روزهای سخت سینما

روزهای سخت سینما

سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده سینما

سال ۹۸ برای سینما سالی پر از فراز و نشیب بود ، فراز و نشیب‌هایی که از شرایط سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشور به سینما هم منتقل شده بود.
سینما در اکران نوروز ۹۸ آن طور که در نوروز ۹۷ موفق بود توفیق برای همه فیلم‌ها نداشت،همه فیلم‌های اکران نوروز نتوانستند همانند نوروز ۹۷ سلایق مختلف و متنوع را به سینما بیاورند،فیلم کودک نوروز یک سوم فیلم کودک سال قبل فروش داشت،فیلم انقلاب و دفاع مقدسی اکران نشد و فیلم تختی به عنوان یک فیلم ملی اکران شده نتوانست در رقابت با فیلم‌های طنز و اجتماعی مورد استقبال قرار گیرد و بر خلاف استقبال خوب ایام جشنواره در گیشه شکست خورد.
اما شروع سال برای فیلم‌های طنز موفقیت‌آمیز بود و موفقیت فیلم‌های طنز تا بعد از جشنواره فجر نیز ادامه دار شد و سه فیلم غیر طنز متری شش و نیم ، شبی که ماه کامل شد و سرخپوست نیز در گیشه موفقیت قابل توجهی دست یافتند اما فیلم‌های مهم دیگری چون ماجرای نیمروز ردخون، قصر شیرین، جاندار، درخونگاه و... در گیشه به توفیقات قابل توجهی دست نیافتند.
سینما تابستان خوبی را تجربه نکرد و با این‌که بهار ۹۸ در کل جمع فروش سینما قابل توجه بود اما سینما فصل تابستان بدی را تجربه کرد و در پائیز به محض شروع رشد سینما اتفاقات آبان ماه و شرایط بد اجتماعی مجدد سینما را دچار بحران فروش و گیشه کرد.
دی ماه ، شهادت حاج قاسم سلیمانی و پس از آن نیز حادثه هواپیمای اکراینی مجدد سینما را به رکود برد و بعد از آن جشنواره رونق سینما را به همراه آورد و با شروع اکران بعد از جشنواره برخی از فیلم‌ها فروش خوبی را شروع کردند که شیوع بیماری کرونا دوباره سینما را دچار بحران کرد و این بار سینما به طور کامل تعطیل شد!
سال‌هاست اقتصاد سینما، اقتصادی وابسته به‌فروش روزانه است و حال صاحبان فیلم‌ها و سینماداران کاملا به حال مخاطبان خود بستگی دارد. این روزها حال مردم خوب نیست و‌ نگرانی‌های مربوط به سلامت افراد جامعه هم به صورت کاملا به‌حق باعث تعطیلی اماکن عمومی از جمله سینما شده است.
اما یک‌ نکته در این میان مغفول مانده که این تعطیلات چه بر سر سینماها، فیلم‌های اکران نوروزی و‌فیلم‌های در انتظار اکران خواهد آورد؟ معمولا سالانه حدود ۳۰ فیلم توفیق اکران نمی‌یابند، حال با این اتفاقات و حدود ۲ ماه تعطیلی احتمالی سینما و ‌از دست رفتن یکی از مهم‌ترین فصول پر رونق سینما ، تکلیف این تعداد فیلم در انتظار اکران چه خواهد شد؟ خسارت ناشی از تعطیلی سینماها برای صاحبان فیلم‌ها و صاحبان سینماها چگونه جبران خواهد شد؟ سوالاتی که نشان می‌دهد مدیریت سینما برای روزهای پساکرونا راه سختی را پیش رو دارد و مجهولات و معادلات سینمای کشور را برای سال ۱۳۹۹ پیچیده کرده است.
البته سازمان سینمایی اقدام به راه اندازی کارگروه بررسی‌های آسیب‌های کرونا در سینما با ترکیبی از افراد مسؤول و بزرگان تهیه کنندگی نموده که می‌توان امیدوار بود خروجی این جلسات اتفاقی برای حل معضلات اکران سال ۹۹ و جبران خسارات صاحبان فیلم‌ها و سینماها باشد.
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط پیش آمده و بحران موجود و تغییر شرایط اجتماعی و روحی و روانی افراد جامعه پس از اتمام این بحران،دیگر سیستم قرعه کشی نسخه صحیحی برای چینش اکران سال ۹۹ نباشد.