دنیا  به  کام  سرخ‌ها

نگاهی به تقابل مستقیم 5 تیم بالانشین جدول لیگ برتر فوتبال

دنیا به کام سرخ‌ها

شانس كدام تیم برای قهرمانی در لیگ هجدهم بیشتر است؟ پرسپولیس، تراكتورسازی، استقلال، سپاهان یا پدیده؟ روی كاغذ این شانس برای قرمزهای پایتخت بیشتر است و تراكتورسازی، فعلا با 49 امتیاز جدی‌ترین تعقیب‌كننده پرسپولیس به شمار می‌رود. استقلال و سپاهان هم با 47 امتیاز شانس‌های بعدی قهرمانی هستند و در نهایت هم به پدیده می‌رسیم كه هنوز برای قهرمان شدن شانس دارد اما در مرتبه پنجم قرار دارد. نكته جالب درباره رقابت پنج تیم بالای جدول لیگ برتر، رابطه مستقیم امتیازات آنها، با نتایجی است كه در بازی‌های رودررو به دست آورده‌اند. در واقع جایگاه این پنج تیم در كورس قهرمانی را نتایجی رقم زده است كه هریك از پنج قدرت برتر لیگ هجدهم در مصاف با چهار تیم دیگر به دست آورده‌اند.

از پرسپولیس شروع می‌كنیم. تیم برانكو تنها تیمی است كه در رقابت با چهار تیم دیگر، هنوز طعم شكست را نچشیده است. سازوكار دفاعی پرسپولیس هم، وقتی حریفی قدرتمند را پیش روی خود داشته، بهتر از هر زمان دیگر عمل كرده است. پرسپولیس در شش بازی مستقیم خود مقابل استقلال (دو بازی)، پدیده (دو بازی)، تراكتورسازی (یک بازی) و سپاهان (یک بازی) فقط یك گل دریافت كرده است. همین عملكرد كافی است تا دلیل صدرنشینی امروز قرمزها در لیگ، روشن شود. البته پرسپولیس هنوز دو بازی دیگر با تیم‌های بالانشین دارد و اگر می‌خواهد قهرمان شود باید به روند نتایج خوبش در مصاف با تراكتورسازی و سپاهان هم تداوم ببخشد.
در نقطه مقابل پرسپولیس، پدیده مشهد قرار دارد. آمار فوق‌العاده تیم یحیی گل‌محمدی را در رقابت‌های این فصل لیگ برتر، فقط یك چیز خراب می‌كند؛ نتایجی كه پدیده در مصاف با چهار تیم بالانشین كسب كرده است!
باور كنیم یا نه، پدیده در شش بازی مستقیم خود با پرسپولیس (دو بازی)، تراكتورسازی (دو بازی)، استقلال (یک بازی) و سپاهان (یک بازی) حتی یك گل هم نزده است! دو تساوی و چهار باخت، عملكرد ضعیفی است برای تیم یحیی گل‌محمدی در مصاف با تیم‌های بالانشین. این دقیقا همان پاشنه آشیل پدیده در لیگ هجدهم است. تیم یحیی اگر فقط دو بازی از این شش بازی را می‌برد، الان شانه به شانه پرسپولیس در كورس قهرمانی قرار داشت.
استقلال، دیگر تیم مطرحی است كه چوب نتایج مستقیمش با دیگر تیم‌های بالانشین را می‌خورد. میانگین امتیازات تیم وینفرد شفر تا پایان هفته بیست و پنجم، 88/1 امتیاز از هر بازی است اما این میانگین در هفت بازی آنها مقابل تیم‌های بالانشین به 1.14 كاهش می‌یابد. كسب 8 امتیاز از هفت بازی با پرسپولیس (دوبازی)، سپاهان(دوبازی)، تراكتورسازی (دوبازی) و پدیده (یک بازی)، اصلی‌ترین دلیل فاصله كنونی استقلال با صدر جدول است.
سپاهان در مصاف با تیم‌های بالانشین فقط اندكی بهتر از استقلال عمل كرده است. تیم قلعه‌نویی از شش بازی، 8 امتیاز كسب كرده است. البته سپاهان بدشانس هم بوده است. آنها در مصاف با پرسپولیس و استقلال در دقیقه 90 و 97 گل خوردند تا به جای یك برد و یك تساوی، یك تساوی و یك باخت نصیب‌شان شود. همین سه امتیاز، می‌تواند سپاهان را از قهرمانی دور كند.
دیگر تیم بالانشین جدول، تراكتورسازی است كه از هفت بازی مستقیم خود با تیم‌های مدعی، صاحب 10 امتیاز شده است؛ بهترین عملكرد بعد از پرسپولیس. تراكتورسازی با همین عملكرد، حالا بعد از پرسپولیس شانس دوم قهرمانی در لیگ به شمار می‌آید.
بازی حساس تراكتورسازی - پرسپولیس در تبریز، بازی حساس پرسپولیس - سپاهان در تهران و دو بازی پدیده - استقلال و پدیده - سپاهان در مشهد، چهار بازی بزرگی است كه تا پایان لیگ هجدهم، محل تقابل بالانشین‌ها خواهد بود. نتایج این دیدارها تركیب پنج تیم بالای جدول را مشخص می‌كند.
 نتایج 5 تیم برتر مقابل یكدیگر
هفته 1: پدیده صفر - پرسپولیس یك
هفته 3: استقلال 3 - تراكتورسازی صفر
هفته 5: سپاهان 2 - تراكتورسازی 2
هفته 7: پدیده صفر - تراكتورسازی صفر
هفته 8: استقلال صفر - پرسپولیس صفر
هفته 10: استقلال صفر - سپاهان یك
هفته 12: سپاهان یك - پرسپولیس یك
هفته 12: استقلال صفر - پدیده صفر
هفته 13: پرسپولیس صفر - تراكتورسازی صفر
هفته 14: سپاهان یك - پدیده صفر
هفته 16: پرسپولیس 2 - پدیده صفر
هفته 18: تراكتورسازی یك - استقلال صفر
هفته 20: تراكتورسازی 2- سپاهان صفر
هفته 22: تراكتورسازی یك - پدیده صفر
هفته 23: پرسپولیس یك - استقلال صفر
هفته 25: سپاهان صفر - استقلال یك
هفته 27: پرسپولیس؟ - سپاهان؟
هفته 27: پدیده؟ - استقلال؟
هفته 28: تراكتورسازی؟ - پرسپولیس؟
هفته 29: پدیده؟ - سپاهان؟