مددجویان را تنها نمی‌گذاریم

گفت‌وگو با رسول عاصمی، مشاور رئیس كمیته امداد درباره امداد رسانی به سیل زده‌ها

مددجویان را تنها نمی‌گذاریم

حس عجیبی است وقتی دار و ندارت نصف یك وانت را پر كند، اما با چشم خودت ببینی كه همان مقدار اندك كه كل زندگی‌ات را با آن می‌چرخانی را هم آب ببرد یا در محاصره آب باشد و تو ندانی چه كنی با این سیل مصیبت! حس عجیبی است كه بیچاره را «بی‌چاره» ببینی! اما سیل كه می‌آید، همه را از یك دَم می‌برد، نگاه نمی‌كند دیوار آن خانه چقدر بلند است یا در آن خانه از چه آهنی ساخته شده، گل‌های خود را همه جا پخش می‌كند و همه خانه‌ها را گِل می‌گیرد. تنها فرق آن كس كه داراست با كسی كه ندار است این است كه آن كه دارد، می‌تواند بعد از سیل زندگیش را سر و سامان دهد اما آن‌كه ندارد، تلنبار غصه‌هایش بیشتر می‌شود.  زخم روی زخم می‌ نشیند.   حكایت افرادی كه تحت پوشش كمیته امداد هستند، حكایت همان بیچاره‌ای است كه در سیل و زلزله با چشم خودش می‌بیند كه اندك دارایی‌اش از دست می‌رود اما نمی‌تواند كاری كند.  این مردم، همان‌هایی هستند كه دیدن غمشان، چنگ به دل آدمی می‌زند.  هی از خودت می‌پرسی بعد از این باید چه كنند؟ چقدر طول می‌كشد تا دوباره بتوانند همان نصف وانت اسباب و اثاثیه را تهیه‌ كنند و به زندگی ادامه بدهند.  
​​​​​​​
بیمه خسارت می‌دهد
رسول عاصمی، مشاور رئیس كمیته امداد اما توضیحاتی می‌دهد كه كمی دلگرم كننده است.  او می‌گوید: خانه و اسباب و اثاثیه همه افراد تحت پوشش كمیته امداد، بیمه حوادث است و اگر در حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و ...  خسارتی به آنها وارد شود، بیمه خسارت را پرداخت خواهد كرد.   همین كه متولیان و مدیران كمیته امداد تصمیم گرفته‌اند، دار و ندار هر چند اندك تحت پوششان این كمیته را بیمه كنند، شاید بهترین اتفاق باشد.  با این حساب الان شرایط این افراد بهتر از همه كسانی است كه از سیل آسیب دیده‌اند، اما دستشان به هیچ جا بند نیست.  
عاصمی درباره چگونگی پرداخت خسارت از طرف بیمه می‌گوید: كارشناسان بیمه به استان‌ گلستان رفته‌اند و حدود 80 درصد تعیین خسارت شده است .  در پلدختر هم تقریبا 30 درصد كارها انجام شده اما در خوزستان چون هنوز منطقه درگیر سیل و آبگرفتگی است، كارشناسان بیمه آنجا نرفته‌اند.  تحت پوششان كمیته امداد اسباب زیادی ندارند و آنچه دارند، مارك و گران‌قیمت نیست، اما به‌هرحال خسارتی كه بیمه می‌‌دهد به آنها كمك می‌كند تا بتوانند دوباره زندگی خود را سر و سامان دهند.  
از عاصمی می‌پرسم، كسانی كه خانه دارند هم تحت پوشش هستند؟ می‌گوید: بله ! یكی از برنامه‌های درازمدت كمیته امداد این است كه همه افراد تحت پوشش را خانه‌دار كند.  بخصوص خانواده‌هایی كه پدر ندارند و مادر سرپرست خانوار است.  تلاش می‌كنیم تا پایان سال 98 یتیم بدون خانه نداشته باشیم.  دولت هم قرار است به همه سیل‌زده‌ها كمك كند و به آنها وام بدهد كه به مددجویان كمیته امداد هم تعلق می‌گیرد. امیدواریم مدجویان بتوانند با این مبالغ زندگی خودرا سر و سامان بدهند.  كمیته امداد البته تاكنون به مددجویان سیل‌زده همه استان‌ها كمك‌هزینه‌ پرداخت كرده كه مبلغ آن بین 300 هزار تا یك‌میلیون تومان است كه به محل اقامت مددجو كه شهر یا روستاست و تعداد افراد خانواده بستگی دارد.  مثلا برای مددجویان لرستان رقمی حدود 11 میلیارد واریز كرده‌ایم كه دستشان در شرایط سخت بعد از سیل خالی نباشد.  

