سرم گیت جنجالی

درباره دسته گل کشتی‌گیر ایرانی در رقابت‌های جهانی امید چه می‌دانید؟

سرم گیت جنجالی

اسپانیا آوردگاه بزرگی برای کشتی‌گیران آزاد تیم امید ایران بود. تیم زیر 23 سال ایران از قبل رقابت‌ها هم مدعی اصلی قهرمانی شمرده می‌شد اما در نهایت در اثر اتفاق و اشتباهی باورنکردنی به مقام نایب قهرمانی رضایت داد. یک «سرم» عامل این ناکامی بود. ماجرا از این قرار است که سجاد غلامی، یکی از کشتی‌گیران ایران بعد از کشتی اول خود به صورت غیرمجاز اقدام به تزریق سرم می‌کند که این عمل غیرقانونی او، هم سبب حذفش از کل رقابت‌ها و هم محروم شدن تیم ایران از دریافت مدال می‌شود. می‌گویند او مقصر 100 درصد بوده اما این همه ماجرا نیست.

 فراموشی یک نکته بدیهی
پونت ودرای اسپانیا جایی بود که کشتی‌گیران زیر 23سال برای قهرمانی جهان روی تشک رفتند. سجاد غلامی در 86کیلوگرم در دور اول با نتیجه 16بر 5 مغلوب یک کشتی‌گیر آمریکایی شد اما با توجه به صعود این کشتی‌گیر به فینال، غلامی مجددا به جدول مسابقات برگشت. بعد از کشتی غلامی با این آمریکایی، به قول ورزشی‌ها بدن او خالی کرد. از همین رو تصمیم بر این گرفته شد به او سرم بزنند، آن هم در سالن مسابقات. اما همان لحظه کادر پزشکی فدراسیون جهانی این موضوع را گزارش می‌کنند.  طبق قانون اتحادیه جهانی کشتی تزریق سرم یا داروهای دیگر تقویتی ممنوع است و با کشتی‌گیر برخورد قانونی می‌شود. به همین ترتیب غلامی حذف شد. واکنش علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی از همه جالب‌تر است. او گفته که این کشتی‌گیر جوان را به دلیل تخلفی که انجام داده دو سال محروم می‌کند. اما خوب می‌دانیم که سجادغلامی به تنهایی تصمیم گیرنده برای تزریق سرم نبوده است. عدم استفاده از هرگونه دارو و سرم قانونی بدیهی و ساده است که هر کشتی‌گیری باید بداند البته به شرط آن‌که او را در جریان بگذارند. احمد دباغ، کارشناس و مفسر کشتی در این رابطه به جام‌جم گفت: «تیم ما باید به مقام قهرمانی می‌رسید اما یک اشتباه بچگانه از سوی کادر فنی و به خصوص سرمربی این قهرمانی پرید. حالا سوال من این است که آن بچه چه گناهی دارد؟ چرا تقصیر را به گردن او می‌اندازید؟»

 اجازه مربی شرط بود
همانطور که در سطور پیشین عنوان شد سجاد غلامی به تنهایی نمی‌توانست تصمیم‌گیرنده برای زدن سرم باشد. تزریق سرم چیزی است که ابتدا کادر پزشکی آن را تشخیص می‌دهد. دباغ در اینباره نیز گفت: «حتی‌اگر تزریق سرم به درخواست این کشتی‌گیر باشد تا سرمربی اجازه ندهد چنین اتفاقی نمی‌افتد. پس اگر سجاد غلامی اقدام به تزریق سرم کرده قطعا سرمربی تیم به او چنین اجازه‌ای داده است. غلامی از قوانین اتحادیه جهانی کشتی چیزی نمی‌دانست. بقیه هم‌نمی‌دانستند؟»
این کارشناس کشتی افزود: «بقیه‌اش را هم می‌دانیم. کادر پزشکی فدراسیون جهانی می‌بیند و سریع گزارش می‌دهد و کشتی‌گیر ما را که با وجود شکست در مسابقه اول هنوز شانس مدال بود حذف می‌کنند. چرا هیچ کسی به تخلف و تقصیر دیگران در این ماجرا اشاره نکرد و همه چیز را به گردن خود غلامی انداختند؟ آیا او پزشک است که برای خودش سرم تجویز کند؟ ما در این مساله صداقتی ندیدیم.»

 برخورد قاطعانه دبیر
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی درباره دیسکالیفه شدن سجاد غلامی گفت: اشتباهی که غلامی انجام داده قابل بخشش نیست و قهرمانی را از ایران گرفت، بدون شک او را دو سال محروم می‌کنم. وی افزود: این کشتی‌گیر بار اولش نیست و ممکن است فدراسیون جهانی او را محروم کند. رئیس فدراسیون کشتی تاکید کرد: اصلا قابل بخشش نیست چراکه به دروغ رفته و به کادر پزشکی در مسابقات گفته درستکار و کاوه گفته‌اند باید سرم بزنم.
با این‌که دبیر قاطعانه می‌گوید غلامی به دروغ درباره سرم زدنش به کادر پزشکی حرف زده اما برخی می‌گویند کاوه و درستکار کاملا در جریان تزریق سرم‌بودند.  به نظر می‌رسد برای جلوگیری از محرومیت های بیشتر قرار است فقط سجاد غلامی مقصر جلوه داده شود. دباغ در این رابطه نیز گفت: «بالاخره اینجور مواقع باید کسی باشد که همه چیز را به گردن او بیندازند. چه کسی بهتر از یک کشتی گیر زیر 23‌سال که تقریبا هم چیزی از قوانین نمی داند.» اکنون با دو فرضیه روبه‌رو هستیم، یکی این‌که غلامی دروغ گفته و یکی هم این‌که کل کادر مربیگری کشتی ایران قوانین ساده را نمی‌دانسته‌اند. این ابهام بزرگ با توجه به این‌که غلامی مسئولیت را پذیرفته رفع شدنی‌نیست.

کارنامه کشتی آزاد ایران در جهانی
محمدصادق فیروزپور  74
امیرحسین فیروزپور  92
امیرعلی آذرپیرا  97
امیررضا معصومی  120
امیرمحمد یزدانی  70

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش