مثل سپاه قدس

گزارش جام‌جم از مراسم گرامیداشت مجاهدت‌های رسانه‌ای خانواده معاونت برون‌مرزی صداوسیما

مثل سپاه قدس

مراسم گرامیداشت مجاهدت‌های رسانه‌ای خانواده بزرگ شبکه های معاونت برون‌مرزی صداوسیما صبح روز گذشته با حضور دكتر علی‌عسكری رئیس سازمان صداوسیما، سردار حسین سلامی فرمانده كل سپاه پاسداران و دكتر پیمان جبلی معاون برون‌مرزی در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد. مراسمی که به گفته جبلی همه ساله برای بزرگداشت خبرنگاران شبکه های برون مرزی برگزار می شود . در این مراسم كه سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، بیژن نوباوه نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، مجید زین‌العابدین مدیر شبكه یك و جمعی از مدیران رسانه ملی و خانواده بزرگ شبکه های برون مرزی حضور داشتند، در ابتدا كلیپی با صدای امیر تاجیك پخش شد و فضای خاصی را در سالن حاکم کرد، به دلیل این‌که یکی از کارهای حماسی وی پخش شد. همچنین پس از صحبت‌های اولیه مجری مراسم، كلیپ اربعین پخش شد. در همین میان سردار سلامی وارد سالن شد و مراسم با حضور او ادامه پیدا كرد. یکی از نکات جالب این مراسم حضور خبرنگاران و همکاران رسانه ای شبکه های برون مرزی در کنار مهمانان که اغلب از کشورهای دیگر وارد ایران شده و در این مراسم حضور داشتند بود که در پایان مراسم نیز از آنها تقدیر شد. گرچه تعدادی از آنان به دلیل مشکلاتی نتوانستند در مراسم حضور پیدا کنند و از این رو تقدیرنامه هایشان به همکارانشان اهدا شد.

پیمان جبلی: رسالت ما به فلسفه وجودی انقلاب گره خورده

در ابتدا دكتر جبلی با اشاره به رشادت‌های خبرنگاران شبكه‌های برون‌مرزی بیان كرد: مهرماه سالروز از دست دادن سه نفر از عزیزان شبكه برون‌مرزی است و به همین خاطر ما همه‌ساله در این تاریخ مراسمی را برای بزرگداشت این عزیزان برگزار می‌كنیم. البته تعداد شهدای برون‌مرزی هفت نفر هستند كه سه نفر از آنها در مهرماه شهید شدند. شهید حمید میرزاده، فرهاد تقدسی و ... از جمله این شهیدان هستند.
وی همچنین ادامه داد: ماموریت و رسالت ما به فلسفه وجودی انقلاب اسلامی ایران گره خورده است. انقلاب ایران هیچ‌گاه در روزهای خود محدود نبوده است. البته نه به این نگاه كه نگاه مرزگشایی داشته است. نگاه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و نگاه انقلاب اسلامی رسالت جهانی و انسانی دارد و این پیامی است بین‌المللی و ارزش كار ما در معاونت برون‌مرزی به اندازه رسالت جهانی انقلاب اسلامی است. اگر ما فلسفه وجودی داریم از مزیت و بركات انقلاب اسلامی است.
ما نمی‌توانیم رقابت جدی با رقبای خود داشته باشیم. چراكه آنها گوش جهان را كر كرده‌اند. آنچه ما به آن افتخار می‌كنیم پیام انقلاب اسلامی و ویژگی‌های منحصر به فردش است كه رقبای ما از آن برخوردار نیستند.
وی همچنین افزود: روح حركت بزرگ انقلاب اسلامی همانی است كه ما در این سال‌ها از آن بهره بردیم و هر روز كه می‌گذرد احساس می‌كنیم اهمیت كار رسانه در معاونت برون‌مرزی بیشتر می‌شود و بیش از گذشته در معرض نگاه مخاطبین و دشمنی دشمنان قرار گرفتیم.
چندی پیش دیدیم كه آنها اتاق عملیات روانی تشكیل دادند و روی یكی از مانیتورهایشان شبكه پرس‌تی‌وی دیده می‌شد و از همین جا مشخص شد كه ما هدف آنها هستیم. بعد از پخش كلیپ عملیات حزب‌ا... در فیسبوك، فیسبوك پیام داد كه تا ۲۴ساعت زمان دارید تا این پیام را از روی صفحه خود بردارید. حتی دو روز پیش كه مصاحبه‌ای از سردار سلیمانی گذاشتیم نیز بدون فرستادن پیامی تا چند روز فعالیتمان را مختل كردند.
ما در حال حاضر از یك رانت ویژه داریم استفاده می‌كنیم و آن هم پیام انقلاب اسلامی است و امیدوارم خداوند این سعادت را نصیب مان كند.



