آمریکا؛ مبتلا به جنون‌جنگ

آمریکا؛ مبتلا به جنون‌جنگ

می‌توان ساده بود و به پیام‌های حقوق بشری آمریکایی‌ها دل بست، می‌توان هم با کمی دوراندیشی و پایش در آمارهای جهانی به اساس نیت آنها پی برد؛ کشوری که واله و شیدای جنگ‌افروزی در جهان است.

آمریکا با ۷۵۰پایگاه نظامی در بیش از ۸۰کشور جهان به جنگ‌دوست‌ترین کشور جهان تبدیل شده‌؛ کشوری که ۲۳۰سال از عمر ۲۴۶ساله خود یا به‌عبارتی 93.5درصد تاریخ خود را در جنگ‌های مستقیم و نیابتی خارج از خانه سپری کرده ‌است. وقتی واژه‌های جنگ، اشغال، مداخله و پایگاه نظامی به ذهن متبادر می‌شود، نام آمریکا بلافاصله از ذهن می‌گذرد. یکی از موضوع‌هایی که همواره اذهان عمومی داخلی و خارجی آمریکا را به تحرکات نظامی این کشور در نقاط مختلف پهنه خاکی جلب کرده، شمار بالای پایگاه‌های نظامی آن است که در آستانه چهار رقمی شدن قرار دارد. به‌گونه‌ای که آمریکا حتی در خاک قدرتمندترین و متحدترین شرکای راهبردی همچون انگلیس نیز ده‌ها پایگاه مستقر کرده‌ است؛ پایگاه‌هایی از درون محوطه سفارتخانه‌ها گرفته تا نقاط دور افتاده آنها.
آمریکا پس از جنگ جهانی دوم شروع به گسترش پایگاه‌های نظامی خود در اروپا و شمال شرق آسیا کرد تا با شوروی مقابله کند. همین موضوع بستر را برای گسترش پایگاه‌های نظامی آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور هموار کرد. اکنون ارتش آمریکا با بیش از ۷۵۰ پایگاه نظامی در نقاط مختلف جهان به بزرگ‌ترین بازیگر تنش‌زا در کره خاکی تبدیل شده‌ است.
گستردگی نظامی در سراسر جهان، علاوه بر این‌که امکان مداخله و اعمال نفوذ آمریکا را در کشورهای میزبان فراهم می‌کند، این امکان را برای آمریکا ایجاد کرده تا به‌سرعت بتواند به حالت جنگی درآمده و علیه دیگر کشورها از ابزارها و قدرت نظامی خود استفاده کند. براساس گزارش مرکز داده نیروی انسانی دفاعی وزارت دفاع آمریکا، این کشور  در سال۲۰۲۱ دارای ۱۷۱هزار و ۴۷۷سرباز در خارج از کشور بود. بیشترین نیروها به‌ترتیب در ژاپن، آلمان و کره‌جنوبی مستقر بودند؛ وضعیتی که به شمشیر داموکلس بر سر این بازیگران شباهت دارد.
گرچه بودجه نظامی در نظر گرفته شده آمریکا برای سال۲۰۲۰ رقمی حدود ۷۷۰‌میلیارد دلار برآورد می‌شد اما این رقم چند روز پیش با افزایش ۸۸میلیارد دلاری برای سال۲۰۲۳ به مبلغ ۸۵۸میلیارد دلار تصویب شد. به این معنی که میل به تداوم و تشدید نظامی‌گری و جنگ‌افروزی همچنان در میان سیاستمداران و دولتمردان این کشور قوی است. حتی بالاترین مقام‌های آمریکایی نیز از اذعان به نظامی‌گری و ستیزه‌جویی این کشور ابایی ندارند و بارها زبان به اعتراف گشوده‌اند؛ به‌عنوان نمونه چهار سال پیش جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در تماس تلفنی با ترامپ با بیان این‌که از ۲۴۲سال تاریخ آمریکا، ۲۲۶سال در جنگ بوده‌ایم، گفت: آمریکا در طول ۲۴۲سال تاریخ خود به‌جز ۱۶سال در بقیه زمان‌ها در جنگ به سر برده ‌است. آمریکا به‌دلیل تمایلش برای تلاش در مجبور کردن دیگران به در‌پیش‌گرفتن ارزش‌های آمریکایی، جنگ دوست‌ترین کشور جهان است.