مالباخته دیروز، کلاهبردار اینترنتی امروز

مالباخته دیروز، کلاهبردار اینترنتی امروز

مرد شیادی که با ثبت آگهی‌های جعلی در سایت‌های فروش کالا با دریافت بیعانه ناپدید می‌شد با ردیابی‌های پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش خبرنگارجام‌جم‌، اوایل آبان امسال مردی با حضور درپلیس فتای استان خراسان رضوی با طرح شکایتی گفت: به دنبال خرید کنسول بازی بودم که با یک فروشنده در سایتی رو‌به‌رو شدم. 500 هزارتومان به حساب او واریز کردم و قرار شد کالا را به نشانی خانه‌ام ارسال کند که خبری نشد و تلفنش را خاموش کرد.
این در حالی بود که افراد دیگری نیز با حضور در پلیس فتا شکایت‌های مشابه دیگری را مطرح کردند. معلوم شد آنها هم با مشاهده آگهی‌های ارزان‌قیمت وسایل خانه‌، گوشی تلفن همراه، انواع خودرو و بازی‌های رایانه‌ای با فروشنده تماس گرفته و بخشی از پول را بیعانه داده اما کالا را دریافت نکرده‌اند. متهم برای این که ردی از خود باقی نگذارد از کارت‌های بانکی افراد معتاد و کارتن‌خواب استفاده کرده بود.
در ادامه صاحب سیمکارتی که با آن در سایت‌ها ثبت آگهی شده بود شناسایی و به پلیس آگاهی احضار شد. این مرد در تحقیقات گفت: «اهل تهرانم و در سفری که به مشهد داشتم‌، گوشی‌ام سرقت شد. به دلیل این‌که سیمکارت اعتباری بود آن را نسوزاندم و نمی‌دانستم از آن سوء‌استفاده می‌شود.»
سرانجام دو روز پیش رد متهم اصلی پرونده در یکی از محله‌های شهر مشهد به دست آمد و او بازداشت شد‌. متهم 40 ساله بعداز انتقال به پلیس فتا گفت : سه ماه قبل قصد خرید کالایی داشتم‌. پس از جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی فروش کالا توانستم کالا را با قیمت کمتری پیدا کنم. سه میلیون بیعانه دادم اما طرف کلاهبردار بود و تلفنش را خاموش کرد. بعد از آن وسوسه شدم به این شیوه کلاهبرداری کنم. اجناس مختلف را به قیمتی پایین آگهی می‌کردم و بین 100 هزار تا ده میلیون تومان بیعانه می‌گرفتم و بعد گوشی را خاموش کرده و آگهی را حذف می‌کردم. 
سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در این باره به جام‌جم گفت: شهروندان توجه کنند درصورت استفاده نکردن از سیمکارت، حتما آن را بسوزانند تا عواقب استفاده شیادان از این سیمکارت‌ها باعث بروز مشکلاتی برای‌شان نشود و در معامله‌های اینترنتی دقت لازم را داشته باشند.