مرضیه‌هاشمی: وظیفه داریم صدای مظلومان را به گوش جهان برسانیم
پس از صحبت‌های جبلی، كلیپی از فعالیت خبرنگاران برون مرزی و مشكلات حرفه‌ای شان پخش شد و همچنین در ارتباط تصویری كه با ضیف‌ا... شامی وزیر اطلاع‌رسانی یمن برگزار شد، پیام وی برای حضار در سالن پخش شد. گروه سرود محراب نیز بخش دیگر از برنامه را در اختیار داشتند كه دو سرود به زبان عربی و فارسی برای حضار در سالن اجرا كردند. تقدیر از مرضیه‌هاشمی و نكوداشت وی یكی از بخش‌های مهم مراسم بود كه هدایای او توسط رئیس سازمان صداوسیما و سردار سلامی و پیمان جبلی به وی اهدا شد. ضمن این‌كه تكه‌ای از پرچم حرم حضرت زینب (ص) نیز به وی اهدا شد و همچنین از تابلوی نقاشی وی رونمایی شد. در این میان مرضیه‌هاشمی پشت تریبون قرار گرفت و به زبان فارسی و انگلیسی صحبت كرد كه البته به پیشنهاد دكتر علی‌عسكری این اتفاق افتاد. وی گفت: از خدا شاكرم كه این فرصت را یافتم كه در این زمان و در شرایط این جنگ نرم در ایران حضور داشته باشم. آن هم در شرایطی كه كودكان قربانی جنگ را در یمن و دیگر كشورهای منطقه شاهد هستیم. ما واقعا وظیفه داریم صدایشان را به گوش جهانیان برسانیم. ان‌شاءا... بتوانیم به بهترین شكل‌ رسالت خود را انجام دهیم و خداوند نیز از ما راضی باشد.
وی همچنین افزود: خانواده صدا و سیما بعد از دستگیری من در آمریكا زحمت‌های بسیاری برایم كشیدند. این یك فرصت است كه در این زمان و خط مقاومت در ایران باشم و انشاله خداوند فرصت دهد تا موثر باشیم. ما وظیفه داریم تا صدای كودكان یمن را بشنویم و به دادشان برسیم.


