رونمایی از «راز ناتمـام» دهه ۶۰

گفت‌وگو با کارگردان و نویسنده سریالی که قرار است زندگی شهید باهنر را به تصویر بکشد

رونمایی از «راز ناتمـام» دهه ۶۰

«راز ناتمام» نام سریالی تازه از سیمای استان‌ها و به سفارش شبکه استانی کرمان است. این مجموعه تلویزیونی که پیش‌تولید رسمی آن آغاز شده است، پس از گذشت حدود چهار دهه از شهادت دکتر محمدجواد باهنر، روایتگر زندگی این شخصیت فرهنگی و سیاسی خواهد بود. قصه را سید جلال‌الدین دری نوشته، تهیه‌کنندگی را امین امانی برعهده دارد و کارگردانی هم به صورت مشترک با علی امانی و امین امانی است. در «راز ناتمام» زندگی شهید باهنر از زمان مبارزات انقلابی تا نخست‌وزیری و شهادت به دست منافقین در 26 قسمت 40 دقیقه‌ای به تصویر درمی‌آید و به صورت ویژه به بحث نفوذ در شهادت این شخصیت پرداخته می‌شود. به گفته تهیه‌کننده، انتخاب همه بازیگران هنوز قطعی نشده است و در مرحله مذاکره هستند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این سریال با تهیه‌کننده، مشاور فیلمنامه و مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

 پاسخ به یک دغدغه
سریال راز ناتمام در صداوسیمای کرمان تولید می‌شود و احمدعلی رمضانی، مدیرکل این مرکز درباره آغاز ساخت آن به جام‌جم می‌گوید: «یکی از قابلیت‌های استان کرمان نیروی انسانی شایسته و چهره‌ها و مفاخر سیاسی - اجتماعی، فرهنگی و هنری است که از جمله این نیروهای شاخص می‌توان به شهید باهنر و شهید سلیمانی اشاره کرد. به همین دلیل ساخت سریال زندگی شهید باهنر که از اندیشمندان کشور و از تئوری‌پردازان انقلاب اسلامی است، از مدت‌ها قبل دغدغه ما بود.»
او با بیان این‌که شهید باهنر نخست‌وزیر کشور بوده، اما کار فاخری درباره ایشان تولید نشده است، می‌افزاید: «این یک نقص برای ما بود که بحمدا... با تلاش دوستان، به این مرحله رسیدیم و بخش عمده فیلمنامه نوشته شده و بازیگران نیز تا‌حدودی انتخاب شده‌اند. ساخت سریال راز ناتمام گام بلندی در حوزه نویسندگی صداوسیما به شمار می‌آید و با سریال‌ها و تله فیلم‌های ساخته شده قبلی بسیار متفاوت است، چرا که پرداختن به زندگی بزرگوارانی همچون شهید باهنر کاری عظیم و با حساسیت بالاست.»
مدیر کل صداوسیمای مرکز کرمان با اشاره به این‌که برای چنین کار فاخری استفاده از بازیگران سطح یک ملی نیاز مبرم است، تصریح می‌کند: «برای انتخاب عوامل دست‌اندرکار و بازیگران سریال، سعی بر این‌ بوده تا جایی که ممکن است از نیروهای بومی استفاده شود و در تامین منابع مالی تولید این سریال نیز ۵۰ درصد منابع مالی توسط استان کرمان تامین شده است.»
احمدعلی رمضانی ادامه می‌دهد: «شهید باهنر یکی از شخصیت‌های بزرگ‌ علمی و فرهنگی ایران و جهان است که هنوز بسیاری ایشان را نشناخته‌اند و امیدواریم با تولید و‌ پخش این سریال بتوانیم گوشه‌ای از شخصیت والای
این شهید را بشناسانیم.»




