جای سیلی روی صورت ترمپ

رئیس جمهور آمریکا ۲۰ ساعت پس از موشک باران پایگاه عین‌الاسد توسط ایران اعلام کرد: آغوشش برای صلح به سوی ایران باز است

جای سیلی روی صورت ترمپ

رئیس جمهورآمریکا دیشــب 20 ســاعت پس از انتقام موشــکی ایــران از آمریکا بابت عملیات تروریســتی که منجر به شــهادت ســردار ســپهبد «قاســم سلیمانی» شــد، بــا حضــور تعــدادی از وزرا و فرماندهــان ارتــش آمریــکادر جمــع خبرنگاران ســخنرانی کرد کــه در آن به وضــوح نشــانه های عقب نشــینی از مواضــع قبلــی او دیده میشد.
دونالــد ترامــپ کــه پیــش از این بارهــا تاکید کــرده بود درصــورت انتقام گیــری ایــران بابــت شــهادت ســردار ســلیمانی و همرزمانــش، ۵2 نقطــه حســاس ایــران را هدف قرار خواهد داد دیشــب هیچ صحبتی از مقابله نکرد. وی فقط اعلام کرد که آمریکا در پاسخ به عملیات اخیر ایران، تحریمهای جدیدی وضع خواهد کرد. ترامــپ در ایــن سـخنرانی مدعــی شــد هیــچ آمریکایی در حملــه بــه پایــگاه عین الاســد کشــته نشــده و فقط خسارات اندکی به پایگاههای نظامی وارد شده است.
به نظر میرسد این اظهارات ترامپ صرفا مصرف داخلی داشت، درحالیکه آمریکا حاضر نشده هیچ تصویری از داخــل پایــگاه عین الاســد پــس از حملات موشــکی ایران، نشان دهد.
رئیس جمهــور آمریــکا همچنین با اشــاره بــه اظهارات دیروز مقامات کشورمان گفت: ایران قصد دارد از ادامه چنین عملیاتی دست بردارد و این چیز خوبی است. وی بــار دیگــر بــاتکــرار اینکــه اجازه دســت یابی ایــران به تسلیحات هسته ای را نمیدهیم ادعاهای خود درباره ســردارســلیمانی وتلاش او برای طراحی عملیاتهای جدیــد علیــه نیروهای آمریکایــی را تکرار و از ترور وی به شدت دفاع کرد.
ترامــپ در بخــش دیگری از ســخنان خــود گفت: زمان آن فرارســیده که انگلیس، فرانســه، آلمان، روســیه و چین از آنچه از برجام باقی مانده خارج شــوند تا پس از آن روی توافقی با ایران کار کنیم که جهان را امن تر کند. وی بــا بیــان اینکــه داعــش یک دشــمن طبیعــی ایران است، گفت: از بین رفتن آن برای ایران خوب است وما باید در این موضوع و اولویت مشترک دیگر کار کنیم. رئیس جمهور آمریکا ســپس بار دیگر ژســت دوســتی با مردم ایران گرفت و با بیان اینکه ایران کشــور خیلی خوبــی اســت، گفــت: آمریــکا آماده اســت آغوش خود رابــه روی صلــح و هــر کســی که در ایران بــه دنبال صلح است باز کند.
پس از پایان سخنرانی ترامپ، شبکه خبری سی ان ان در تحلیلـی اعـلام کرد: کارشناســان پنتاگون به ترامپ گفتــه انــد که جنــگ با ایران تا چه میزان مــیتواند برای آمریــکا خطرناک باشــد و به همین دلیل ترامپ چنین موضع گیــری کــرد. خبرنــگار ســی ان ان در تهــران هــم نوشت: سخنرانی ترامپ مشخص کرد که ایرانیها به آنچه میخواستند،رسیدند. ایرانیها با حمله موشکی خود نشــان دادند توان پاســخ دادن به آمریکا را دارند. ایرانیهــا همچنیــن نشــان دادنــد تســلیحات بســیار پیشــرفتهای ســاخته اند که میتوانند با آن اهدافی در خارج از کشــور را هدف قرار دهند ایرانیها، دســت کم به افکار عمومی خود، نشــان دادند که آمریکاییها در برابر حملات ایران آسیب پذیر هستند.