سردار حسین سلامی: میدان رسانه، فطرت انسان‌هاست
سردار سلامی نیز جزو افرادی بود كه به دعوت مجری پشت میكروفن قرار گرفت و با تسلیت آغاز ماه صفر و نزدیك شدن به اربعین حسینی گفت: جهان براساس غلبه حق و حقیقت خلق شده است. اصل بر این است كه همیشه حق پیروز است. عالم، عالم كمیات نیست و عالم كیفیات است. حق در ذات و سرشت خود پیروز است.‌ به محض آن‌كه حقیقت ظاهر می‌شود، باطل زائل می‌شود. شرور از جنس عدم است و اصالتی در هستی برای آنان نیست.
در این میان آیاتی از قرآن كریم نیز كه مرتبط با این موضوع بود را هم بیان كرد و ادامه داد: موازنه در عالم براساس مقدار نیست. یعنی ریاضیات و فیزیك آنچنان كه نسبت اعداد بزرگ به كوچك را مقایسه می‌كنند نمی‌توانند در عالم معنا حاكم باشند. این مقدمه را از این جهت عرض كردم كه بگویم رسانه‌های برون‌مرزی ما در فضایی نابرابر از یك نبرد جدید عمل می‌كنند. جنگی كه از نگاه ریاضیات كاملا نابرابر است و آرایش و صورت بندی رسانه‌ای دشمن بسیار فراتر از ما است. اما حساب كنید كه وقتی فقط یك نفر حرف حق را می‌زند، عالم حرف چه كسی را می‌پذیرد؟ وقتی رسانه‌های ما در فضای حقیقت عمل می‌كنند قدرت تاثیری به اندازه خورشید پیدا می‌كنند. خورشید در قیاس با مختصات عالم كوچك است اما همه دنیا را روشن می‌كند؛ این خاصیت حقیقت است.
وی خطاب به خبرنگاران و دست‌اندركاران شبكه‌های برون‌مرزی تاكید كرد: شما در یك نبرد رسانه‌ای جهانی‌ به‌سر می‌برید. می‌دانید چهره جنگ‌ها هم تغییر كرده است. میدان جنگ از جغرافیای سرزمینی به مرزهای ذهنی و جغرافیای قلب‌ها تغییر موضع داده است. اتفاقاتی‌ كه در عالم واقع رخ می‌دهد، پژواكی از چیزی است كه در ذهن‌ها جریان دارد. پس هر كسی كه بهتر بتواند ذهن‌ها را مدیریت كند در این نبرد موفق‌تر است. این اهمیت رسالت شما را نشان می‌دهد. جغرافیای این میدان حق و باطل است. حتما بدانید پیروز این میدان حق است اما ملاك روش‌هایی است كه ما برای‌ انعكاس‌ این حق به جهان انتخاب می‌كنیم. هرگاه روش‌های‌ ما منطبق بر ارزش‌های‌ ما باشد آن‌گاه اعتقادات و باورهای ما برصفحه دل‌های دیگران می‌نشیند. میدان رسانه فطرت انسان‌ها است و ارتباط دقیق با درون انسان‌ها ضامن توفیق در این میدان است. در این میان واقعیت‌ها مهم هستند اما مهم‌تر از واقعیت‌ها، تصویر آنها در اذهان است. معماری جهان جدید برمبنای‌معماری ذهن‌ها است. دشمنان ما این‌گونه به دنبال شكل‌دهی جهان آینده هستند.
رسانه امروز آینه جهان مدرن است
وی با اشاره به بخشی از مقدمه كتاب‌ رئیس‌جمهور سابق آمریكا گفت: در آنجا از مرحله‌ای از دنیا صحبت می‌شود كه همه انسان‌ها دارای سه ویژگی مشترك می‌شوند؛ اول این‌كه همه به صورت یكسان فكر می‌كنند ‌و ایده‌های مشترك دارند. دوم اطلاعات واحد و یكسان در آن واحد دریافت كنند كه همان مدیریت ادراك است و سوم این‌كه همه مصرف‌كننده كالاهای یكسان هستند كه این همان سبك زندگی است. این جهان مطلوبی است كه تنها توصیف نمی‌شود، بلكه از طریق رسانه‌ها واقعیت پیدا می‌كند. بنابراین دو جهان ساخته می‌شود؛ یك جهان كه حقوق بشر، آزادی، جنگ و دفاع مشروع را به گونه‌ای تعریف می‌كند كه جنایت صهیونیست‌ها دفاع مشروع و قربانی شدن كودكان یمن جنگ‌طلبی تعریف می‌شود. این واقعیت است اما حقیقت نیست. رسانه امروز آیینه جهان مدرن و سازنده