رکوردداران سال رکود

نگاهی به مهم ترین اتفاقات و رویدادهای سینمای ایران در سال رو به پایانِ 98

رکوردداران سال رکود

این روزها را نبینید كه هول و ولای كرونا خیلی‌ها را خانه نشین كرده و سالن‌های سینما هم مثل خیلی جاهای دیگر تعطیل است و احیانا پا روی پا انداخته اید و به طرق دیگر، فیلم می‌بینید، سر سینما چند وقتی است كه ناخواسته خلوت شده و بی خبری از سروكولش بالا می‌رود. تا همین چند وقت پیش روزی نبود كه سینمای ایران پر از اخبار ریز و درشت و حاشیه نباشد. در فلاش بكی نه چندان دور، برخی اخبار و رویدادها و اتفاقات مهم سینمای ایران را در سالی كه رو به پایان است،مرور كرده ایم. باشد كه با رفع كرونا، دوباره سینمای پرخبری داشته باشیم؛ خبرهای ترجیحا خوب و جذاب.

۲۹ اسفند ۹۷
درگذشت وزیر اعظم
درگذشت محمد مطیع، بازیگر نقش وزیر اعظم در افسانه سلطان و شبان و آثار دیگری چون كلاغ، امیركبیر، كوچك جنگلی و تردید در آخرین روز سال 97، سینمایی‌ها را همان شب عیدی عزادار كرد.


فروردین
وداع با كمال الملك سینما
با درگذشت جمشید مشایخی در 84 سالگی، یكی دیگر از پنج ستون هنرهای نمایشی و بازیگری ایران فرو ریخت. نقش كمال المك در فیلم علی حاتمی و خان دایی در قیصر و رضا خوشنویس در هزاردستان، تنها نمونه‌هایی از نقش‌های ماندگار مشایخی است.


دستگیری رحمان و رفقا
فیلم رحمان 1400 كه با فروش بیش از 22 میلیارد تومانی، پیشتاز گیشه نوروزی بود، به دلیل تخلف و اكران نسخه اصلاح نشده، توقیف شد.


اردیبهشت
حماسه یك مستندساز مشهور
 كامران شیردل، مستندساز برجسته و 80 ساله، فیلم‌های مستند خود را به مركز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا كرد؛ او را با فیلم‌هایی چون حماسه روستازاده گرگانی یا اون شب كه بارون اومد، قلعه، صبح روز چهارم و تهران پایتخت ایران است، می‌شناسیم.



خرداد
چه خوبه كه برگشتی
خبر رسید كه داریوش مهرجویی، بعد از شش سال دوری از فیلمسازی، دوباره برای ساخت فیلم پشت دوربین می‌رود؛ نتیجه فیلمی به نام لامینور شد كه بازیگران نام آشنایی چون علی نصیریان، بیتا فرهی، علی مصفا، فریماه فرجامی، بهناز جعفری، سیامك انصاری و ... در آن بازی می‌كردند. این فیلم كه در جشنواره فجر حاضر نبود، یكی از فیلم‌های اكران نوروز 99 است.



تیر
در كار گلاب و گل...
گلاب آدینه به پاس یك عمر فعالیت درخشان در عرصه بازیگری در جشن حافظ تجلیل شد؛ او هنگام دریافت جایزه از استادان خود در بازیگری تشكر كرد؛ مهدی هاشمی، سوسن تسلیمی و داریوش فرهنگ.


زنده باد مش مهدی
 نكوداشت فردوس كاویانی، بازیگر 77 ساله در خانه سینما برگزار شد و سینماگرانی چون مسعود جعفری جوزانی، علیرضا خمسه و حمید جبلی از این بازیگر گفتند. نقش مش مهدی در اجاره نشین‌ها و كمال در همسران، از مشهورترین نقش‌های كاویانی است.



مرداد
در به در دنبال اسكار
 در این شب وقتی تقریبا همه خواب بودند، فیلم مستند در جست و جوی فریده ساخته آزاده موسوی و كوروش عطایی را به عنوان نماینده سینمای ایران در اسكار 2020 انتخاب كردند و فریده (شخصیت اصلی این مستند) را دست خالی به جنگ یك «انگل» قدرتمند فرستادند، نتیجه این شد كه در غیاب اصغر فرهادی و فقدان لابی جواد شمقدری، اسكار را به كره جنوبی باختیم، بد هم باختیم!



