شلیک‌هایی که به نتیجه نرسیده است

شلیک‌هایی که به نتیجه نرسیده است

مهدی توکلیان فعال فرهنگی عکاس و روزنامه‌نگار


  آخرین سال قرن هم به پایان می‌رسد و بسیاری از حوادث آن به تاریخ می‌پیوندد. درست مثل قرن‌های قبل و حوادثی که تنها در قاب تصاویر یا کتاب‌ها و مطبوعات قابل دسترسی هستند. تاریخ شفاهی بسیاری از حوادث مهم تاریخی در قالب عکس‌ها و فیلم‌ها همچنان بکر مانده و هنوز بررسی نشده‌اند.
هشت‌سال دفاع‌مقدس هم ازجمله حوادث مهم تاریخ این سرزمین است که با فداکاری هزاران شهید و جانباز و آزاده باعث شد تا یک‌متر از خاک ایران به دست دشمن نیفتد و مرزهای میهن دستخوش تغییر نشود. حماسه‌های بسیاری از جنگ در کتاب‌ها روایت شده، اما تأثیر تصاویر و فیلم‌های تهیه‌شده در دوران دفاع‌مقدس بر هیچ‌کس پوشیده نیست. روایت دوربین‌ها بکر بوده و دوشادوشی رزمندگان همیشه ایام مملو از جاذبه‌های دیدنی است.
قاب‌های جاودان دفاع‌مقدس حاصل مجاهدت سربازان تلاشگری است که در قالب سمعی و بصری لحظه‌های تاریخی و طلایی جبهه‌ها را ثبت کرده و با اسلحه دوربین در دل جنگ جنگیده‌اند؛ با این تفاوت که نتیجه تیری که از اسلحه گرم نظامیان خارج شده در نابودی هدف مقابل مشهود بوده است، اما تیر سربازان هنرمند وطن آنچنان که باید دیده نشده است. هرچند با برگزاری یادواره‌های شهیدان برخی دستاوردهای سربازان فرهنگی میهن نمایش داده می‌شود، اما جا دارد تلاشگران واحدهای سمعی و بصری تمام رده‌های فعال در دفاع‌مقدس شناسایی شوند تا ضمن قدردانی از خدمات آنان، نتیجه شکار لحظه‌های آن روزها در این ایام نمایش داده و دفاع‌مقدس به نسل جوان ایران اسلامی معرفی شود. آشناکردن نسل جدید با باورهای قلبی با شعار میسر نیست و تنها با تمسک به ساحت هنر و رسانه می‌توان از فاصله بین نسلی کاست. نسل امروز و متولدان دهه‌های۸0 و۹۰ از هوش عالی برخوردارند و با تکنولوژی نوین آشنا هستند. باید محصولات فرهنگی مورد نیاز آنان در قالب ابزارهای نوین در دسترس‌شان باشد. امروز رهبری اذهان با رسانه‌هاست و آنها منابع حقیقت نگریسته می‌شوند. به‌تعبیر نیل پستمن: «ما واقعیت را... آن‌گونه که هست نمی‌بینیم، بلکه آن‌گونه می‌بینیم که زبان‌هایمان هستند و زبان‌های ما رسانه‌های ماست.» (کاستلز، ۱۳۸۰)
نکته مهم دیگر، احترام به سلایق مخاطب در هر دوره زمانی است. تولید بدون توجه به ذائقه مخاطب، حتما شکست می‌خورد و از جذابیت کافی برخوردار نیست. به امید روزی که طراحان محصولات فرهنگی چاره‌اندیشی کرده و بر اساس نظرسنجی، نیازسنجی و آینده‌پژوهی محصولات خود را ارائه کنند تا ضمن تأثیرگذاری، از هدررفتن منابع جلوگیری شود.