ریاض: تلاش می‌کنیم سودان را از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج کنیم

ریاض: تلاش می‌کنیم سودان را از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج کنیم

دولت عربستان در تلاش است تا سودان را از فهرست کشورهایی که آمریکا آنها را به حمایت از تروریسم متهم کرده، خارج کند.
به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری رویترز، عصر یکشنبه در پی سفر عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و  عبدا... حمدوک، نخست‌وزیر این کشور به ریاض و دیدار با پادشاه سعودی، توییت‌هایی در این خصوص منتشر شد که مبین تلاش‌های ریاض برای خارج ساختن کشور سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه آمریکاست.
در این توییت آمده است: «پادشاهی [سعودی] روی خارج کردن سودان از فهرست تروریسم ایالات متحده، راه‌اندازی پروژه‌های بلندپروازانه سرمایه‌گذاری و ارتقای پروژه‌های کنونی، کار می‌کند.»
در مقابل، سودان هم وعده داده است که از ریاض در مجامع عمومی حمایت کرده، شرایط را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده و بخش کشاورزی خود را گسترش دهد.
سودان از جمله کشورهایی است که بیشترین تعداد نظامیان را در ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی دارد.
عربستان و امارات از زمان سرنگونی رژیم «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، سعی کردند با ارائه کمک‌های مالی به شورای نظامی سابق به ریاست البرهان که اکنون نیز ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده دارد، این شورا را با خود همراه کنند.
در همین ارتباط عربستان و امارات با اختصاص بسته حمایتی به سودان به ارزش سه میلیارد دلار موافقت کرده و ۵۰۰ میلیون دلار آن را با هدف حمایت از اقتصاد سودان به صورت ودیعه به بانک مرکزی سودان ارائه کرده‌اند.
آمریکا سودان را در سال ۱۹۹۳ در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد. واشنگتن از این فهرست و تحریم‌های مربوط به آن برای فشار به کشورهای مخالف خود استفاده می‌کند و تنها در صورت تغییر رویکرد کشورها در قبال سیاست‌های واشنگتن، آنها را از این فهرست خارج می‌کند. دو سال پیش زمانی که عمر البشیر رئیس وقت سودان به سوی عربستان سعودی گرایش پیدا کرد، واشنگتن برای خارج کردن سودان از فهرست تروریسم اعلام آمادگی کرد.