آغاز مسیر مستمر تبادل افکار در رسانه‌ملی

رئیس سازمان صدا‌وسیما با اشاره به برنامه «شیوه» تاکید کرد:

آغاز مسیر مستمر تبادل افکار در رسانه‌ملی

رئیس صداوسیما در پایان این مراسم در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد. پیمان جبلی درباره برنامه‌های تلویزیون از جمله برنامه «شیوه» که این روزها پربیننده‌ است، بیان کرد: «همیشه گفتم رسانه‌ملی اگر در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد، برای بسباری از مشکلات می‌تواند راه‌حل ارائه دهد. برنامه شیوه یکی از این تدابیر است که می‌تواند با باز کردن فضای گفت‌وگوی آرام و سالم و عالمانه، به برخی از شبهات جامعه در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد که روز به روز دارد به بلوغ خودش نزدیک‌تر می‌شود. امیدواریم الگویی باشد که هم بالغ‌تر شود و هم مسیر مستمری برای فضای تبادل افکار فراهم کند.»

رئیس رسانه‌ملی در خصوص تحولات و دستاوردهای سازمان در سالی که گذشت عنوان کرد: «رسانه‌ملی ظرفیت‌های ناشناخته بسیار زیادی دارد اما در طول دوره‌های متوالی سازمان صداوسیما به تدریج برخی از قابلیت‌ها دیده نشده یا به عبارت بهتر نادیده گرفته شده است. به نظر من مهم‌ترین دستاوردی که در طول این یک سال در میان همه دستاوردهای دیگری که داشتیم، به‌دست آوردیم این بود که هم در درون سازمان صداوسیما و هم در بیرون سازمان این حس ایجاد شد که صداوسیما خیلی می‌تواند موفق‌تر، موثرتر و پویاتر از چیزی باشد که در سال‌های گذشته شاهدش بودیم. مصادیقش هم بسیار زیاد است. به افکار عمومی ثابت شد که رسانه‌ملی می‌تواند یک رسانه پیشرو برای برطرف کردن مشکلات، حل مسائل جاری جامعه و در نهایت هدایت فرهنگی باشد.»
جبلی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اختلالی که اخیرا در پخش یکی از بخش‌های خبری تلویزیون رخ داد گفت: ما هر چقدر هم در تکنولوژی پیشرفت کنیم، آسیب‌پذیری‌مان از برخی نظرها بیشتر می‌شود. سال‌ها پیش در سیستم پخش خبر با کاغذ و نوار کار می‌کردیم. تمام آن چیزی که از قدیم به عنوان برودکست می‌شناختیم الان به فضای فایل‌محور بر مبنای شبکه تبدیل شده است. در جهان هم به همین ترتیب است. هر چقدر ارتباطات شبکه‌ای بیشتر گسترش پیدا می‌‌‌کند فایل‌محور و مبتنی بر اینترنت یا شبکه‌های ارتباطی می‌شود و آسیب‎پذیری هم بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: در دوره جدید اولویت ما تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ای است. ممکن است در مقاطع مختلف با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی یا در واقع با هدف کسب اعتباری که دشمن هیچ جا نتوانسته به دست بیاورد اما با یک لحظه ورود به سیستم می‌خواهد اعتباری برای خودش به دست بیاورد، این اتفاقات بیفتد. همچنین گروه‌های خرابکار هکری در دنیا زیاد هستند. این گروه‌ها که می‌خواهند تمرین یا ابراز قدرت کنند ممکن است دست به این کار بزنند. تمام همکاران ما عزم‌شان را جزم کردند که تمام امکانات زیرساختی و شبکه‌ای خودمان را ایمن‌سازی کنیم. با اتفاقی که در بهمن پارسال افتاد عزم خوبی هم در داخل سازمان صداوسیما و هم نهادهایی که این مسئولیت‌ها را دارند، به خرج داده شد و جلوی بسیاری از حفره‌ها گرفته شد. این اتفاق تلخی هم که اخیرا افتاد، باعث می‌شود ما لکه‌گیری‌های باقیمانده را هم انجام دهیم و آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم.