حافظ نیت مردم هستیم
عاصمی در توضیح نحوه دریافت كمك‌ها و چگونگی هزینه كردن آنها می‌گوید: ایرانی‌های مقیم خارج از كشور برای كمك به مددجویان سیل‌زده، مبالغی را به شماره‌ حسابی كه اعلام كرده‌ایم، واریز كرده‌اند.  در كشورهای عراق، افغانستان و لبنان پایگاه‌های مردمی برای جمع‌آوری كمك به سیل‌زده‌ها دایر شده و تاكنون هم دو سه محموله رسیده كه بین مددجویان تقسیم خواهد شد.  
مشاور پرویز فتاح در كمیته امداد این را هم می‌گوید كه كمك‌های مردم به كمیته امداد با نیت‌های مختلف خیرخواهانه است كه ما اجازه نداریم، مبلغی كه به نیت خاصی واریز شده را جابه‌جا كرده و برای كار دیگری هزینه كنیم به همین دلیل یك شماره حساب مختص سیل‌زده‌ها اعلام كرده‌ایم تا هر مبلغی كه واریز شود برای این گروه از مددجویان هزینه كنیم.  البته از محل صدقه عام چون اختیارش دست خودمان است برای كارهای مختلف می‌توانیم هزینه كنیم اما محدودیت دیگری هم داریم؛ كمیته امداد، كمك‌های هر منطقه را فقط در همان منطقه باید هزینه كند.  ما اجازه نداریم صدقات را از لحاظ منطقه‌ای جابجا كنیم.  حتی صدقه تهران را نمی‌توانیم جای دیگر هزینه كنیم.  هزینه مناطقی كه میزان صدقه عام در آنجا كمتر است باید با جلب مشاركت‌های دیگر و كمك‌های خیرین منطقه و البته كمك‌های دولت تامین شود.  

سقفی برای یتیمان
عاصمی درباره طرح شهید رجایی هم توضیح می‌‌دهد كه سالمندان روستایی را تحت پوشش دارد، پیرزن و پیرمردان بالای 60 سال روستایی كه كسی را ندارند و تحت پوشش كمیته امداد هستند.  این مددجویان معمولا صاحب خانه هستند و خانه‌‌هایی كه در سیل خراب شده باید دوباره ساخته شود.  همچنان‌كه خانه یتیمان باید ساخته شود.  این كار را كمیته امداد در زلزله كرمانشاه انجام داد، قرار بود در بازه 11 ماهه، 5300خانه كه آسیب دیده بود بازسازی یا تخریب شود كه كمیته این كار را در 9 ماه به سامان رساند.  امیداریم خانه مددجویان سیل‌زده‌ را هم طبق برنامه و خیلی زود بازسازی كرده و تحویل آنها بدهیم.   عاصمی درباره مددجویانی كه كار و كسبی خُرد داشته و دچار آسیب شده‌اند، می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی این گروه از مددجویان لازم نیست تا یك سال قسط وام‌هایی كه به آنها پرداخت خواهد شد را واریز كنند.  البته خیلی از این كسب و كارها بیمه است و بخش زیادی از مشكل مالی حل خواهد شد و جای نگرانی نیست.  

اورژانس اجتماعی 
عاصمی می‌گوید وظیفه كمیته امداد رفع فقر نیست اما این كمیته تلاش می‌‌كند، افرادی كه دچار فقر مفرط هستند را شناسایی و تایید كرده و به آنها كمك كند تا بتوانند از شرایط سخت عبور كنند.  اكنون حدود یك میلیون و 700 خانوار (حدود 4500 میلیون نفر) تحت پوشش كمیته امداد هستند كه ماهانه حدود 700 هزار تومان كمك هزینه دریافت می‌كنند.  كمیته امداد تلاش می‌كند افراد را توانمند سازد و به آنها كمك كند كسب و كارهای هر چند كوچك برای خود راه‌اندازی كنند تا بتوانند مستقل شده و مخارج زندگی خود را تامین كنند.