محرمانه‌های  یگان موشكی ایران

این روزها بیشتر از هر وقت دیگری كنجكاو هستیم درباره موشك‌های ساخت ایران و تاریخچه ساخت موشك در كشورمان بدانیم. در این باره كتاب «خط مقدم» را پیشنهاد می‌كنیم

محرمانه‌های یگان موشكی ایران

اولین بار نیست كه درباره موشك‌های ایرانی و فناوری ساخت موشك در كشورمان می‌شنویم، اما احتمالا حالا بیشتر از همیشه كنجكاو شده‌ایم بدانیم چه وقت و چرا قرار شد در كشورمان موشك بسازیم، چه كسی پیشگام این حركت بوده، چه نوع موشك‌هایی با چه توانایی‌ها و قابلیت‌هایی ساخته‌ایم، صنایع موشكی ایران چه سطحی دارد و سوالات از این دست. این اطلاعات دست‌نیافتنی نیستند و یكی از بهترین منابع اطلاعی یا شاید بهترین منبع در این زمینه كتاب «خط مقدم» است كه یك روایت داستانی و مستند از تشكیل یگان موشكی ایران محسوب می‌شود و البته كتاب داستان زندگی شهید حسن‌ طهرانی‌مقدم، پدر موشكی ایران را نیز روایت می‌كند. این كتاب را فائضه غفارحدادی بر اساس پژوهش محمدحسین پیكانی، نوشته و انتشارات شهید كاظمی آن را سال 1393 منتشر كرده است.

مستندترین كتاب  درباره پیشرفت موشكی ایران
كتاب خط مقدم، بر محور زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم شكل گرفته و در عین حال مهم‌ترین و مستندترین كتاب درباره خاطره‌نگاری پیشرفت موشكی ایران در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود.
این كتاب سال93 و در مراسم یادواره 35 سال اقتدار موشكی سپاه پاسداران، با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و همراه تمبر یادبود شهید طهرانی‌مقدم رونمایی شد. این كتاب از آنجا آغاز می‌شود كه نیروهای ایرانی به سوریه رفتند تا درباره پرتاب موشك آموزش ببینند و بعد متخصصانی از لیبی به ایران آمدند تا موشك پرتاب كنند. این اتفاقات مقدمه‌ای بود برای این‌كه متخصصان ایرانی به ساخت موشك توجه نشان دهند و دست به كار شوند. تمام این ماجراها به سال‌های دفاع مقدس بر می‌گردد؛ به زمانی كه مردم شعار می‌دادند موشك جواب موشك. در آن سال‌ها متخصصان ایرانی با هدایت حسن تهرانی مقدم، مشغول ساخت موشك بودند و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشتند تا امروز كه پایگاه‌های آمریكایی با قدرت‌نمایی موشك‌های بالستیك تاكتیكی، راكت‌ها و بالستیك‌های زمین به زمین به ویرانه بدل می‌شوند.


درباره پدر موشكی ایران چه می‌دانیم؟
كمی اطلاعات درباره این كتاب و درباره سردار سرلشكر طهرانی‌مقدم احتمالا برای مشتاق شدن به مطالعه این كتاب مهم است. بد نیست بدانید سردار طهرانی مقدم معروف به پدر موشكی ایران سال 38 در محله سرچشمه تهران به دنیا آمد. دانش‌آموخته رشته مهندسی و از دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی فارغ‌التحصیل شده بود. در اولین روزهای تشكیل سپاه پاسداران، عضو آن شد و در هشت سال دفاع مقدس وظایف مهمی به‌عهده گرفت؛ از‌جمله فرمانده و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه. بعد از عملیات ثامن‌‌الائمه(ع) بود كه طهرانی‌مقدم متوجه ضعف آتش پشتیبانی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد. از همین رو پاییز 60 طرح ساماندهی آتش پشتیبانی یا همان خمپاره‌اندازها را به حسن باقری تحویل داد. دو سال بعد او مامور  به راه‌اندازی و سازماندهی فرماندهی موشكی زمین به زمین سپاه  شد و به این ترتیب 21 اسفندماه 63 اولین موشك ایران به كركوك شلیك شد.
مهندس طهرانی‌مقدم سال 64 مسؤولیت فرماندهی موشكی نیروی هوایی سپاه را به‌عهده گرفت و عمده كارهای تحقیقاتی ساخت موشك شهاب3 را به انجام رساند. او اول مهر سال 84 به‌عنوان جانشین سردار علی زاهدی در نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب و در 25 آذر سال 85 به‌عنوان مشاور فرمانده‌كل سپاه در امور موشكی و رئیس سازمان خودكفایی سپاه انتخاب شد.
 مهندس طهرانی‌مقدم اصرار داشت در گمنامی كار كند، اما در نهایت با عنوان پدر موشكی ایران در تاریخ ایران نامدار شد؛ چرا كه بخش عظیمی از افتخارات موشكی جمهوری اسلامی ایران به نام او زنده است. این لقب را در آغاز همكارانش به او دادند و حالا مردم ایران او را با همین عنوان می‌شناسند. مهندس طهرانی‌مقدم در 21 آبان سال 90 بر اثر انفجار زاغه مهمات در پادگان مدرس شهرستان ملارد، همراه ۱۶ نفر دیگر به شهادت رسید.

