انتقال پایتخت به ICU

10 كارشناس در گفت‌وگو با جام‌جم برای شرایط بغرنج تهران نسخه پیچیده‌اند

انتقال پایتخت به ICU

«وخیم» واژه‌ای تكراری برای فهم آن چیزی است كه در تهران در جریان است و مثل واژه‌های دیگری که این روزها در توصیف وضعیت كرونایی پایتخت به كار می‌رود، این واژه هم در نگاه مردم از بار معنایی اصیل خود تهی شده است. اگر روزی وضعیت تهران را با رنگ‌بندی مرسوم این روزها مرزبندی می‌كردند و آن را «قرمز پررنگ» می‌خواندند، اگر بی‌تاثیری این واژه را در رعایت پروتكل‌های بهداشتی دیدند و «فوق‌هشدار» را جایگزین آن كردند، حالا به گواه آمارها وضعیت از معنای این واژه‌ها هم عبور كرده و به نظر می‌رسد توصیفی در یك كلام برای آن وجود ندارد. ظاهر امر اما نشانی از وضعیت هشدارآمیز مورد اشاره جامعه پزشكی ندارد، زندگی معمول در چشم شهروندان در جریان است، خیابان‌های پایتخت همان ترافیك معمول خود را دارد و كسب‌و‌كارها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما زیر پوست این زندگی شهری آمارهای هولناكی وجود دارد، خبرهای ناگواری كه اگر این چرخه سرایت قطع نشود، به هولناكی فیلم‌های آخرالزمانی خواهد بود. 5000 بیمار كرونایی فقط در تهران بستری شده‌اند، 5000 نفری كه حتی برای بستری شدن هم اولویت‌بندی شده‌اند، 5000 نفری كه براساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت ۱۲درصد از آنها احتمالا فوت خواهند كرد، 5000 نفری كه رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری آن را برای یك شهر «فاجعه» می‌داند. عضو ستاد ملی مقابله با كرونا می‌گوید نه بیمارستان كه راهروهای بیمارستان‌ در حال اشغال شدن است. در گذشته اگر آمار قربانیان كرونا به تفكیك شهرها اعلام نمی‌شد حالا این تابوی عجیب هم شكسته شده است و سهم پایتخت را از قربانیان و مبتلایان كرونا در كشور نشان می‌دهد، سهمی كه بسیار بیشتر از كل ایران است. دو روز پیش از 179 فوتی در ایران 136 شهروند تهرانی بودند. همین دیروز پس از گذشت نزدیك به هفت ماه از آغاز شیوع كرونا، ركورد تازه‌ای در میزان مبتلایان ثبت شد و 3902 مبتلای جدید در یك روز شناسایی شدند و 235 نفر هم جان عزیزشان را از دست دادند. تعدادی كه با بیشترین تعداد مرگ و میر در ایران (7 مرداد)‌ برابری می‌كند. در مقابل مشكلات ستاد مقابله با كرونا هم در ایجاد یا تشدید محدودیت‌ها با موانع بسیاری رو‌به‌روست، مهم‌ترینش شاید وضعیت معیشتی مردمی است كه به كسب و كار روزانه‌شان وابسته‌اند. اما كارشناسانی كه با جام‌جم حرف زده‌اند، به این باورند كه ایجاد دوگانه تعطیلی تهران یا تعطیل نشدنش از اساس اشتباه است و برای مدیریت شرایط بحرانی كنونی در تهران نیازمند راهكارهای جادویی نیستیم. آن‌طور كه آنها به ما می‌گویند با اجرای درست مسائلی همچون شناسایی بیماران و ردیابی آنها یا اجرای صحیح دولت الكترونیك و جریمه متخلفان، می‌توان‌ امیدوار بود كه تب ابتلا و مرگ در پایتخت فروكش كند.

