محدودیت‌های جدی و برخوردهای جدی‌تر

محدودیت‌های جدی و برخوردهای جدی‌تر

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

    این روزها بازهم شاهد مرگ بیش از 200 نفر از هموطنان‌مان براثر ابتلا به کرونا هستیم به‌طوری‌که روز گذشته با ثبت 235جان‌باخته دوباره رکورد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در کشورمان تکرار شد. دیروز همچنین ابتلای قطعی 3902نفر از مردم ایران به کووید-19 به ثبت رسید که این بالاترین آمار شناسایی روزانه مبتلایان به کرونا در کشورمان بود.
در این میان تقریبا همه استان‌های کشور در وضعیت قرمز همه‌گیری کرونا قرار دارند و البته وضع پایتخت از سایر نقاط کشور وخیم‌تر است.
اکنون برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در تهران چاره دیگری نداریم جز این‌که محدودیت‎های ویژه‏ای را در این شهر اعمال کنیم. همان‌طور که در موج اول همه‌گیری کرونا در ماه‌های اسفند و فروردین محدودیت‎های سخت‌گیرانه‌ای در سراسر کشور اعمال شد و شاهد اثربخشی این محدودیت‌ها بودیم، حالا هم وقت آن است که دوباره همان محدودیت‌های سختگیرانه را حتی با شدت بیشتر اجرا کنیم. آن زمان با اعمال مناسب محدودیت‌ها، شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در ایران به 30 نفر رسید و از این لحاظ افتخاری در کنترل شیوع کرونا نصیب ایران شد. حالا اما آمار شیوع کرونا برای سیستم مدیریت این بیماری در کشور شرم‏آور است.
توجه به‌سلامت مردم مهم‏ترین اصل در همه کشورهاست، این در حالی است که اکنون در کشور ما بیش از هر زمان دیگری به گردش چرخ اقتصاد کشور توجه ‏می‌شود، اما سؤال این‌است کسی که سالم نیست، چطور می‏تواند چرخ اقتصاد را بچرخاند؟
مسؤولان دستگاه‌های اجرایی باید توجه داشته باشند که با اعمال محدودیت‌های حداقلی یک‌هفته‌ای نمی‏توان بیماری را مدیریت کرد. محدودیت‎ها باید جامع باشد و دولت باید بر اجرایی شدن آنها به‌صورت دقیق نظارت کند. اما اکنون پروتکل‌های زیادی در کشور ما ابلاغ‌شده که بسیاری از آنها در عمل اجرا نمی‌شود. مثلا ماه‌هاست که استفاده از ماسک در همه مکان‌های سرپوشیده اجباری شده، اما چقدر این اصل در مکان‌های مختلف رعایت می‌شود؟ به نظر می‌رسد با نظارت دقیق و البته برخورد قهری و اعمال جریمه‎های نقدی می‌توان افراد بیشتری را وادار به رعایت پروتکل‏ها کرد و آمار مبتلایان به کرونا را کاهش داد.
همچنین از تصمیمات اخیر هیات دولت این‌طور برمی‌آید که رئیس‌جمهور بدون توجه به نگاه تخصصی و کارشناسی دیگران، صرفا نظرات و راهکارهای خود را برای مردم تجویز می‏کند. الآن وقت آن است که آقای روحانی از نمایندگان مجلس، کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و وزیر بهداشت مشورت بگیرد و در تصمیم‎گیری‌های خود از همه آنها نظرخواهی کند. در شرایط حساس امروز، قطعا هماهنگی بین اعضای کابینه دولت می‎تواند تأثیر مهمی در اتخاذ تصمیم‌های قاطع برای جلوگیری از شیوع کرونا داشته باشد، اما امروزه متأسفانه راهبردی تخصصی برای مدیریت کرونا در کشورمان دیده نمی‎شود.