از ترامپ، انتظار ادب نداشته باشید

از ترامپ، انتظار ادب نداشته باشید

استفان لندمن تحلیلگر آمریکایی فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد


دونالد ترامپ طی روزهای اخیر بر شدت توهین‌های خود به افراد، گروه‌ها و کشورهای مختلف افزوده است. او بی‌محابا هرچه را بر دهانش می‌آید می‌گوید و از افزایش احتمال شکست خود در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال2020 نگران است. شاید بهتر است بگوییم نباید از ترامپ انتظار ادب داشته باشیم. ارزش‌های انسانی و اخلاقی مدت‌هاست در کاخ‌سفید مرده است. در جریان شیوع ویروس کرونا، مشاهده کردیم چگونه مقامات آمریکایی منافع سیاسی خود را بر جان میلیون‌ها شهروند ترجیح دادند و موجبات مرگ بیش از 200هزار نفر را فراهم آوردند. ترامپ در آن زمان رسما ویروس کرونا را مسخره کرد. او ترجیح می‌داد با بی‌ادبی، تمسخر و لودگی خود، توجه رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا و جهان را نسبت به خود جلب کند. نتیجه این بازی ترامپ را از همان هفته‌های نخست شیوع کرونا مشاهده کردیم؛ جایی که ویروس کرونا به‌سرعت در سراسر آمریکا شایع شد و برخی شهروندان که تصور می‌کردند( مطابق رفتار و مواضع ترامپ) این ویروس، حیات آنها را به صورتی جدی تهدید نمی‌کند، با واقعیتی دیگر روبه‌رو شدند.
در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا نیز ماجرا دقیقا به همین منوال بود. او( ترامپ) به سیاهپوستان و طرفداران حقوق حداقلی و شهروندی آنها توهین کرد. ترامپ، بدترین الفاظ را در خصوص سیاهپوستانی که هرروز توسط پلیس آمریکا به قتل می‌رسند به کار می‌برد و البته کسی نیز در ساختار حاکمیتی ایالات متحده معترض او نمی‌شود. بهتر است بدانیم پلیس در سایه همین حمایت‌های وقیحانه روزانه به صورت میانگین سه‌نفر سیاهپوست را می‌کشد و از مجازات نیز می‌گریزد.
اما در اینجا قصد دارم به نکته دیگری اشاره کنم. این‌که بی‌ادبی‌های ترامپ یا جنجال‌های تبلیغاتی و سیاسی او، چیزی از واقعیات جاری در ایالات متحده کم نمی‌کند. واقعیت این است ساختار حاکم بر آمریکا امروز از سوی شهروندان این کشور به چالش کشیده شده است. در این میان، موضوعیتی ندارد چه کسی با چه ادبیاتی در راس معادلات سیاسی و اجرایی کشورمان(آمریکا) حضور داشته باشد. بحران‌هایی مانند نژادپرستی سیستماتیک، فقدان زیرساخت‌های اجتماعی و نبود عدالت در آمریکا، امروز بیش از هر زمان دیگری نزد شهروندان ملموس است. استمرار این نارضایتی‌ها و اعتراضات درنهایت، متوجه یک شخص یا حزب خاص نمی‌شود و ساختار حاکم بر ایالات متحده را به چالش خواهد کشید. در این معادله، دیگر جایی برای بی‌ادبی‌ها و لودگی‌های فردی مانند دونالد ترامپ (یا هر فرد دیگری ) باقی نخواهد ماند؛ این  هشداری است که متوجه کل ساختار حاکم بر آمریکاست.