توصیف وضعیت تهران در روزهای انفجار كرونا عیان‌تر از آن است كه مصداق‌های آن را دوباره تكرار كنیم، واكنش دولت به افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان و مرگ و میرها؛ تعطیلی یك هفته‌ای پایتخت بود، تعطیلی مراكزی كه البته بسیاری از كارشناسان معتقدند تاثیر حداقلی بر افزایش ابتلا دارد و اجرای آن نمی‌تواند در برابر هجوم موج تازه كرونا در تهران پاسخگو باشد. در این طرح قرار بود مراكزی از قبیل كافه، سینما و تئاتر، موزه و باغ‌وحش‌ها تعطیل شوند. در كنار آن زمزمه‌هایی در مورد تشدید برخوردها شنیده شد، حسن روحانی اعلام كرد با كسب‌و‌كارها در صورت عدم رعایت «به‌شدت برخورد» می‌شود و «اصناف هم در صورت عدم رعایت حتی تا یك ماه هم پلمب ‌شوند.» همین دیروز هم دادگستری تهران، از برخورد قانونی سریع با متخلفان عدم رعایت مصوبات ستاد ملی مبارزه با كرونا خبر داده است و حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته است؛ «پلیس براساس درخواست‌های ستاد ملی مقابله با كرونا و ستادهای استانی عمل خواهد كرد و آنچه را كه از ما بخواهند، انجام خواهیم داد.»
چرا نمی‌شود تهران را تعطیل كرد؟
هر چند وضعیت كنونی تهران آن‌قدر بحرانی است كه نشان می‌دهد در اسفند سال گذشته هم وضعیت باثبات‌تری داشته‌ایم که البته در این مدت ستاد ملی مقابله با كرونا تصمیمات مهمی را در راستای قطع چرخه سرایت این بیماری گرفته است. تصمیماتی كه حتی منجر به ایجاد محدودیت‌هایی شد و تاثیراتش در آمار ابتلا و مرگ و میرها خودش را نشان داد. اما روند تصمیم‌گیری در رابطه با اجرای مصوبات این ستاد هم در مقایسه با شرایط كنونی، با انتقادهایی رو‌به‌رو بوده است. این‌كه حالا ابلاغیه‌های ستاد ملی مقابله با كرونا نسبت به گذشته از صراحت كمتری برخوردار است و می‌توان از آن قرائت‌های متفاوتی كرد، یكی از آن انتقادهاست. در گذشته اگر از «دوركاری» به عنوان یك تصمیم مهم در راه مبارزه با كرونا حرف زده می‌شد، مصداق‌های آشكاری برای آن متصور بودیم. اما در ابلاغیه‌های كنونی چنین صراحتی وجود ندارد. نقد دیگر معطوف به كاغذبازی معمول در نظام اداری ایران است كه حالا گریبان ستاد ملی مقابله با كرونا را هم گرفته است، كاغذبازی كه روند تصمیم‌گیری را در سطح این ستاد هم كند می‌كند. از سوی دیگر از آنجایی كه بسیاری از تصمیمات باعث كسادی كار اصناف شده‌اند، آنها هم در برابر تصمیمات این ستاد مقاومت می‌كنند و هزینه چنین تصمیماتی را برای ستاد ملی مقابله با كرونا بالا می‌برند. همه چیز هم در ارتباط با ستاد ملی مقابله با كرونا و دولت نیست و شهروندان هم در این میان در رعایت بدیهی‌ترین اصول، كوتاهی می‌كنند، شاید مهم‌ترین این بی‌توجهی‌ها مربوط به «سفر» باشد. نكته‌ای كه باعث تردید و تعلل مسؤولان در تصمیم به تعطیلی پایتخت موثر باشد.
محدودیت برای ایجاد محدودیت
عامه مردم اما همچنان معتقدند تعطیلی پایتخت علاج كار است، چیزی كه شاید در گذشته هم‌نظر با كارشناسان جامعه پزشكی بود. اما حالا شرایط كمی روشن‌تر از گذشته است و معذوریت‌هایی در این تصمیم و نگاه وجود دارد. عذری كه باعث می‌شود همان محدودیت‌های مدنظر عامه مردم هم با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو باشد. تهران پایتخت كشور است و تعطیلی آن در ساحت سیاسی به مفهوم تعطیلی كل ایران است، دیگر عذر ظاهرا موجه معطوف به وضعیت معیشتی مردمی است كه در دوره فراگیری كرونا با مشكلات بیشتری رو‌به‌رو هستند. تعطیلی كامل تهران گرچه شاید بتواند در كند شدن چرخه سرایت موثر باشد، اما به مفهوم توقف كسب و كار مردمی هم خواهد بود. از طرفی وجود متمركز امكانات در پایتخت باعث افزایش جمعیت این شهر از گذشته تاكنون شده است، شهری كه در طرح تفصیلی دهه 40 با جمعیتی حدود پنج میلیون نوشته شده بود، حالا دارد با 10 میلیون جمعیت ساكن و شناور روزگار می‌گذراند و تعطیلی آن پیامدهای بسیار دیگری هم به همراه خواهد داشت. با مجموعه این محدودیت‌ها، به سراغ كارشناسان رفته‌ایم تا پیشنهادهای كاربردی‌شان را با توجه به همه این محدودیت‌ها بشنویم. این‌كه با توجه با اوج فراگیری كرونا در تهران و البته عذرهای ستاد ملی در ایجاد محدودیت‌ها چه پیشنهادی برای شرایط كنونی دارند؟