ملی و بومی در کنار هم
امین امانی، کارگردان سریال‌هایی چون «دنیای گمشده»، «خانه مادری» و «آجیل عید»، تهیه‌کنندگی راز ناتمام را برعهده دارد و کارگردانی را هم کنار برادرش، علی امانی پیش می‌برد. او در گفت‌وگو با جام‌جم بیان می‌کند: «در حال حاضر مراحل پیش‌تولید این سریال در تهران، همچون انتخاب بازیگر، تست گریم شخصیت‌های اصلی و انتخاب عوامل سریال در حال انجام است. با توجه به حضور شخصیت‌های مهم کشوری همچون حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، حجت‌الاسلام‌هاشمی‌رفسنجانی، شهید بهشتی و شهید رجایی به عنوان اعضای حزب جمهوری اسلامی در این سریال، بازیگرانی برای ایفای نقش آنها انتخاب و به طور جدی گریم‌ها و طراحی‌های صحنه و لباس را دنبال می‌کنیم تا واقعی‌تر دربیاید.»
امانی می‌گوید: «نقش شهید باهنر را یکی از بازیگران شناخته‌شده‌ ایفا خواهد کرد، اما به دلیل این‌که هنوز با این بازیگر به عقد قرارداد نرسیده‌ایم، نمی‌توانیم نام ایشان و دیگر بازیگران‌مان را اعلام کنیم.»
او با بیان این‌که در این سریال از بازیگران کشوری و بازیگران بومی کرمان استفاده خواهد شد، می‌افزاید: «طی یک ماه آینده نام بازیگران سریال راز ناتمام رسما اعلام و تصویربرداری آن از دو ماه دیگر آغاز خواهد شد.»
تهیه‌کننده سریال راز ناتمام که به‌تازگی از سفر ارمنستان برگشته است، می‌گوید: «لوکیشن‌های این سریال در تهران و ارمنستان خواهد بود که 80درصد کار تصویربرداری که مربوط به دهه 50 و 60 است در تهران و 20 درصد دیگر که مربوط به زمان حال و پرونده عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری است در کشور ارمنستان انجام می‌شود که در مجموع تصویربرداری این سریال هفت ماه به طول خواهد انجامید.»
وی تصریح می‌کند: «موضوع سریال در دو دوره روایت می‌شود. دوره اول به دهه‌های 50 و 60 و مبارزات انقلابی شهید باهنر، وارد شدن ایشان به حزب جمهوری اسلامی، نخست‌وزیر شدن و سپس شهید شدن برمی‌گردد و دوره دوم به زمان حال برمی‌گردد.»




تجربه دراماتیک جدید
رحمان سیفی‌آزاد، نویسنده فیلم‌های «قصه پریا»، «من مادر هستم»، «خواب‌زده‌ها» و سریال «آخرین گناه» مشاور فیلمنامه این سریال است. او راز ناتمام را یک تجربه دراماتیک جدید و گام رو به جلو در حوزه نویسندگی سریال در صداوسیما
می‌داند.
این کارگردان و نویسنده با بیان این‌که بیش از ۵۰۰ ساعت کار تحقیقاتی و مطالعاتی برای نوشتن سریال انجام شده است و مشغول بازنویسی نهایی آن هستیم، می‌گوید: شهید باهنر شخصیتی درون‌گرا داشت و به همین دلیل بروز بیرونی ایشان و تصویرسازی از وی جزو شخصیت‌های نمایشی سخت و پیچیده است.
سیفی‌آزاد با اشاره به این‌که یکی از فرازهای مهم سریال راز ناتمام بحث نفوذ در واقعه شهادت شهیدان رجایی و باهنر است و با این واقعه می‌توان این گفتمان را در جامعه ایجاد کرد، می‌افزاید: این سریال یک تجربه دراماتیک جدید است و گامی رو به جلو در حوزه نویسندگی سریال در صداوسیما
به ارمغان می‌آورد.



زنده کردن شخصیت‌های سیاسی
تا کنون تصاویر چهار تست گریم بازیگران این سریال در شخصیت‌های شهید باهنر، شهید بهشتی، شهید رجایی و آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی منتشر شده و در خبرها نام محسن دارسنج به عنوان طراح گریم آمده است. در این تصویرها، گریم شهید آیت‌ا... سید محمد بهشتی و شهید محمدعلی رجایی به چهره واقعی این شخصیت‌ها نزدیک و بسیار به عکس‌هایی که از این افراد در دسترس است، شباهت دارد. تست گریم آیت‌ا... رفسنجانی و شهید دکتر محمدجواد باهنر اما با وجود شباهت‌هایی، همچنان کار بیشتری می‌طلبد. به‌ویژه تست گریم شخصیت شهید باهنر که در جایگاه شخصیت اصلی سریال راز ناتمام، نیاز به کار بیشتری دارد تاحضور یک بازیگر در قامت این شخصیت را برای مخاطبان باورپذیر کند. البته در این زمینه، انتخاب درست بازیگران و پتانسیل چهره‌هایشان برای تغییر هم اهمیت دارد که به گفته تهیه‌کننده، همچنان در حال رایزنی در این مورد هستند و هنوز نامی از ایفاگران قطعی نقش این شخصیت‌های سیاسی و دیگر بازیگران سریال اعلام نشده است. علاوه بر گریم، در سریالی که قرار است بخشی از تاریخ کشور را روایت کند، قصه‌پردازی در کنار وفاداری به واقعیت‌ها و فضاسازی مناسب از آن برهه، می‌تواند در هر چه بهتر و باورپذیرتر شدن، تاثیرگذار باشد و در این حوزه قطعا کار صحنه و لباس که نام رامین غفوری در خبرها برای طراحی آن آمده، موثر است.