180 دقیقه دلهره در شیرینی فروشی

جزئیات گروگانگیری پسر عاشق پیشه در خیابان آزادی تهران

180 دقیقه دلهره در شیرینی فروشی

خواستگار شکست خورده که برای ازدواج با دختر جوان، سه ساعت او را گروگان گرفته بود، پس از صحبت با معاون دادستان تهران و رئیس پلیس پیشگیری، خود را تسلیم کرد. سرپرست دادسرای جنایی تهران در حالی که احتمال داشت گروگانگیر به او شلیک کند ، خود را به پسر جوان رساند و بعد از گفت و گو ، اسلحه را از گروگانگیر گرفت. پسر جوان با تهیه دو قبضه اسلحه و ساخت بسته ای شبیه بمب ، به داخل شیرینی فروشی رفته بود.

از هر راهی که رفته بود به بن‌بست خورده بود و تنها راهی که به ذهنش می‌رسید، گروگانگیری بود. تصمیمش را گرفته بود. دو گزینه را پیش روی خود می‌دید؛ یا خانواده دختر جوان را برای ازدواج راضی می کرد یا به زندگی خود و دختر جوان پایان می داد.
عقربه های ساعت، 15 و 30 دقیقه را نشان می داد و چند بار مقابل مغازه شیرینی فروشی رفت، اما پشیمان شد و برگشت. سرانجام تصمیمش را گرفت و با سلاحی که در دست داشت، وارد مغازه شد. یکراست سراغ صندوقدار مغازه رفت و سلاحش را به سمت او گرفت و از بقیه کارکنان آنجا خواست سریع مغازه را ترک کنند.
کارکنان شیرینی فروشی هراسان از مغازه بیرون رفتند و یکی از آنها ساعت 15 و 40 دقیقه در تماس با پلیس 110 ماجرا را گزارش داد. سریع سه گشت خودروی کلانتری مهرآباد، خود را به محل رساندند و اطراف مغازه را مسدود کردند.
پسر 35 ساله با مشاهده ماموران پلیس با شلیک یک تیر هوایی تهدید کرد اگر ماموران وارد مغازه شوند، ابتدا گروگان را به قتل می‌رساند و بعد خودکشی می‌کند.
ابتدا رئیس کلانتری و سرکلانتر منطقه با پسر جوان گفت‌وگو کردند و از او خواستند خود را تسلیم کند؛ اما 40دقیقه تلاش آنها بی نتیجه ماند و با حضور سردار کیوان ظهیری ، رئیس پلیس پیشگیری تهران، تلاش‌ها برای پایان دادن به این غائله ادامه پیدا کرد.
پسر جوان مدعی بود، مدتی قبل با دختری که گروگان گرفته آشنا شده و یک سال قبل ازدواج کرده‌اند، اما پدر و مادر دختر جوان به آنها اجازه نمی دهند زندگی کنند. به شرطی که پدر و مادر دختر جوان در محل حاضر شوند و اجازه دهند آنها زندگی مشترک خود را آغاز کنند، گروگان را رها می‌کند.
با هماهنگی سردار ظهیری ، پدر و مادر دختر جوان مقابل شیرینی فروشی حاضر شدند و ادعای پسر جوان را رد کردند و گفتند: آنها با هم ازدواج نکرده و به خاطر رفتار پسر جوان با این وصلت مخالف بوده‌اند.
پسر 35 ساله در ادامه با قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران صحبت کرد و او  15 دقیقه بعد خودش را مقابل مغازه رساند . وقتی معاون دادستان تهران وارد مغازه شد ، خواستگار شکست خورده کارت شناسایی او را خواست و بعد از دیدن کارت قاضی شهریاری قبول کرد با وی صحبت کند.
معاون دادستان تهران سپس از طریق روانکاوی، پسر جوان را آرام کرد و در حالی که گروگانگیر دو قبضه سلاح داشته و هر لحظه امکان تیراندازی وجود داشت خود را به پشت میز و چند قدمی او رساند.
قاضی شهریاری وقتی متوجه مشکل پسر جوان شد به او قول داد با خانواده دختر جوان صحبت کند. صحبت های معاون دادستان و رئیس پلیس پیشگیری تهران پس از سه ساعت نتیجه داد و پسر دو قبضه سلاح خود را به قاضی شهریاری تحویل و به این ماجرا پایان داد.
پس از تسلیم شدن گروگانگیر و رهایی دختر جوان، سرپرست دادسرای جنایی تهران دستور بازداشت متهم را صادر کرد تا ماموران پلیس آگاهی درباره مهماتی که او همراه داشت، تحقیق کنند. همچنین از پدر و مادر دختر جوان خواست، صبح یکشنبه در دادسرای جنایی تهران حاضر شوند تا درباره خواسته پسر جوان با آنها صحبت کند.
معاون دادستان تهران پس از رهایی گروگان به جام‌جم گفت: پسر جوان تحت تأثیر شکست عشقی مرتکب این گروگانگیری شده بود که با اقدامات روانکاوی تسلیم شد. متهم قبل از تسلیم شدن قصد شکستن تبلت خود را داشت و مدعی شد به‌خاطر اینکه خاطره گذشته‌اش در آن است تصمیم به این کار گرفته تا گذشته را پاک کند.
رئیس پلیس تهران در این باره به جام‌جم گفت: تحقیقات اولیه همکارانم نشان داد، پسر جوان چند بار برای ازدواج به دختر مراجعه کرده، اما هر بار جواب منفی شنیده است. سرانجام عصر شنبه با تهیه دو قبضه سلاح و وسیله‌ای شبیه بمب داخل شیرینی فروشی رفته و این گروگانگیری را رقم‌زده است.
سردار رحیمی افزود: با اقدام پلیس و مقام قضایی، گروگانگیر تسلیم و دختر جوان هم آزاد شد.