فعالیت‌های مشکوک و پنهان عربستان

فعالیت‌های مشکوک و پنهان عربستان

حسین آبنیکی کارشناس هسته‌ای

    درخصوص ادعاهایی که مقامات عربستان در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح کردند، باید به نکاتی توجه داشت. این کشور عضو ان‌پی‌تی است و توافق‌نامه جامع پادمان دوجانبه در حال اجرا با آژانس انرژی اتمی دارد. اما با این وجود از پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری کرده و به‌رغم درخواست‌های آژانس که عربستان به تعهداتش عمل کند، این کشور از پذیرش آن خودداری کرده است.
از سوی دیگر فعالیت‌های عربستان هم در این زمینه بسیار مشکوک است. این کشور هیچ رآکتور قدرت فعال تحقیقاتی یا تولید برق هسته‌ای ندارد، اما به‌شدت دنبال تولید کیک زرد است. این در حالی است که اصلا نیازی برای تولید این محصول ندارد. عربستان قاعدتا باید کیک زرد را برای تولید سوخت جهت رآکتور هسته‌ای فعال بخواهد، اما از چنین امکانی برخوردار نیست. فعالیت‌های عربستان در حوزه هسته‌ای کاملا پنهانی است و برخی از رسانه‌ها هم در این زمینه گزارش‌هایی را از اقدمات مشکوک عربستان به‌ویژه همکاری‌هایی که با چین و آمریکا دارد منتشر کرده‌اند. اما تاکنون این کشور هیچ اطلاعاتی را در این حوزه منتشر نکرده است.
حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم هیچ گزارش شفافی از فعالیت‌های پنهان عربستان در اختیار هیچ‌کدام از اعضای خود قرار نداده است. بنابراین با کشوری طرف هستیم که برنامه‌ هسته‌ای غیرشفاف و پنهان دارد. حال این کشور ادعایی را در رابطه با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هست، مطرح کرده است. گسترده‌ترین رژیم بازرسی‌های آژانس درباره جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و تاکنون نیز آژانس هیچ مشکلی برای بازرسی‌ها با کشورمان نداشته است. اگر ما تولید کیک زرد داریم، به خاطر وجود رآکتورهای هسته‌ای در کشور و در شهرهایی مثل تهران، بوشهر و اراک است. همین الان ما هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید می‌کنیم و همه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، منطبق با نیازهای ماست.
در این شرایط جای تعجب این است که با وجود عدم همکاری عربستان با آژانس، فعالیت‌های این کشور از سوی آژانس مورد حمایت قرار می‌گیرد و حتی مدیرکل آژانس هم اعلام کرد که از برنامه‌های هسته‌ای عربستان حمایت می‌کند و از سوی دیگر هم آمریکا به عربستان در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای کمک می‌کند.
 از سوی دیگر عربستان در ظاهر خود را نگران منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی نشان می‌دهد، اما ضمن داشتن فعالیت‌های پنهان با آژانس هم همکاری نمی‌کند. از سوی دیگر این کشور نسبت به رژیم صهیونیستی که بنا بر برخی از گزارش‌ها بیش از صد بمب هسته‌ای دارد و نه عضو ان‌پی‌تی است و نه با آژانس همکاری می‌کند، حساسیتی به خرج نمی‌دهد.