مافیای زیرآبی

برخورد سپاه با كشتی‌های صیادی چینی در خلیج‌فارس روزنه امید برای حل این مساله ایجاد کرده است

مافیای زیرآبی

یك ملت یك میلیارد و چند صد میلیون نفری به جان هرچه كه بیفتند تمامش می‌كنند حتی اگر آن چیز دریای بیكران عمان و لشكر ماهی هایش باشد. چینی‌ها بعد از انقلاب مائو به خواست او به جان گنجشك‌های كشورشان افتادند چون مائو گفته بود آنها مخل كشاورزی چین‌اند. این نسل كشی به دست جمعیتی میلیاردی آنقدر دقیق انجام شد كه خیلی زود نسل گنجشك چینی ا ز این كشور برچیده شد كه البته بعد از طغیان حشرات و آفات كه ماحصل این كشتار چشم بسته بود آنها مجبور شدند از روسیه گنجشك وارد كنند. این حالا حكایت ماست و چینی‌ها و دریای عمان ما، این آبی نیلگون كه قرن‌هاست نان سر سفره ساحل‌نشینان گذاشته، سفره‌ای كه از اقبال بد یا مافیای بیرحم، چند سالی است با چشم بادامی‌هایی كه دورش نشسته اند بی بركت شده است.

چینی‌ها چند سالی در خفا با كشتی‌های صنعتی در دریای عمان تاختند و با این كه محلی‌ها ازاین وضع گله می‌كردند، ولی هیچ چیز رسما تایید نمی‌شد تا امسال كه بالاخره صیادی سیری‌ناپذیر اینها در آب‌های جنوب كشورمان تایید شد و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت كه كشتی‌های چینی برای این صیادی، قرارداد اجاره بلند‌مدت دارند، صیادی در عمق
 200 متری دریای عمان.
این دریا كه پیشروی آب اقیانوس هند به داخل خشكی در جنوب‌غربی آسیا در عمیق‌ترین نقطه اش بیش از3300 متر عمق دارد، ولی هرچه به سمت غرب كشیده می‌شود این عمق كمتر می‌شود تا جایی كه عمق دریای عمان حوالی تنگه هرمز حدود
80 متر است. جاهایی كه دریای عمان از عمق می‌افتد درست نقاطی است كه چینی‌ها به آن طمع صیادی دارند و وقتی معاون سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید صیادی درعمق200 متری با چینی‌ها توافق شده یعنی مطلوب‌ترین نقطه برای ماهیگیری به دستشان رسیده است.
گرگورها و تورهای بومیان سواحل ایران هرگز به این عمق نمی‌رسد اما كشتی‌های صنعتی چینی با تورهایی كه ترال خوانده می‌شود و آنقدر دنبال كشتی كشیده می‌شوند تا همه آبزیان حوالی عمق200 متری را به دام بیندازند به معنی واقعی كلمه بستر دریا را با همه جاندارانش جارو می‌كنند. بی دلیل نیست كه سال هاست بسیاری از صیادان ایرانی دست خالی از ماهیگیری برمی‌گردند و برای گذران زندگی به عسر و حرج افتاده‌اند.
استدلال مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی دراین باره شنیدنی و تلخ است.چراکه گفته بودند، چون ایران فناوری صیادی درعمق200 متری را ندارد این كار به چینی‌ها سپرده شده و حتی این استدلال را به مجلس نیز برده بودند كه علی ابراهیمی، رئیس كارگروه دام و طیور و آبزیان كمیسیون كشاورزی آن را برای ما روایت كرد. 
او گفت در جلسه‌ای كه مدتی پیش با مسؤولان شیلات داشتیم ادعا كردند كشتی‌هایی كه صید ترال می‌كنند فقط فانوس ماهی‌ها را صید می‌كنند و چون صید این ماهی‌ها نیاز به ابزار خاصی دارد از دسترس ما خارج است و برای این كه از این منبع درآمدی استفاده كنیم به برخی كشتی‌ها به شكل اجاره‌ای و تعدادی نیز به صورت اجاره به شرط تملیك اجازه صید داده‌ایم. حرف زدن از صید فقط فانوس ماهی در دریای عمان البته مثل جوك می‌ماند به این دلیل كه وقتی تورهای ترال پشت كشتی‌های صیادی كشیده می‌شود به هیچ جنبنده دریایی رحم نمی‌كند حتی به مرجان‌های زیرآب كه حتما این تورها آنها را می‌شكنند و متلاشی می‌كنند.

