دردسرهای بی تجربگی

دردسرهای بی تجربگی

آن‌طور که خبرها و آنونس‌های شبکه سه می‌گفتند بنا بود جمعه‌شب یک سریال سرحال و مفرح با موضوعی جالب و رو به جلو یعنی انتخابات و مجلس روی آنتن برود اما مردم هر قدر پای شبکه سه نشستند خبری از «کتونی زرنگی» نشد و به جایش یک مستند روی آنتن رفت. این موضوع گمانه‌زنی‌ها برای علت عدم پخش این سریال را افزایش داد.
سریالی که اولین تجربه تلویزیونی علی ملاقلی‌پور، کارگردان جوان آن بود. کارگردانی که پیش از این مستند بحث‌برانگیز «راه طی شده» پیرامون زندگی مهندس مهدی بازرگان و البته سینمایی «قندون جهیزیه» و تبلیغات عجیب ملاقلی‌پور برای آن را از او دیده بودیم.
صبح دیروز بود که محسن یزدی، قائم‌مقام شبکه سه در مورد علت عدم پخش این سریال موضعی شفاف و صریح گرفت و گفت «مجموعه «کتونی زرنگی» با تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه از تهیه‌کنندگان متعهد و علی ملاقلی‌پور که سابقه مناسبی در تولید آثار شریف مثل «قندون جهیزیه» و مستند «راه طی شده» داشت آغاز شد. متأسفانه در ادامه تولید این سریال به دلیل خطای فاحش کارگردان، شبکه تصمیم به توقف پخش این سریال گرفت.»
اشاره محسن یزدی به برخی مواضع ملاقلی‌پور در فضای مجازی و به ویژه در تعدادی از نظرات او در صفحه اینستاگرامش بود که علاوه بر خلاف سیاست‌های رسانه ملی بودن این نظرات، اعتراض‌هایی را هم به دنبال خود داشت.
چند ساعت بعد از مصاحبه محسن یزدی، علی ملاقلی‌پور در صفحه اینستاگرام خود ضمن عذرخواهی از مخاطبان بابت سخنانش، نوشت: از دیشب حوالی پخش سریال «کتونی زرنگی» برخی کامنت‌ها و بحث‌های فضای مجازی که گاهی در فضای احساسی رقم می‌خورد در برخی فضا‌ها دست به دست شده و جوری وانمود شده که گویی بنده با انقلاب اسلامی تضاد دارم!
وی ادامه داد: سابقه مستند سازی بنده نشان می‌دهد که مدافع جریان انقلاب اسلامی و امام خمینی هستم. آن هم به واسطه سال‌ها مطالعات تاریخی سیاسی که علاقه همیشگی بنده است و بار‌ها کتب مختلف در این باب را در صفحه شخصی به علاقه‌مندان به تاریخ و سیاست و انقلاب اسلامی معرفی کردم. البته نکات و انتقادات و اختلاف سلیقه‌های شخصی هم در این موارد دارم، اما این‌ها باعث نمی‌شود که هیچ گاه در مقابل اسلام بایستم. ملاقلی پور همچنین افزود: گاهی جدل‌های درون انقلاب اسلامی نباید باعث شود دچار دوگانگی شویم.
او در انتهای یادداشتش نوشته است «اگر در خانه بحثی شد و صدایم بیرون رفت دلیل بر این نیست که من بیرون خانه ایستاده ام.»



بام‌هایی با چند هوا
هر چند علی ملاقلی‌پور کوشید با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرامش تا حدی صحبت‌هایش را تعدیل کند اما این موضوع باز هم باعث آن نمی‌شود که سوال پیرامون رفتارهای اینچنینی منتفی شود.
این‌که یک فرد نظرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و. ... خود را داشته باشد و در چارچوب قوانین آنها را در صفحه شخصی خود یا رسانه‌های مختلف منتشر کند جزو موارد بدیهی آزادی بیان است و کسی را نمی‌توان به صرف طرح یک انتقاد یا نظر متفاوت مورد مواخذه قرار داد اما یکی از مسائلی که چند سالی است در میان چهره‌های مشهور یا همان سلبریتی‌ها باب شده آن است که از یک سو مواضع علنی رادیکال علیه نهادها یا موضوعات کلان مختلف می‌گیرند اما از سوی دیگر با همان نهادهایی که با آنها در موضع اعلامی خود تفاوت 180 درجه‌ای دارند همکاری کرده و از مواهب مادی آن بهره‌مند می‌شوند.
محسن تنابنده و موضعش علیه رسانه ملی آن هم در حالی که همین حالا هم در حال بازی در فصل ششم پایتخت برای تلویزیون است یا مواضع یک شاعر جوان علیه کلیت نظام از یک سو و شرکت در جشنواره شعر فجر از سوی دیگر یا هنرمندان دیگری که علیرغم گرفتن پول‌ها و کمک‌های سنگین از نهادهای دولتی و حاکمیتی، مدعی مستقل بودن هستند از نمونه‌هایی هستند که اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرد و خیلی از مردم از این رفتارهای متناقض گله کردند.