زهر چشم در عین‌الاسد

موشک‌های سپاه چگونه هیمنه آمریکا را شکستند؟

زهر چشم در عین‌الاسد

در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه 18 دی‌ماه و ساعتی پیش از به خاك سپردن پیكر مطهر سپهبد شهید سلیمانی، حملات سنگین موشك‌های بالستیك سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو پایگاه نظامی آمریكا در عراق با موفقیت انجام شد تا برای اولین بار در دهه‌های اخیر، پایگاه‌های نظامی آمریكا مورد حمله موشكی قرار گیرد. هدف اصلی حملات موشكی ایران، پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق بود كه بزرگ‌ترین و مجهزترین پایگاه نیروهای آمریكایی است. هدف دوم هم پایگاه التاجی در اربیل بود كه مورد حمله موشكی ایران قرار گرفت. پایگاه هوایی عین‌الاسد (به فارسی به معنای چشم شیر)، پایگاهی است كه اصلی‌ترین بخش حمله موشكی بامداد روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انتقام از خون حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش، به این پایگاه صورت گرفت.

عین‌الاسد بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریكا
پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریكایی این پایگاه را اشغال كردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. در پایان سال ۲۰۱۴، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریكایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش قرار گرفت. مقامات آمریكایی در آن زمان هدف از استقرار نیروها در این پایگاه را آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش اعلام كردند، اما با گذشت زمان مشخص شد كه آمریكایی‌ها از این پایگاه برای حمایت از نیروهای تكفیری و داعشی استفاده می‌كردند. این پایگاه با منطقه البغدادیه كه اوایل سال ۲۰۱۵ به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد فاصله چندانی ندارد و نظامیان آمریكا در زمان اشغال این منطقه فقط نظاره‌گر بودند و هیچ واكنشی نشان ندادند. نیروهای مستقر در پایگاه عین‌الاسد در زمان مبارزه جبهه مقاومت با داعشی‌ها هركجا كه وضعیت را برای نیروهای تكفیری دشوار می‌دیدند، به كمك آنها آمده و دقیقا برخلاف فلسفه راه‌اندازی این پایگاه عمل كردند.
پایگاه عین‌الاسد كه در دهه 1980 میلادی احداث شده، یك فرودگاه نظامی با باند فرود به طول 4000 متر دارد. از این لحاظ، این پایگاه هوایی پس از پایگاه هوایی البلد (نزدیك فرودگاه بغداد)، دومین پایگاه هوایی عراق است و 50 كیلومترمربع مساحت دارد.
 پس از اشغال آن از سوی آمریكایی‌ها، این پایگاه به‌صورت یك شهر در آمده است. سال 2006، خبرنگار بی‌بی‌سی كه درون این پایگاه رفته بود، آن را چنین توصیف كرد: «قسمتی از پایگاه كه برای آمریكایی‌ها بود، وضعیت بهتری داشت و آسفالت‌ها سالم‌تر بود. آنها تلاش كرده بودند آنجا را مثل یك منطقه حومه‌نشین آمریكا دربیاورند... برای این‌كه سربازان دیوانه نشوند، آنجا رستوران، سینما و كافی‌شاپ هم ساخته‌شده... هیچ چیز حتی آب سربازان آمریكایی مستقر در عین‌الاسد هم از عراق نیست و تمام آن از آمریكا می‌آید».
آمریكایی‌ها در سال‌هایی كه این پایگاه را اشغال كردند، اقدام به توسعه و نوسازی آن كرده‌اند به طوری كه هواپیماهای جنگی بزرگ نیز قادر به نشستن در فرودگاه آن باشند. این پایگاه دارای 33 آشیانه پیشرفته و مستحكم هواپیما است. در سال 2007 آمریكایی‌ها در عین‌الاسد یك بیمارستان پیشرفته نظامی هم ساختند. استادیوم ورزشی، استخر سرپوشیده، سالن تئاتر، رستوران و سایر مراكز تفریحی هم از جمله تاسیسات آمریكایی‌ها در عین‌الاسد بوده است.
در روزهای اخیر حداقل 20 بالگرد و 25 جنگنده در این پایگاه قرار داشته است. سال پیش وزیر خارجه آمریكا شمار نیروهای آن كشور در عراق را در حدود 5000 نفر عنوان كرده بود. علاوه بر نیروهای آمریكایی، در پایگاه عین‌الاسد، نیروهای دانماركی و انگلیسی نیز در این پایگاه حضور دارند.
بنابراین می‌توان گفت عین‌الاسد یك شهر نظامی آمریكایی است كه واشنگتن روی آن حساب ویژه باز می‌كرد و به‌نوعی آن را مركز فعالیت‌های خود در عراق و تا حدودی منطقه قرار داده بود به طوری كه به آن پایتخت آمریكا در عراق می‌گویند. آمریكایی‌ها درمجموع در استان‌های بغداد، الانبار، دهوك، اربیل، كركوك، نینوا و صلاح‌الدین ۱۴ پایگاه نظامی دارند و همچنین تعدادی پایگاه مخفی و آموزشی نیز در سایر مناطق عراق ایجاد كرده‌اند.