 محدودیت نقطه‌ای
 دکتر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست
 بهتر نیست به جای این‌که همه شهر را محدود کنیم، مطالعه کنیم و ببینیم دقیقا محل انتقال اصلی کجاست؟ اگر سالن بدنسازی است، اگر سینماست، اگر فروشگاه زنجیره‌ای است و اگر هرجای دیگری است، به طور اختصاصی آنجا را محدود کنیم. یعنی به طور متمرکز و اصطلاحا تند و تیز، نقاط مشخصی را که امکان ابتلا در آنجا بالاست، محدود کنیم. ضمن این‌که محدودیت متمرکز و اختصاصی، فرصت جبران خسارت مالی برای مشاغل را ایجاد می‌کند. برای عملی شدن این کار، باید برخی مشاغل پر خطر را تعیین کنیم و با جبران حداقل بخش کوچکی از خسارت ناشی از تعطیلی، حمایت‌شان کنیم.



 دولت الکترونیک
دکتر مهدی زارع، کارشناس مدیریت بحران
هر فعالیتی که باعث تجمع افراد می‌شود، مهم‌ترین عامل برای انتشار ویروس است و تمام تاکید متخصصان به فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ حریم تنفسی هر فرد است. اما این‌که چطور باید این اتفاق بیفتد، در شرایط فعلی فقط به گسترش زیرساخت‌های بستر اینترنت بستگی دارد. در چنین شرایطی، بالا بردن کیفیت و توسعه زیرساخت‌های اینترنتی، تنها راهکار برای اجرایی شدن فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری شاغلان است. در واقع، استفاده از ظرفیت‌های آنلاین مشاغل، همان‌چیزی است که با وجود همه کم و کاستی‌هایش باید به هر نحوی شده، اجرا شود تا به هدف‌مان که دورکاری و در نهایت فاصله‌گذاری اجتماعی است برسیم. ما باید به فکر توسعه و گسترش زیرساخت دیجیتال و امکان کار در فضای مجازی باشیم.


برنامه‌ریزی شهر به شهر
دکتر داوود یادگاری‌نیا، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا
به نظر می‌رسد با تعطیلی یک هفته‌ای و دو هفته‌ای نمی‌شود چنین بحرانی را مدیریت کرد. بر فرض این‌که دو هفته تعطیل شد، بعد از دو هفته چه؟ این موضوع نیاز به یک برنامه‌ریزی حساب‌شده و طولانی مدت دارد تا بتواند به طور مداوم، نتیجه‌های مثبت خودش را بر جامعه بگذارد. ضمن این‌که راهکار مدیریت بحران این روزها، برنامه‌ریزی متفاوت و اختصاصی و شهر به شهر برای مدت طولانی و مشخصی است که بتواند تاثیرگذار باشد. در واقع نمی‌شود همان راهکارهایی را که برای تهران عملی می‌شود در شهر دیگری اجرا کرد. چون هرکدام شرایط متفاوتی دارد و باید با توجه به شرایط هر شهر، برنامه مشخصی برای آن شهر تدوین شود.



