ایران و چین مکمل اقتصادی یکدیگرند

ایران و چین مکمل اقتصادی یکدیگرند

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین


بر اساس اطلاع‌رسانی وزارت خارجه سفر آقای ظریف به چین با دعوت رسمی همتای چینی خود صورت گرفته و بر اساس همین اخبار نهایی کردن سند همکاری 25‌ساله ایران و چین یکی از محورهای اصلی این سفر است.  در راستای این همکاری بلندمدت میان ایران و چین باید به این موضوع اشاره کرد که دو کشور درزمینه اقتصادی مکمل یکدیگرند و در این برنامه همکاری به هم نیاز دارند.  البته این نیاز به مفهوم این نیست که هر یک از طرفین دنبال شرکای دیگر نیستند، قطعا اگر برای چین و ایران امکان پیدا شدن شرکای دیگر در زمینه همکاری‌های بلندمدت باشد، می‌توانند چنین تفاهماتی داشته باشند. همان‌طور که شاهدیم چین علاوه بر جمهوری اسلامی با بسیاری از کشورها نیز قراردادهای بلندمدت داشته و خواهد داشت،چراکه این‌گونه سندهای همکاری بر اساس قواعد، امکانات و شرایط اقتصادی دو کشور و همچنین ظرفیت‌های اقتصادی طرفین نوشته می‌شود. روزی چین شریک اول تجاری ما بود، اما در حال حاضر چین شریک اول تجاری برخی کشورهای منطقه ازجمله عربستان، امارات و... است ،بنابراین انحصاری دانستن همکاری‌های دو کشور اشتباه است.
چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف مواد خام و انرژی در دنیا و ایران هم جزو بزرگ‌ترین فروشندگان مواد خام و انرژی در دنیا مطرح است پس طبیعی است این دو اقتصاد در این زمینه‌ها می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. جمهوری اسلامی نیاز به بسط و توسعه زیرساخت‌ها، بندرها، صنایع و معادن و راه‌ها دارد و چین نیز در دنیا یکی از مهم‌ترین منابع صدور فناوری است و در عمل با بسیاری از کشورها در این زمینه همکاری می‌کند. چین در آینده بسیار نزدیک ابرقدرت اقتصادی دنیا خواهد بود که خوشبختانه رابطه خوبی نیز با این کشور داریم و اقتصاد دو کشور مکمل هم بوده و می‌تواند زمینه تفاهم و همکاری دو کشور را فراهم کند. در همین ارتباط مخالفت‌های موجود درزمینه همکاری‌های اقتصادی دو کشور  بیشتر از نگرانی اقتصادی، نگرانی‌های سیاسی است، چراکه برخی با مواضع سیاسی کشور ما در دنیا مخالف بوده و به همین دلیل تلاش می‌کنند از نزدیکی
دو کشور جلوگیری کنند و برخی نیز با مواضع چین مخالف بوده و به‌همین‌دلیل می‌کوشند مانع قدرت گرفتن چین در منطقه شوند، بر همین اساس علیه تفاهم ایران و چین موضع می‌گیرند. این در حالی است که هیچ کشوری نتوانسته از منظر اقتصادی اشکالی به این تفاهم  وارد کند.
البته باید تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در را به روی کشورهای دیگر نبسته است و می‌توانیم با هر کشور دیگری نیز که موقعیت اقتصادی‌اش مانند چین باشد، چنین تفاهمات بلندمدتی داشته باشیم و بیش از 80 درصد متن سند همکاری موجود میان ایران و چین با سایر کشورها نیز وجود داشته باشد.