاری جلسات توجیهی
صدا و سیمای مركز قم كه نخستین موردهای بیماری و قربانیان كرونا در این استان گزارش شده، با برگزاری جلسات توجیهی با مدیران و برنامه‌سازان گام‌های موثری در این زمینه برداشته است. همچنین مدیران مركز با شركت در جلسات استانداری و دانشگاه علوم پزشكی، هماهنگی كاملی با دستگاه‌های ذی‌ربط برای مقابله با كرونا ایجاد كرده‌اند.
تهیه بیش از ۱۲ گزارش تولیدی خبری و ۲۴ خبر مكتوب و مصاحبه، تولید و پخش PSA به تعداد ۱۱ مورد و ارسال آن به اداره كل صدا و پخش آن از شبكه‌های استانی، تولید ده پیام بهداشتی یك دقیقه‌ای رادیویی، تولید شش بسته كارشناسی پزشكی و ارسال آن به اداره‌كل صدای استان‌ها، تغییر رویكرد تمام برنامه‌های صدا و سیما به موضوع كرونا در قالب برنامه‌های تولیدی و تامینی و تولید عكس‌نوشت، پادكست و ویدئو با موضوع كرونا در فضای مجازی به ویژه ویدئوی «آقای نامزد»، از دیگر اقدامات صدا و سیمای مركز قم به شمار می‌روند.
 اطلاع رسانی با هدف آگاهی بخشی
صدا و سیمای مركز گیلان با توجه به این‌كه این استان به یكی از كانون‌های بیماری تبدیل شده اقدامات جدی و مثمر ثمری در زمینه مقابله با كرونا داشته است.
تولید پیوسته اخبار و اطلاع‌رسانی با هدف آگاهی‌بخشی به مخاطبان پیرامون واقعیت‌های مربوط به كرونا در قالب گزارش‌های تولیدی رادیویی و تلویزیونی، ده‌ها عنوان خبر مكتوب در سایت مركز، تولید و پخش PSA و پیام‌های بهداشتی در صدا و سیما، گفت‌وگو با كارشناسان و پزشكان برای ارائه راهكارهای منطقی و علمی به منظور مبتلا نشدن به بیماری یا مراقبت‌های بهداشتی در صورت مبتلا شدن و نیز تغییر كنداكتور و محور قرار دادن برنامه‌های امیدآفرین با هدف مقابله با هراس و شبهه‌افكنی در جامعه از سوی شبكه‌های معاند و برخی صفحات در شبكه‌های اجتماعی، از جمله اقدامات صدا و سیمای گیلان محسوب می‌شوند.
 راه اندازی استودیو سلامت
با توجه به اعلام اولین خبر درباره ویروس كرونا دستورالعملی برای پرداختن به این موضوع به ‌تمام مراكز ابلاغ و مقرر شد. بر این اساس مجموع برنامه‌های سیمای مراكز 371 ساعت و 15 دقیقه بوده كه بخشی از آنها شامل 42 ساعت و 15 دقیقه موشن‌گرافیك با موضوع جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، 39 ساعت بخش‌های تامینی و 290 ساعت برنامه‌های تولیدی در 33 مركز است. همچنین راه‌اندازی استودیو سلامت، تهیه‌ گزارشی از وضعیت بهبودیافتگان و حضور گروه‌های گزارشی در بیمارستان‌ها برای به تصویر كشیدن اقدامات مدافعان سلامت از دیگر اقدامات در این زمینه به شمار می‌روند.
با توجه به تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها، كنداكتور مراكز در راستای دستورالعمل ابلاغی نیز شامل تغییراتی شده كه شامل تقویت باكس‌های فیلم‌های سینمایی و در برخی مراكز بهره‌گیری از باكس دیگری در كنداكتور برای پخش پویانمایی، برنامه‌های روتین صبحگاهی، جانمایی بخش‌های طنز در تمامی برنامه‌ها و فواصل كنداكتور پخش و تغییر فواصل كنداكتوری به بخش‌های سرگرم‌كننده و آموزشی و مهارتی است.
 یك نكته، یك متخصص
در حوزه صدا هم شاهد فعالیت‌های متفاوت و گسترده‌ای بوده‌ایم، اقداماتی همچون طراحی پویش«كرونا را شكست دهیم» با همكاری رادیو سلامت و اداره كل صدای استان‌ها با هدف اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی‌بخشی درباره كرونا، تولید آنونس‌های مشترك و پخش از رادیو سلامت و صدای استان‌ها، تولید برنامه‌های تخصصی و ویژه در رادیو سلامت و در اختیار گذاشتن آنها برای مراكز و تولید «یك نكته، یك متخصص» به صورت مشخص در حوزه بهداشت فردی، بهداشت محیطی و مسائل بهداشتی در روستاها و پخش آن در صدای مراكز همچنین در رادیونمای استان‌ها هم پوسترهایی با مضامین بهداشتی و اطلاع‌رسانی تولید و پخش می‌شود و تغییرات متناسب با موضوع شیوع كرونا در كنداكتور مراكز صورت گرفته است.
تولید 95 پیام آموزشی و PSA و اشتراك آن در مراكز تا كنون، تولید 59 فایل كارشناسی در مورد این بیماری، طراحی ده فایل آموزشی چند رسانه‌ای و توزیع در شبكه‌های اجتماعی با همكاری رادیو سلامت با موضوع "پیشگیری از كرونا" در وبسایت و اینستاگرام رادیو سلامت، آپارات، یوتیوب، تلگرام (كانال‌های آموزش و پرورش) و واتس‌آپ و ارسال 16 برنامه «یك نكته یك متخصص» به مراكز، بخشی دیگر از اقدامات در حوزه صدا محسوب می‌شوند.
 كرونا و فضای مجازی استان‌ها
توجه به كلید واژه‌های محوری «كرونا را شكست می‌دهیم» و «همه با هم علیه كرونا» در تمام محتواهای تولیدی و تامینی مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی از اهم فعالیت‌‌های مجازی صدا و سیمای مراكز و معاونت امور استان‌ها به شمار می‌رود. استفاده از ظرفیت نرم‌افزار‌های همراه در مراكز همدان، فارس، شهركرد و ... برای توزیع محتوا و برگزاری مسابقات و پویش‌ها، پویش‌های «مدافعان سلامت» و «تشكر پرستار» مطابق با پیام مهرآفرین و امیدبخش مقام معظم رهبری خطاب به جامعه پزشكی از دیگر تلاش‌های جهادی در فضای مجازی به شمار می‌روند. علاوه بر توزیع در بسترهای در اختیار، از طریق تعامل با فعالان فضای مجازی استان‌ها در سطح كشور توزیع شد و تولیدات ویدئویی، پادكست و موشن گرافیك در اختیار حوزه‌های صدا و سیما برای پخش از آنتن نیز در دستور كار قرار گرفت. علاوه بر این استفاده از ظرفیت برندهای استانی فضای مجازی برای آموزش صحیح و پرهیز از كرونا هراسی در دستور كار قرار دارد.