تولید آثار نمایشی ادامه دارد
جبلی در مورد ادامه روند تولید سریال‌های تلویزیونی هم بیان کرد: طرح‌های مجموعه‌های تلویزیونی که مصوب شده در مراحل مختلف در حال پیشرفت است. در حال حاضر 26 طرح داریم که یا در مرحله فیلمنامه و تکمیل آن هستند یا در مرحله پیش‌تولید یا تعیین برآورد یا ضبط. کارهای بزرگی هم به تدریج ارائه خواهیم کرد که به پاییز امسال، زمستان یا عید خواهد رسید. روند تولید متوقف نشده است. به دلایل متعددی که مهم‌ترین‌اش بالارفتن نرخ تولید نمایشنامه در کشور است -به ویژه با راه‌افتادن شبکه‌های نمایش خانگی که نرخ‌های تولید را بسیار بسیار بالا بردند- خیلی نیازمند هستیم که از کمک‌های مجلس و دولت برای ارتقای تولید برنامه‌های فاخر به ویژه برای کارهای نمایشی استفاده کنیم. دغدغه فعلی‌مان این است که بودجه سازمان صداوسیما با ارقام واقعی تولید خیلی همخوانی ندارد. درخواست‌مان از مجلس و دولت محترم این است که این واقعیت را در نظر بگیرند. جامعه نیاز به تولید آثار فاخر سرگرم‌کننده نمایشی، مسابقه و.. دارد. توان صداوسیما محدود است. اگر این توان با حمایت دولت و مجلس مضاعف شود حتما کارهای فاخرتر ارائه خواهیم داد. 
رئیس صداوسیما درباره مدرسه تلویزیونی ایران هم گفت: این مدرسه یکی از مصادیق شعاری است که در ابتدای این دوره از صداوسیما تحت عنوان عدالت‌گستری و هویت‌محوری بیان شد. ما باید بتوانیم از رسانه‌ملی برای این‌که عدالت آموزشی در اقصی‌نقاط کشور چه در مناطق برخوردار و چه محروم اتفاق بیفتد، استفاه کنیم. از بهترین کیفیت آموزش و بهترین معلمان با پیشرفته‌ترین روش‌های مرسوم در دنیا -حتی حوزه نمایش- استفاده کردیم و آن را در دسترس همه دانش‌‍‌آموزان قرار دادیم. الان در مرحله اول هستیم و امیدواریم برای همه پایه‌های تحصیلی، حتی پیش‌دانشگاهی و کنکور بتوانیم همین شیوه را با همین کیفیت ارائه دهیم.
جبلی به سوالی درباره واکنش‌های اخیر مهران مدیری و پخش برنامه دورهمی هم چنین پاسخ داد: کارکردن در رسانه‌ملی خدمت به مردم و جامعه است. برای نقش‌های متنوعی که این رسانه در آموزش، سرگرمی و اطلاع‌رسانی دارد کسی که بتواند این خدمات را در قالب همکاری با رسانه‌ملی انجام دهد، باید افتخار کند. یعنی کارکردن برای بنده و همکارانم در رسانه‌ملی افتخار است. اگر کسی بخواهد از این فرصت و امکانی که برایش فراهم شده استفاده کند، قدمش روی چشم. بارها گفته‌ام از همه ظرفیت‌ها و استعدادهایی که قدر این فرصت را می‌دانند با تمام وجود استقبال می‌کنیم اما اگر کسی قدر نداند و نخواهد از آن استفاده کند، سراغ دیگر استعدادها می‌رویم. استعدادهای زیادی در جامعه وجود دارند. طبیعت کارکردن در رسانه هم اقتضا می‌کند که این استعدادها دائما شناسایی شده و به آنها میدان داده شود تا محدود نشویم. وی درباره پس‌گرفتن دستمزد مدیری در صورت پخش‌نشدن بقیه قسمت‌های برنامه دورهمی هم توضیح داد: برای تولید این برنامه هزینه کردیم. دوستان ما در حوزه حقوقی و دیگر بخش‌ها در حال بررسی این موضوع هستند و باید درباره ادامه این کار تصمیم‌گیری شود که آیا ما این برنامه را پخش خواهیم کرد یا نه. فعلا در کنداکتور پاییز قرار داده نشد. 
 جبلی درباره همکاری یا قطع همکاری با بازیگران و مجریانی که در جریانات اخیر واکنش‌هایی متضاد با موضع صداوسیما در فضای مجازی داشتند، گفت: در همه رسانه‌های دنیا فردی که به واسطه این رسانه تبدیل به چهره‌ای شناخته‌شده می‌شود، اعتبار شخصی‌اش در برابر اعتبار سازمانی که پیدا کرده ناچیز است. مردم بین هویت شخصی آن فرد و هویت رسانه‌ای‌اش تفکیک قائل نمی‌شوند. بنابراین چون فرد هویتش به هویت رسانه‌ گره خورده است برای هرگونه اظهارنظر و موضعگیری باید با سازمان متبوعش هماهنگ باشد. در مورد صداوسیما هم مثل همه رسانه‌های دنیا این استثنا وجود ندارد. اگر این قاعده را رعایت نکنند سازمان حق خود می‌داند که رفتار مناسب با آنها داشته باشد. ما در قالب قراردادهایی که با مجریان، عوامل هنری، بازیگران و... داریم گوشزد می‌کنیم که شما بعد از این‌که به واسطه صداوسیما شهرت یافتید دیگر فقط خودتان نیستید بلکه نماینده رسانه‌ملی هستید و موظفید در ابراز نظر و بیان مواضع، تابع سیاست‌های صداوسیما باشید؛ در غیر این صورت می‌توانید مسیرتان را از صداوسیما جدا کنید.