شهریور
خداحافظی با آقاجون
داریوش اسدزاده، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون و تئاتر كه با نقش‌هایی چون آقاجون در سریال خانه سبز و آثاری چون سمندون، یتیم خانه ایران، 50 كیلو آلبالو، آبادان و انبوهی فیلم و سریال دیگر شناخته می‌شد، در 95 سالگی درگذشت.



فیلم، سكوت، كمانچه
22 شهریور/ خبر رسید كه كیهان كلهر، موسیقیدان و آهنگساز برجسته و نوازنده چیره دست كمانچه، موسیقی فیلم مجبوریم به كارگردانی رضا درمیشیان را می‌سازد. كلهر پیشتر موسیقی فیلم لانتوری درمیشیان را هم ساخته بود.



مهر
یك تعویض جهانی
حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی طی حكمی، محمدمهدی عسگرپور را به عنوان دبیر سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر منصوب كرد. این حكم، به منزله پایان چهار دوره دبیری رضا میركریمی در این رویداد بود.


مشك فشانی باد صبا
 چه كسی است كه نسخه دوبله فارسی مستند باد صبا ساخته آلبر لاموریس را دیده باشد و مسحور صدای منوچهر انور نشده باشد كه به عنوان باد صبا، روایتگر فیلم بود. در این روز برای این هنرمند 91 ساله كه در زمینه‌های گویندگی، كارگردانی، ترجمه و تالیف فعالیت می‌كرد، مراسم نكوداشتی در خانه هنرمندان برگزار شد.



آبان
یار بونوئل
مراسم بزرگداشت ژان كلود كریر، فیلمنامه نویس برجسته سینما و دوست و همكار دیرین لوئیس بونوئل فقید در مركز دایره المعارف بزرگ اسلامی در تهران برگزار شد. در این مراسم افرادی چون شهرام ناظری، فیلیپ تیبو سفیر فرانسه در ایران و نهال تجدد، مولاناپژوه و همسر ایرانی كریر، حضور داشتند.


آذر
شاعر تصویر
 جوایز و یادگاری‌های نعمت حقیقی به موزه سینما اهدا شد، از جمله جایزه دوره چهارم جشنواره فیلم سپاس برای فیلمبرداری داش آكل، جایزه دوره ششم جشنواره فیلم سپاس برای فیلمبرداری نفرین و ... حقیقی از فیلمبرداران برجسته و ملقب به شاعر تصویر سینمای ایران بود.


سفر درشكه چی
نصرت كریمی، بازیگر و كارگردان سینمای ایران كه آثاری چون درشكه چی، دایی جان ناپلئون و ... را در كارنامه داشت، در 94‌سالگی از دنیا رفت.


دی
دیگر نمی‌آید باز
 شهلا ریاحی با نام اصلی قدرت الزمان وفادوست، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ایران پس از سپری كردن یك دوره بیماری در 92 سالگی درگذشت؛ او همچنین اولین كارگردان زن سینمای ایران بود و سال 1335 فیلمی به نام مرجان را كارگردانی كرد.


بفرمایید نوشابه!
در همین روز بود كه گزارش روزنامه جام‌جم مبنی بر حمایت هشت میلیارد تومانی شهرداری تهران از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد؛ این گزارش كه صحت آن خیلی زود تایید شد، واكنش‌های زیادی به ویژه از سوی برخی اعضای شورای شهر در پی داشت. گفتیم میان این همه رویداد و اتفاق سینمایی، نوشابه‌ای هم برای خودمان باز كنیم!


بهمن
اقبال پاكستانی‌ها به آبیار
نرگس آبیار جایزه زنان برتر و موفق جهان اسلام را طی مراسمی ویژه در كراچی پاكستان دریافت كرد. ساخت فیلم شبی كه ماه كامل شد - كه بخش‌هایی از آن مرتبط با پاكستان است و در آن كشور فیلمبرداری شد- و موفقیت جهانی او در چند سال اخیر، از مهم ترین دلایل كسب این جایزه است.



اسفند
دوستی خاله خرسه!
فیلم شیطان وجود ندارد ساخته محمد رسول‌اف، برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد. این جشنواره چند سال پیش هم این جایزه را به دیگر  فیلمساز ممنوع‌الخروج ما اهدا کرده بود !


تهران 1399
خبر آمد كه بهرام عظیمی، كارگردان مطرح و كاربلد آثار پویانمایی، قصد دارد تیرماه 99، انیمیشن سینمایی «پسری با ابروهای زخیم» را بسازد. اولین پویانمایی سینمایی عظیمی، تهران 1500 بود که بازیگرانی چون مهران مدیری و هدیه تهرانی در آن صداپیشگی می‌کردند.