ارزش‌های یك نظام مشخص است. امروز این واقعیت تلخ تا خانه‌های ما راه یافته است. شما مفهوم اتاق‌های‌خواب دیجیتال را شنیده‌اید. خانواده‌ها هم به این تصویر كمك می‌كنند و كودكان را به درون اتاق‌هایی می‌فرستند كه از مسیر اینترنت با دیگری ارتباط برقرار می‌كند. آرام آرام خانه‌ها شبیه هتل می‌شوند و پدر و مادر هم خدمه هتل هستند! از سوی دیگر رسانه می‌تواند انعكاس پژواك صدای مظلومان باشد و این همان نبرد رسانه‌ای است. رسانه نمی‌تواند بی‌تفاوت و بی‌غیرت نسبت به این رویدادها باشد. این نبرد رسانه‌ای‌ اگر نابرابر است، مهم نیست، شما چون بیان‌كننده حقیقت هستید، پیروز خواهید بود. شبكه رسانه‌ای دشمن عنكبوتی است؛ ظاهر پیچیده دارد اما بسیار سست است. در رسانه بزرگ‌ترین قدرت اعتماد و اعتبار است. مهم نیست تعداد رسانه‌های دشمن زیاد است، جغرافیای تاثیرگذاری شما فطرت‌ها است. شما با نشان دادن حقیقت از رسانه‌های‌دشمن اعتبارزدایی می‌كنید. حتی در برخورد با دشمن كرامت انسانی را حفظ كنید كه عظمت رسانه‌ای‌ ما در همین نگاه است كه حتی در برخورد با دشمن عدالت را رعایت می‌كنید. دین ما مملو از این مفاهیم زیبا است.
نبود راهبرد برای یك قدرت، آغاز مرگ تدریجی آن است
سلامی همچنین ادامه داد: دشمنان ما دروغ می‌گویند و ظلم می‌كنند اما چه كسی صدای كودكان مظلوم فلسطین و یمن را از زیر آوارها به گوش عالم می‌رساند جز شما؟ اینها افتتاح‌كنندگان حقیقت هستند و گاه در این مسیر شهید می‌شوند. این یك جنگ و دفاع شرافتمندانه است. اگر شما نبودید امروز همه جهان را تسخیر كرده بودند. امروز اما همه عقب نشسته‌اند. من به شما می‌گویم همه قدرت‌های بزرگ عالم به دلیل باطل بودن، فروپاشیده و فروخواهند پاشید. این سنت تاریخ است. چرخه حیات قدرت‌های باطل یك منحنی سهمی‌شكل است كه یك اوج دارد اما بلافاصله زوالشان آغاز می‌شود. قدرت فیزیكی‌ مهم نیست. فلسفه پشت قدرت‌ها را باید شناخت. فلسفه امروز آمریكا را نگاه كنید؛ ظاهر شیك دارند اما در مفهوم و محتوا كاملا ظالمانه هستند. امروز خودشان معترفند كه به جایی رسیده‌اند كه هرچه پیش می‌روند بیشتر فرومی‌روند. نبود استراتژی برای یك قدرت آغاز مرگ تدریجی آن است و این اتفاق در آمریكا رخ داده است. آنها با ظاهر آگاهی به‌دنبال یك جهل فراگیر هستند. مردم جهان گویی بی‌احساس شده‌اند اما شما حق می‌گویید. فلسفه ما دفاع از مظلومان و به خطرانداختن خود برای نجات دیگران است؛ این فلسفه حتما پیروز است.
فرمانده كل سپاه همچنین تاكید كرد: دشمن در حال عقب‌نشینی و ترك میدان است و انقلاب در حال پیشروی است و این نشانه پیروزی است. ما در میدان تقابل سخت هم نگران نیستیم و در هر میدانی كاملا مسلط، عمل می‌كنیم. ما در عین حال كه پیش می‌رویم باید نظام محاسبات دشمن را هم درست كنیم. این اتفاقات صورت گرفته و وقتی به صحنه نگاه می‌كنیم عملیات روانی فصل مشترك عملكرد ما با رسانه است. شما باید برند حقیقت در دنیا باشید. همه انسان‌ها طالب حق هستند. هیچ كس دوست ندارد دروغ بشنود، حتی دروغگویان. پیروزی در رسانه، نقطه نیست، مسیر است و ما امروز در این مسیر گام برمی‌داریم. اتفاقا كسانی كه دروغ زیاد شنیده‌اند به حقیقت تشنه‌تر هستند. آنها عطشناك به سمت شما می‌آیند. هم مرجع هستید و هم ملجاء. این تصویر به‌تدریج رخسار جهان را تغییر خواهد داد.