صدا و سیما در صحنه

صدا و سیما در صحنه

حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما


پوشش خبری حرفه‌ای در زمره کاری تمام رسانه‌ها قرار دارد، بنابراین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
حمله سایبری به شبکه سوخت‌رسانی کشور و پمپ‌های بنزین‌ یکی از موضوعاتی بود که همه مردم کشور درگیر آن شدند. سوخت بخش بزرگی از مردم را درگیر خود کرده است، چون بخشی از مردم رانندگان حمل و نقل عمومی هستند و برخی دیگر با وسیله نقلیه خود به محل کار رفت و آمد می‌کنند و به همین دلیل پرداختن به این خبر بسیار حائز اهمیت بود و باید مردم در جریان ریز اتفاقات قرار می‌گرفتند. این مساله‌ای است که به زندگی روزمره مردم ارتباط دارد و صدا و سیما تمام سعی و تلاش خود را بر این مبنا گذاشت که از اولین دقایقی که این اختلال در پمپ‌های بنزین‌ انجام شد با ارسال خبرنگار و گرفتن ارتباط زنده و گزارش‌های میدانی از چگونگی حل مشکل توسط کارشناسان و مسوولان وزارت نفت و مصاحبه با مردمی که در صف‌های دریافت سوخت بودند بتواند مردم را در روند لحظه به لحظه این اتفاق قرار دهد. تهیه این نوع گزارش‌ها و سرعت‌عمل در تهیه این نوع اخبار جزو رسالت اصلی سازمان صدا و سیماست که این بار به شکلی بهتر و سریع‌تر انجام گرفته است.
در پوشش هر رویدادی سه رکن اساسی و اصلی برای رسانه‌ها وجود دارد؛ یک ارزش خبری است که آیا این خبر ارزش گنجاندن به عنوان خبر فوری یا مهم دارد که خبر حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، قطعا در زمره این نوع اخبار قرار می‌گرفت. دوم این‌که آیا مخاطب تمایلی به پیگیری خبر دارد یا خیر که باز هم این خبر قطعا برای مخاطبان از ارزش خبری بسیاری برخوردار بود و موضوع سوم سیاست رسانه است که با وجود ریاست جدید و سیاستگذاری‌های ایشان، پرداختن به این موضوعات  جایگاه ویژه‌ای را در سازمان صدا و سیما پیدا کرده است. اکنون در راس سازمان صدا و سیما فردی حضور دارد که از چهره‌های موثر رسانه‌ای در حوزه عملی و نظری بوده و هست. در حوزه عملی آقای جبلی پلکان را از دبیری، سردبیری و مدیر کلی خبر تا معاونت خبر و معاونت برون مرزی طی کرده و چهره‌ای شاخص در حوزه رسانه هستند. در حوزه نظری هم استاد دانشگاه در رشته ارتباطات هستند و به عنوان یک صاحب نظر در بخش ارتباطات سیاسی و رسانه‌ای شناخته می‌شود. به همین دلیل سیاستگذاری‌ها در بخش خبر و اطلاع‌رسانی روان‌تر شده و با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد و این به پوشش حرفه‌ای اخبار کمک زیادی کرده است.