انحصار خدمات رمز دوم پویا توسط یك شركت

انحصار خدمات رمز دوم پویا توسط یك شركت


برخی بانك‌ها در حالی استفاده از رمز دوم یك‌بار مصرف برای مشتریان خود را اجباری كرده‌اند كه این سرویس در مقایسه با سایر خدمات بانكی كارمزد بالایی دارد؛ موضوعی كه برخی دلیل آن را انحصار در ارائه این خدمات توسط یك شركت خصوصی می‌دانند.
به گزارش ایسنا، نیمه دوم سال گذشته بود كه بانك مركزی اعلام كرد خرداد سال ۱۳۹۸ مردم باید برای پرداخت‌های اینترنتی خود به جای رمز دوم ثابت از رمز دوم یك‌بار مصرف یا پویا استفاده كنند.
بر این اساس، قرار شد برخی بانك‌ها از همان زمان به صورت اختیاری رمز دوم یك‌بار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند و از خرداد امسال استفاده از این رمزها اجباری شود.
اما با رسیدن به زمان موعود بانك مركزی، اجباری شدن رمز دوم پویا به تعویق افتاد، چراكه شركت اپل برخی نرم‌افزار‌های ایرانی را حذف كرد و با توجه به این‌كه بخشی از مردم ایران از گوشی آیفون استفاده می‌كنند، این احتمال می‌رفت كه با اجباری شدن رمز دوم پویا، پس از مدتی این نرم‌افزار‌های بانكی حذف شده و برای مردم مشكل ایجاد شود. در آن زمان گفته شد بانك مركزی به دنبال راهكار دیگری از جمله پیامك برای رمزهای دوم یك‌بار مصرف است و در عین حال برخی اختلاف‌نظرها با وزارت ارتباطات درباره قیمت استعلام شماره تلفن همراه وجود داشت كه هزینه‌های این كار را افزایش می‌داد.
هرچند هنوز استفاده از رمز دوم پویا اجباری نشده و بانك مركزی از آن زمان این موضوع را مسكوت گذاشته و اظهارنظری درباره آن نكرده است، اما برخی بانك‌ها استفاده از رمز دوم پویا را در دستور كار خود قرار داده‌اند؛ حال آن‌كه براساس اطلاعات به دست آمده ، هزینه راه‌اندازی این سرویس برای مشتریان اندكی بالاست. آن‌طور كه گفته می‌شود مشتریان بانكی باید برای راه‌اندازی سرویس رمز دوم یك‌بار مصرف خود سالانه حدود ۳۳ هزار تومان كارمزد به بانك پرداخت كنند كه این رقم در مقابل سایر كارمزدهای بانكی رقمی بالاست.
این در حالی است كه استفاده از این خدمات مربوط به یك قشر خاص نبوده و بخش عمده‌ای از مشتریان بانكی در حال حاضر نسبت به پرداخت اینترنتی اقدام می‌كنند.
اما نكته مهم‌تر آن‌كه شعب بانكی در اعتراض به بالا بودن قیمت راه‌اندازی رمز دوم یك‌بار مصرف، دلیل آن را بالا بودن هزینه شركت ارائه‌دهنده این خدمات می‌دانند.
گفته می‌شود این خدمات به صورت انحصاری توسط یك شركت خصوصی انجام می‌شود و این شركت هزینه زیادی برای راه‌اندازی و نگهداری این سرویس از بانك‌ها می‌گیرد.
اگر شركت‌های مختلفی مجوز ارائه این خدمات را داشته باشند، با ایجاد رقابت بین خدمات‌دهندگان، ممكن است هزینه‌های اجرای این طرح كاهش پیدا كند.
به نظر می‌رسد در حال حاضر، انحصاری در ارائه خدمات رمز دوم پویا وجود دارد كه این امر می‌تواند قیمت بالای راه‌اندازی این سرویس را توجیه كند.