تولیدات بومی در تراز ملی

تولیدات بومی در تراز ملی

احمد علی رمضانی مدیرکل صدا‌و‌سیمای مرکز کرمان


یکی از قابلیت‌های استان کرمان، نیروی انسانی شایسته و چهره‌ها و مفاخر سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و هنری است که از جمله این نیروهای شاخص می‌توان به شهید باهنر و سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی اشاره کرد. ساخت سریال زندگی شهید باهنر که از اندیشمندان کشور و از تئوری‌پردازان انقلاب اسلامی است، از مدت‌ها قبل دغدغه ما بود. شهید باهنر، وزیر و نخست‌وزیر کشورمان بوده است، اما تا امروز کار فاخری درباره ایشان تولید نشده و یک نقص برای ما بود که به لطف خدا و با تلاش دوستان، به این مرحله رسیدیم و بخش عمده فیلمنامه نوشته شد و بازیگران انتخاب شدند.
سریال «راز ناتمام» به نویسندگی سیدجلال‌الدین دری در ۲۶قسمت ۴۰دقیقه‌ای ساخته می‌شود. ساخت سریال شهید باهنر با سریال‌ها و تله فیلم‌های ساخته شده قبلی بسیار متفاوت است، چرا که پرداختن به زندگی بزرگوارانی همچون شهید باهنر کار عظیمی بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است. این کار فاخر با تهیه‌کنندگی امین امانی ساخته می‌شود و نقش شهید باهنر را فرهاد جم بازی می‌کند. برای انتخاب عوامل دست‌اندرکار و بازیگران سریال سعی بر این بوده تا جایی که ممکن است از نیروهای بومی استفاده شود، البته برای چنین کار فاخری، بازیگران سطح یک ملی نیاز است. برای ساخت این کار قرار شد 50درصد از منابع استانی و 50درصد از منابع سازمانی استفاده کنیم.
شهید باهنر از شخصیت‌های بزرگ علمی و فرهنگی کشورمان است و هنوز آنچنان که باید، شناخته شده نیست و ما امیدواریم با تولید و پخش این سریال بتوانیم گوشه‌ای از شخصیت والای این شهید را بشناسانیم.
صداوسیمای مرکز کرمان در چهار سال گذشته ساخت سریال‌ها و تله‌فیلم‌های متعددی از جمله موریانه‌ها، سرسرا، خانه مادری و همچنین ساخت موسیقی سردار دل‌ها را در کارنامه خود دارد که علاوه بر پخش از شبکه استانی از شبکه‌های سراسری نیز پخش شده‌اند. همچنین در سال1396 با تولید حدود ۵۰۰دقیقه پویانمایی به عنوان قطب تولید پویانمایی و تله‌فیلم در جنوب‌شرق کشور مطرح بوده و در حوزه مستند نیز کارهای فاخری داشته که از شبکه‌های سراسری پخش شده است.
همچنین برای سال جاری هشت‌مجموعه مستند فاخر به میزان 367دقیقه، پنج‌مجموعه پویانمایی به میزان 1183دقیقه و سه‌تله‌فیلم به میزان 270دقیقه از محل بودجه‌های متمرکز سازمان در کرمان در حال ساخت است که عمدتا پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.
استان کرمان، شهدای بسیاری تقدیم انقلاب و نظام مقدس اسلامی کرده، اما متأسفانه در معرفی این قهرمانان چنان که باید کاری صورت نگرفته است. در صداوسیمای مرکز کرمان علاوه بر برنامه‌های معمول هفتگی در رادیو و تلویزیون، براساس تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد شهید استان، در حال حاضر تولید ۵۲مستند با موضوع شهدا در دستور کار است و تاکنون هفت‌مستند برای شهدای مدافع حرم و ۲۰مستند برای سرداران شهید کار شده و تولید مستندها همچنان تا یک‌سال و نیم آینده ادامه دارد. هفت‌مستند در دست ساخت است، چهارتله‌فیلم تایید شده و پنج‌انیمیشن نیز در حال تولید است که در سال آینده انبوهی از تولیدات مرکز کرمان در این زمینه روانه شبکه‌های سراسری می‌شود.