شیوع بیماری شیرین

شیوع بیماری شیرین

 نایب‌رئیس كمیته ملی بیماری‌های غیر‌واگیر با اشاره به روند افزایشی شیوع دیابت در استان‌های كشور گفت: روند تغییرات میزان شیوع دیابت با روند تغییرات میزان چاقی هماهنگ است. در 27 سال گذشته در برخی استان‌های كشور، میزان شیوع دیابت دو برابر شده و در جمعیت بالای 50 سال كشور
 50 درصد یا مبتلا به دیابت هستند یا در معرض این بیماری قرار دارند.
 به گزارش جام‌جم، باقر لاریجانی، در افتتاحیه پروژه «تهران، پایتخت تغییر دیابت» با بیان این‌كه خوشبختانه شیوع دیابت در تهران كاهش یافته است، افزود: استان‌های با فضای ورزشی كمتر و سبك زندگی با فعالیت كمتر، شیوع دیابت بالاتری دارند.  
نایب‌رئیس كمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر ادامه داد: آگاهی از دیابت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است كه شبیه آمار جهانی است. پوشش خدمات پیشگیری و درمانی دیابت در كشور خوب است و برای نظم خدمات در تهران باید تلاش بیشتر شود.  
وی گفت: 80 درصد مرگ و میرهای مربوط به این گروه از بیماری‌ها مربوط به چهار بیماری دیابت، سرطان، بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی است.  لاریجانی با بیان این‌كه 62 درصد از كل میزان بار بیماری‌ها در جهان ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است، عنوان كرد: بار اقتصادی بیماری‌های غیرواگیر برای جوامع بسیار بالاست.