تاریخ به گند کشیدن جهان!

تاریخ به گند کشیدن جهان!

کتاب‌های مستند و تاریخی همیشه با دو واکنش مختلف مواجه است؛ برخی آنها را ارزشمند و دارای اهمیت جهت مطالعه می‌دانند و برخی حوصله‌شان از خواندن چنین کتاب‌هایی سر‌می‌رود و تمایلی برای به‌دست گرفتن‌شان ندارند.

کتاب «تاریخ مختصر به گند کشیدن جهان» گزینه مناسبی برای هر دو دسته است که می‌تواند هر دو نوع مخاطبان را راضی و خشنود نگه دارد. این کتاب مستند با طنازی به وقایع تاریخی پرداخته و شرح مبسوط گندکاری انسان در تاریخ به خودش، انسانی دیگر، جامعه، محیط‌زیست، اقتصاد و در یک کلام به جهان را در خود جای داده است. این کتاب در عین آموزنده بودن با طنزی تلخ خواننده را گاه سرگرم می‌کند و گاه دلسرد.
​​​​​​​نویسنده «تاریخ مختصر به گند کشیدن جهان» تام فیلیپس روزنامه‌نگار و طنزنویس است که در حوزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ و فلسفه علوم در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده است. نویسنده در این اثر از حماقت‌های پشت‌سر بشر حرف می‌زند و نشان می‌دهد انسان با این ‌همه اشتباه و خرابکاری خیلی خوش‌شانس است که هنوز منقرض نشده و به حیات خود ادامه می‌دهد. این کتاب که خلاصه‌ای از تاریخ بشریت است، برداشت و نگرش تازه‌ای ارائه می‌دهد. فیلیپس در این کتاب نشان می‌دهد که حتی پیش‌پا افتاده‌ترین اشتباهات نیز می‌تواند مسیر تمدن را همان‌طور که می‌دانیم، تغییر دهد. اتفاقا در این مورد اشاره‌ای به ایران و آخرین سلطان خوارزمشاهیان هم دارد که چگونه با حماقت خویش مسیر تمدن بشری را به کل تغییر داد! این کتاب توسط انتشارات نگاه به فارسی ترجمه شده است.