 دوركاری را برگردانید
دكتر مینو محرز، عضو كمیته علمی ستاد ملی مبارزه با كرونا
برای جلوگیری از شیوع بیشتر كرونا، باید دوباره اعمال محدودیت‌های شدید از جمله جلوگیری از هرگونه تجمع و اجرای دوباره طرح دوركاری را در دستور كار قرار دهیم. البته شاید برخی مدیران با این بهانه كه چون سطح كیفی كارها در اثر اجرای دوركاری افت می‌كند، با این طرح مخالفت كنند اما این بهانه‌ها قابل قبول نیست، چون برای جلوگیری از افت كیفی كار كارمندان، باید مدیران به‌درستی برآنها نظارت كنند. ضمن این‌كه اگر ما با این بهانه‌ها از اجرای دوركاری جلوگیری كنیم، شیوع كرونا به‌قدری در تهران گسترده می‌شود كه ضرر مالی آن برای دولت بیشتر از دوركاری خواهد بود. دولت همچنین باید ضمن تامین ماسك برای اقشار كم‌درآمد، در برخورد با افرادی كه ماسك نمی‌زنند نیز جدیت بیشتری به خرج دهد.



محدودیت زمانی
بابك عشرتی، اپیدمیولوژیست
ایجاد محدودیت برای قطع چرخه سرایت در هر كشوری متفاوت از بوم دیگری است و نمی‌توان هر مدل موفقی در هر جای جهان را قابل تعمیم به ایران دانست، اما نكته مهم در شرایط بحرانی كنونی و در شهری مثل تهران با همه محدودیت‌های موجود، این است كه باید بیمارستان‌ها و مراكز درمانی را ملاك شرایط جامعه دانست. به این مفهوم كه نباید مراكز درمانی به مرحله فروپاشی برسد و برای این كار باید طیف موج تازه را به نوعی گسترش داد. تعطیلی كامل تهران كه باعث توقف معیشت مردم می‌شود، شاید شدنی نباشد. اما‌ بسیاری از مراكز تجمع را می‌توان محدود كرد. مثلا از ساعت 10 شب به بعد تعطیل شود، این كار فرصت دوباره‌ای به مراكز درمانی می‌دهد تا در عبور از موج تازه كرونا با اولویت‌بندی، گروه‌های پرخطر را از بیماری دور نگه دارند و آماده برای پذیرش دوره دیگری شوند.


  تصمیم‌های قاطع
دکتر شریف مطوف، کارشناس مدیریت بحران
ما فرصت تعطیلات نوروز را برای اعمال قرنطینه سراسری از دست دادیم و اکنون دیگر نباید فرصت را از دست بدهیم و دولت باید به‌طور قاطع‌تر جلوی فعالیت مراکزی را که ارتباط مستقیمی با معیشت مردم ندارند، بگیرد و از کسب‌وکارهایی که مجبور به تعطیلی هستند نیز حمایت کند. دستگاه اجرایی همچنین باید نقاط ضعف اجرای طرح دورکاری در دوره‌های قبلی را شناسایی کند و با تقویت زیرساخت‌های دورکاری، این طرح را دوباره به‌گونه‌ای اجرایی کند که شاهد افت کیفی ارائه خدمات در مراکز دولتی به مردم براثر اجرای این طرح نباشیم. ارائه توضیحات علمی و صادقانه به مردم درباره شیوع کرونا نیز ازجمله دیگر راهکارهایی است که با استفاده از آن می‌توان از این شرایط سخت کرونایی در تهران با مرگ‌ومیر کمتری عبور کرد.