 واكنش سپاه 
حالا همه امیدها به سپاه است. به نیروی دریایی اش كه جلوی این موج را بگیرد.  
سپاه گام اول را خوب و امیدواركننده برداشته. مشخص نیست این برخورد اولین بار كی و كجا انجام شده، ولی همین ماه بهمن بود كه حسین هاشمی، نماینده مردم بندرعباس درگفت‌وگو با ایسنا از فرماندهان منطقه پنجم و یكم نیروی دریایی سپاه به خاطر برخوردشان با شناورهای صیادی ترال تشكر كرد و گفت كه مراجع قضایی با صدور احكام مناسب، راه را برای سوءاستفاده از ذخایر آبزیان كشورمان خواهند بست.
كمی پس از انتشار این خبر، فرمانده پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه جاسك نیز درگفت‌وگو با فارس از توقیف 14 فروند كشتی صیادی ترال درآب‌های بندر جاسك خبر داد كه روی هم 532 تن انواع آبزی بار زده بودند كه 
320 تن آن ماهی‌های خوراكی و تجاری بوده است. با این حال علی ابراهیمی، رئیس كارگروه دام و طیور و آبزیان كمیسیون كشاورزی مجلس معتقد است بهتر بود جهادكشاورزی بهترعمل می‌كرد تا كار به مداخله سپاه نكشد. او می‌گوید كشتی‌های ترال از محدوده‌ای كه برایشان تعیین شده تجاوز می‌كنند و صیادان بومی را به مضیقه می‌اندازند و سكینه الماسی نماینده دیر،كنگان،جم و عسلویه نیز به ما می‌گوید در حالی كه همه مسؤولان ازعواقب ناگوار صید ترال آگاهند و با آن مخالف ولی صیادی چینی‌ها ادامه دارد و شرایط بومیان منطقه را دشوارتر می‌كند.
​​​​​​​
 مافیا كیست؟ 
حتما پای مافیا وسط است، سپاه كه این طور می‌گوید، به طور مشخص علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه. او سه روز پیش گفت باورم شده پشت ماجرای صید ترال و كشتی‌های چینی مافیایی وجود دارد. تنگسیری كه خبر داده فعلا سه فروند كشتی چینی در بندر تجاری باهنر توقیف شده، اضافه كرده این كشتی‌ها گاهی تا 70 تن ماهی از گونه‌های مختلف صید می‌كنند و آنها را در كانتینرهای منجمدشده به خارج كشور می‌فرستند كه از نگاه او ربودن نان از سفره صیادان سنتی است.
اما این مافیا كیست؟ پرسشی كه هیچ كس تابه حال به آن پاسخ نگفته و حتی فرمانده نیروی دریای سپاه با این كه مستنداتی در دست دارد فعلا ترجیح می‌دهد وارد این حوزه نشود. البته وقتی فرمانده پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه جاسك از توقیف 14 كشتی متخلف صیادی خبر داد و گفت پنج كشتی خارجی و بقیه ایرانی بوده اند این ظن تقویت می‌شود كه این مافیا شاید یك مافیای
 ایرانی -خارجی باشد. با این حال علی ابراهیمی و سكینه الماسی از جایگاه دو نماینده مجلس ترجیح می‌دهند به این صراحت درباره مافیای زیرآبی موضع نگیرند و ابراهیمی به این بسنده می‌كند كه مسلما درقضیه صیادی ترال افرادی سود می‌برند و الماسی به این جمله اكتفا می‌كند كه برخی از صید ترال پول خوبی درمی‌آورند. 
بد ماجرا این است كه این افراد گمنام دارند تحت پوشش حمایت‌های دولتی و وزارتی كار می‌كنند درحالی كه خیلی‌ها شك دارند اصلا این صیادی به نفع كشورمان باشد، نفعی كه ادعا می‌شود از بابت صید فانوس ماهی عاید كشورمی شود. یكی از كسانی كه این معادله را به چالش كشید فاطمه ذوالقدر نماینده خانه ملت است كه درنشست علنی روزچهاردهم بهمن مجلس شرح داد كه براساس آمارسال96 وزارت جهادكشاورزی17 هزارتن فانوس ماهی صید شده كه ارزشش ده میلیارد تومان بوده درحالی كه90 شناوری كه مشغول صید این ماهی بوده اند 28 میلیارد تومان یارانه سوخت گرفته اند كه عملا بی‌منفعت بودن این صید را نشان می‌دهد.