 در بخشی از این كتاب می‌خوانیم:
حسن‌آقا از تونل بیرون آمد و شروع به قدم زدن كرد. چطور ممكن بود بعد از آن همه خدمت و احترامی كه به لیبیایی‌ها كرده بودند، آنها این طور جواب ایران را داده باشند؟ این از سكوها و آن هم از تجهیزات موشك‌ها. تا آن لحظه حسن آقا دلش برای عملیات امشب شور می‌زد و این كه اگر تا شب سكو درست نشود چطور به آقای هاشمی بگوید پرتاب عقب افتاده است؛ اما الآن فكرش چیز دیگری بود. این كه آیا با این شرایط دیگر نیروهایش قادر به پرتاب موشكی خواهند بود یا نه؟ گیریم كه توانستند اشكالات سكو را برطرف كنند. كلیدهای حساس را چه می‌كردند؟ كلید حساس چیزی نبود كه بشود آن را از بقالی خرید یا این كه شبیهش را در كارگاه جوشكاری فلان جا ساخت. بدتر از همه این كه نمی‌دانست این غافلگیری و شاهكارها به همین خرابی‌ها محدود می‌شود یا هنوز هم ادامه دارد؟ با دست شقیقه‌هایش را مالش داد. فكرش هم عذاب‌آور بود. تمام امیدهایش در یك لحظه بر باد رفته بودند. به مردمی فكر می‌كرد كه منتظر بودند ایران با موشك‌هایش جواب صدام را بدهد و از شدت حملات بر شهرها كم بشود. خبرش را داشت كه چطور توی نماز جمعه‌ها و تشییع شهدا همگی با هیجان شعار «موشك جواب موشك» می‌دهند و در جمع‌های خصوصی و عمومی با تعریف كردن از موشك زدن‌های ایران احساس غرور می‌كنند.


خط مقدم چگونه كتابی است؟
كتاب خط مقدم نامش را از نام خانوادگی شهید طهرانی‌مقدم وام گرفته و در عین حال اشاره‌ای دارد به خود شهید و همراهانش كه در خط مقدم صنایع موشكی ایران تلاش كرده‌اند. این كتاب مستند است و حاصل پژوهش‌ها  و تحقیقات و مصاحبه‌های میدانی است كه محمدحسین پیكانی انجام داده است. متن كتاب ضمن حفظ و پایبندی به همه مستندات، روایتگر است و قلم فائضه غفارحدادی آن را ساده و روان پرداخت كرده است.
با خواندن خط مقدم لبخند بر لبانتان می‌نشیند؛ لبخند غرور و افتخار و البته روایت نویسنده شما را با خود می‌برد به تمام لحظه‌هایی كه شهید تهرانی مقدم و همرزمانش تلاش داشتند صنایع موشكی ایران را ایجاد كنند و بعد آن را توسعه بدهند. این كتاب از ابتدا تا انتها خواندنی است و به‌جز تلاش‌ها و دستاوردها به انگیزه‌ها، موانع و دست‌اندازها نیز پرداخته است. كتاب ضمن این كه شما را با داستان شكل‌گیری یگان موشكی ایرانی آشنا می‌كند و فرصتی به دست می‌دهد در جریان جزئیات آن قرار بگیرید، امكانی است برای آن كه شهید طهرانی‌مقدم را بهتر بشناسید و انگیزه و روحیه مردانی چون او را درك كنید.
این كتاب بر اساس اظهارات محقق و پژوهشگرش، برشی از جنگ و تاریخ موشكی سپاه را پیش روی مخاطبش قرار می‌دهد و یك مرجع موثق محسوب می‌شود. این در حالی است كه پیشتر به دلیل محرمانه بودن عملكرد یگان موشكی سپاه و ضرورت ناشناس ماندن برخی از شخصیت‌ها به مسأله توان موشكی ایران كمتر پرداخته شده و البته همین موضوع نیز می‌تواند یكی از جذابیت‌های این كتاب باشد.  نگارش كتاب خط مقدم سال 1384 در حالی آغاز شد كه شهید طهرانی‌مقدم هنوز به شهادت نرسیده بود و هنوز كتاب تمام نشده بود كه ایران برای همیشه پدر موشكی‌اش را از دست داد. این كتاب قرار بود خاطرات و مستندات دوران دفاع موشكی را ثبت كند اما شهادت مهندس طهرانی‌مقدم سبب شد، این كتاب به روایت زندگی او بدل شود و در عین شرح مستندات یگان موشكی، شهید طهرانی‌مقدم را نیز به مردم ایران معرفی كند.
برای نگارش این كتاب با بیش از 50 نفر مصاحبه‌های مفصل انجام شد و بر اساس اظهارات محقق كتاب، در مواردی برای تكمیل و رفع تناقضات و ابهامات، برخی مصاحبه‌ها بارها و بارها تكرار شدند.