راز سهل کامیابی

راز سهل کامیابی

مردم می‌خواهند «موفق» باشند. این یک محرک روانشناختی قدرتمند است. این روزها بازار دلالان موفقیت که با انواع سمینارها، بسته‌های آموزشی، کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای انگیزشی و هزار و یک راه دیگر سعی در فروش استراتژی‌های موفقیت به مردم دارند، سکه است. با کمی بی‌دقتی در این بازار مکاره نه‌تنها چاره کار خویش را پیدا نمی‌کنید که شکست اقتصادی بزرگی نیز نصیب‌تان می‌شود. باید این واقعیت را پذیرفت که هیچ فرمول مطمئن و ثابتی برای موفقیت وجود ندارد. نگران نباشید؛ شما می‌توانید فرمول شخصی خود را بسازید.

درست است که انواع و اقسام استراتژی‌های موفقیت لزوما بد نیستند و می‌توانند کارایی داشته باشند اما هر فرمول و راهکاری برای موفقیت ابتدا باید شخصی‌سازی شود و با ارزش‌ها و اهداف زندگی شما تطبیق پیدا کند. پرسش مهم این است که چطور می‌توان فرمول‌های کلی را شخصی‌سازی کرد؟ این پنج راهکار برای آماده شدن جهت سفر شخصی به سمت موفقیت می‌توانند نقشه راه مناسبی برای‌تان باشند:

 با ارزش‌های خود شروع کنید، نه اهداف‌تان: اولین دامی که باید از آن اجتناب کنید این است که باور داشته باشید که موفقیت مستلزم آن است که در همه چیز موفق باشید؛ چنین تفکری سبب استرس، آشفتگی و کمبود زمان می‌شود. به جای این‌که با کاری که قرار است انجام دهیم شروع کنیم، باید با پرسش «چرا آن را انجام می‌دهیم» شروع کنیم.

 با دسته‌بندی ارزش‌های خود در سه حوزه زندگی پیش بروید: خودتان، کار و روابط‌تان. سپس از این ارزش‌ها به‌ عنوان راهنما برای تعیین اهدافی که می‌خواهید به دست آورید، استفاده کنید.
 
پیش از جهش یاد بگیرید: یکی دیگر از تله‌های ذهنی این است که با فرض این‌که متوجه شدید برای موفقیت چه چیزی لازم است، بلافاصله شروع به تعقیب آن می‌کنید. واقعیت این است که خیلی چیزها هستند که نمی‌دانید و درواقع، ممکن است چیزهای زیادی وجود داشته باشد که حتی نمی‌دانید که نمی‌دانید. به همین دلیل به جای جهش و شتابزدگی، پیش از هر شروعی روی یادگیری تمرکز کنید.
 
با پیروزی‌های کوچک، شتاب اولیه ایجاد کنید: گاهی میان شما و اهداف‌تان فاصله زیادی هست. آن‌قدر زیاد که شما را برای شروع کردن هم می‌ترساند. اینجا است که استفاده از موفقیت‌های کوچک برای سوق دادن شما به موفقیت‌های بزرگ‌تر توصیه می‌شود. روش دیگر این است که اهداف بزرگ خود را درنظر بگیرید، آنها را به مراحل کوچک تقسیم و یکی یکی با آنها مقابله کنید. از آنجایی که قدم‌های کوچک‌تر امکان‌پذیرتر و کمتر ترسناک هستند، احتمال شروع و انجام آنها بیشتر است.

به تنهایی پیش نرو: علی‌رغم افسانه انسان خودساخته، هر کسی که تا به‌حال موفق بوده با کمک همکاران، دوستان، روابط، مربیان و دیگران این کار را انجام داده است. همکاری با دیگران موفقیت شما را معنادارتر می‌کند. کمک به دیگران و دریافت کمک از آنها راهی برای ایجاد و تقویت روابط با ایجاد حس تعلق و در نهایت پیروزی مشترک است.

تنظیم موفقیت براساس شکست: اگر هر شکست سبب افکار و احساسات منفی در شما می‌شود، باید صدای درون‌ خود را دوباره تنظیم کنید تا شکست را متفاوت ببینید. شما‌همچنین می‌توانید با یادآوری فعالانه به خود که موفقیت و کمال‌گرایی یکسان نیست، ذهن‌تان را آرام کنید. شرط موفقیت، شکست نخوردن نیست؛ بلکه غلبه بر شکست و بهبود است.

آیسا اسدی - روزنامه‌نگار