 قرنطینه کامل
دکتر فریبرز ناطقی الهی، کارشناس مدیریت بحران
ما از همان ابتدا می‌توانستیم با اعمال قرنطینه شدید چهارتا شش‌هفته‌ای جلوی همه‌گیر شدن کرونا را در کشور بگیریم و ناچار نباشیم به مردم بگوییم کرونا تا دو سال آینده مهمان ما خواهد بود. اکنون هم تنها راهکار مهم همان اعمال شرایط قرنطینه است و دولت باید مطمئن باشد که زیان اقتصادی این کار از هزینه‌های سنگینی که در صورت تداوم شیوع گسترده کرونا بر نظام درمانی کشور تحمیل می‌شود، بیشتر نخواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد بهتر است دستگاه اجرایی در شرایط کنونی مدیریت تصمیم‌گیری‌ها را از مسؤولان بهداشتی بگیرد و آن را به دست متخصصان حوزه مدیریت بحران بسپارد، چراکه  حوزه بهداشت و درمان نمی‌تواند تصمیمات حیاتی لازم را برای بهبود اوضاع بحرانی کشور بگیرد.



 ایست به سفر
 دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا
همگانی شدن استفاده از ماسک، رعایت دقیق اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، پایبندی به بهداشت فردی، پرهیز از سفرهای غیرضروری و شرکت نکردن در تمام تجمعات مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از شیوع کروناست. در شرایط بحرانی امروز هم دولت باید برای اجرایی شدن این اقدامات، برنامه‌هایی عملی ارائه کند. به‌عنوان‌مثال، دولت حتما باید با اعمال محدودیت‌های شدید در جاده‌ها از انجام سفرهای غیرضروری در تعطیلات پیش‌رو جلوگیری کند. برای رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی نیز چاره‌ای جز بازگشت به دورکاری نداریم و دولت حتما باید بسترهای لازم را برای اجرای این طرح فراهم کند. برای همگانی کردن استفاده از ماسک نیز باید به‌طورجدی از ورود افراد بدون ماسک به مراکز تجمعی جلوگیری کنیم.


   تفکیک مشاغل
هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی
دو گانه سلامت و معیشت، وضعیتی نه فقط برای ما است که برای همه کشورهای توسعه‌یافته شکل گرفته‌است؛ آنقدر که همه جهان در جست‌وجوی پاسخ برای این سوال هستند. سوالی که پاسخ چندان ساده‌ای هم ندارد. در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که نمی‌شود هر دو این ویژگی‌ها را با همدیگر داشت. به نظر می‌رسد تنها راهکار این روزها، دسته‌بندی مشاغل است؛ مشاغلی که می‌توانند فعالیت‌شان را به صورت دورکار انجام بدهند، صددرصدی دورکار شوند و مشاغلی که این امکان برایشان وجود ندارد، به طور صد در صدی، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. تا حدودی رعایت کردن و تا حدودی دور کار بودن، پاسخگوی مدیریت بحران این روزها نیست.


 ردگیری بیماری
دکتر احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست
راهکار مؤثر‌، شناسایی زودهنگام  یا ردیابی بیماران علامت‎دار است. با ردیابی بیماران علامت‏دار و بستری کردن آنها در شرایط ایزوله می‌توان تاحدی شرایط را کنترل کرد. افزون بر این شناسایی افرادی که با بیمار در ارتباط‌ بوده‏اند نیز می‌تواند به ردیابی بیماری کمک کند. اعمال محدودیت‎ها برای افرادی که بیماری زمینه‏ای دارند، می‏تواند از شدت بیماری که منجر به مرگ در بیمار می‏شود،جلوگیری کند. طبق آمار، مرگ‌ومیر بیماران کرونایی سالمند که بیماری زمینه‏ای دارند، 80 درصد نسبت به دیگر بیماران بیشتر است. دورکاری و اعمال محدودیت‎ برای گروه‌های پرخطر، نه برای عموم مردم می‏تواند گزینه مناسبی باشد.