كدام موشك به پایگاه نظامی آمریكا پرتاب شد
با توجه به فاصله محل شلیك موشك‌های سپاه از استان كرمانشاه تا پایگاه عین‌الاسد كه بیش از 300 كیلومتر است، احتمالا سپاه در این حمله از موشك‌های خانواده فاتح استفاده كرده است. موشك فاتح 313 كه یكی از موشك‌های خانواده فاتح است، دارای برد 500 كیلومتر است و از سوخت جامد مركب و از سر جنگی با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر استفاده می‌كند.


جایی كه ترامپ به آن افتخار می‌كرد
پایگاه عین‌الاسد پایگاهی است كه دونالد ترامپ در سال گذشته همزمان با تعطیلات كریسمس در آن حضور پیدا كرد. ترامپ در ۲۶‌دسامبر ۲۰۱۸ به همراه همسر خود ملانیا از این پایگاه دیدن كرده بود و در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۹ هم مایك پنس معاون ترامپ به همراه همسر خود از این پایگاه دیدن كرد.
رئیس‌جمهور آمریكا چند روز قبل درباره این پایگاه گفت: ایالات متحده آمریكا یك پایگاه بسیار ویژه و گران‌قیمت در عراق ساخته كه میلیاردها دلار هزینه برای این كشور داشته است و به دلیل این‌كه هزینه‌های هنگفتی را در این پایگاه كرده‌ایم، لذا هرگز این پایگاه را ترك نخواهیم كرد، مگر این‌كه عراقی‌ها هزینه آن را به ما بدهند.



بیانیه هوشمندانه سپاه
 از هشدار به دولت آمریکا تا توصیه به مردم این کشور
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعاتی پس از عملیات موفق علیه نیروهای آمریکایی در عراق در بیانیه‌ای به تشریح ابعاد این حمله پرداخت.
این عملیات با نام شهید سلیمانی و با رمز «یا زهرا (س)» انجام شد و سپاه در بیانیه‌ای که صادر کرد چهار مورد مهم را گوشزد کرد.  سپاه در اولین بند این بیانیه نسبت به هرگونه واکنش از سوی آمریکا هشدار داده و آورده است: به شیطان بزرگ، رژیم سفاک و مستکبر آمریکا هشدار می‌دهیم هر شرارت مجدد یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد. دومین بند این بیانیه، هشداری است که به دولت‌های متحد آمریکا در منطقه داده شده است. سپاه در این بند تاکید کرده است: به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.
سپاه در سومین بند از این بیانیه آورده است: به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم. چهارمین بند این بیانیه هم توصیه‌ای است که سپاه پاسداران به مردم آمریکا داشته و خطاب به آنان تصریح کرده است: برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهید با نفرت‌افزایی روزافزون رژیم ضدمردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد.


 جنبه‌های نمادین یک اقدام نظامی
حمله موشکی ایران به لحاظ زمان عملیات و اهدافی که مورد اصابت قرار گرفت پیام‌های مهمی برای آمریکا و جهانیان داشت و وجوه نمادین زیادی را شامل می‌شد.
حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق در ساعت 1 و 20 دقیقه بامداد و درست در زمانی انجام شد که جنایت آمریکا در ترور حاج قاسم صورت گرفت. در این حمله همچنین همان پایگاهی مورد هدف قرار گرفت که عملیات تروریستی علیه سردار سلیمانی را هدایت کرده بود.
از سوی دیگر فاصله حمله ایران تا جنایت آمریکا به لحاظ زمانی کمتر از یک هفته بود و در ساعاتی که پیکر پاک سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در میان انبوه جمعیت عزادار در حال خاکسپاری بود انجام شد و همه اینها را می‌توان به این معنا دانست که از این پس هر پایگاهی در منطقه که مبدا اقدامات تروریستی آمریکا قرار بگیرد بلادرنگ مورد هدف ایران خواهد بود و ایران در این زمینه با کسی تعارفی ندارد.


 فرو ریختن ابهت پوشالی
حمله ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق اگرچه به لحاظ نظامی، اقدامی ارزشمند و قابل تامل بود اما ابعاد دیگری داشت که اگر از اهمیت نظامی این اقدام بیشتر نباشد قطعا کمتر نیست.
یکی از این موارد شکسته شدن ابهت ساختگی آمریکایی‌ها در منطقه و جهان بود؛ چرا که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ کشوری جرات حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا را در هیچ نقطه جهان نداشته است و اقدام ایران برای آمریکا صرف  نظر از این که این حملات تلفات داشته یا نداشته بسیار دردناک خواهد بود.
یکی از نکات قابل توجه هم این بود که با وجود آماده باش نیروهای آمریکایی اما هیچ یک از موشک‌ها توسط سپر دفاعی آمریکا شکار نشد و تقریبا تمام موشک‌ها به اهداف برخورد کرد که نشان از توانمندی بالای نظامی ایران در تولید موشک‌های رادار گریز دارد.
از سوی دیگر ایران با این اقدام، شان و منزلت آمریکا را در حد داعش پایین آورد؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران تنها دو بار از طریق موشک اهدافی را مورد هدف قرار داده است؛ یک بار در سوریه به اهداف داعش حمله شد و این بار نیز به پایگاه آمریکا در عراق. که این به معنای بی‌ارزش دانستن نیروهای آمریکایی و همسطح قراردادن آنها با گروه تروریستی همچون داعش است.