خروس بی‌محل هسته‌ای

خروس بی‌محل هسته‌ای

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه

بیماری کرونا که این روزها درگیرش هستیم باوجود این‌که ما را داغدار کرده و   درد و رنج بسیاری بر مردم کشورمان تحمیل کرده است در عین حال عرصه امتحانی برای مردم، مسؤولان و جامعه بین‌الملل است.
مردم ما امتحان می‌شوند تا همدلی و صبر بیشتری داشته باشند، مسؤولان با لزوم ارائه خدمات بی‌دریغ و جانفشانی در این عرصه امتحان می‌شوند. البته تاکنون جامعه پزشکی آزمایش خود را به‌خوبی پس داده است و در حال حاضر بر عهده سایر مسؤولان است که کمر همت ببندند و اقداماتی در خور شأن و منزلت این مردم انجام دهند.
آزمون جامعه بین‌الملل نیز این است که می‌بایست در این شرایط به کشورهایی مانند ایران که دچار بیماری کرونا شده‌اند، با دید همکاری و مشارکت کمک نماید و نه ترحم و دلسوزی. این در حالی است که شاهدیم غرب نه تنها از وظیفه خود غفلت کرده بلکه ساز ناکوکی را نیز می‌نوازد، موضع‌گیری اخیر آژانس درباره این‌که ایران باید برخی دسترسی‌ها را برای آنها فراهم کند، موضع درستی نیست. همچنین شاهد هستیم که اروپا به جای اعتراض به اقدامات نابخردانه‌ آمریکا از جمله تحریم دارویی ایران که موجب به خطر انداختن جان انسان‌های بسیاری شده است،  درخواست‌های نابجا از ایران مطرح می‌کند.
اروپا   در مورد موضوع برجام مردود شده و اقدامی در راستای عملی کردن تعهداتش انجام نداده و خلأ خروج آمریکا از برجام را نیز پر نکرده است و   حتی خودش در حال حاضر فضای دیگری را برای تحت فشار قرار دادن ایران ایجاد کرده است.
رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگر نگاهی به گذشته داشته باشد متوجه می‌شود که هر زمانی زیاده‌‌خواهی‌های آژانس از ایران بالا گرفته، ایران ایستادگی کرده است؛ درنتیجه در شرایط فعلی هم اروپا باید بداند که نمی‌تواند با زیاده‌خواهی‌های خود منویات آمریکا را بر ایران تحمیل کند. در ضمن باید بر این نکته تاکید کرد که تاریخ مصرف برجام گذشته است و اروپاییان نشان دادند که نمی‌توانند برجام به کما رفته را احیا کنند. در حال حاضر عرصه آزمایش اروپاست تا با اقدامات شجاعانه و مبتکرانه تمام تحریم‌ها علیه ایران را بردارد.
اظهارات پمپئو وزیر خارجه آمریکا و شادمانی‌های مقامات کاخ سفید در مورد شیوع بیماری کرونا در ایران نشان می‌دهد که آنها از هر فضایی برای ایجاد فشار علیه ایران استفاده می‌کنند، اما باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران به‌اندازه کافی دوستانی دارد که در این شرایط به کمکش بیایند.
کرونا باوجود تمام غم و اندوه‌هایی که بر ما وارد کرد و جان چهره‌های ناآشنا و غیره را گرفت اما باز عرصه‌ای است که موجب ظرفیت‌سازی در میان مردم ما می‌شود و   پیشرفت‌هایی در زمینه دانش و علم پزشکی را به دنبال خواهد داشت.
کرونا باوجود تمام مصیبت‌هایش می‌تواند برای همه درسی باشد که نباید از دیگران انتظاری داشته باشیم و باید نگاهمان به درون باشد.
هر زمانی که کشورمان دچار تنگناهایی شده است در ادامه نتیجه خوشایندی به همراه داشته است که می‌توان گفت مطابق آیه 5 سوره شرح، (فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا) بوده است.