معمـــای احـــتـــكار

چرا با وجود كشف موارد متعدد احتكار همچنان با کمبود مواد بهداشتی مواجهیم؟

معمـــای احـــتـــكار

بحران كرونا در كشورمان در هفته‌های اخیر با بحران دیگری همراه شده است: احتكار و كمبود لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی‌كننده. پس از آن كه ده روز پیش وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از احتكار 200 میلیون ماسك خبر داد، توجهات نسبت به سوداگران مواد بهداشتی معطوف شد و دستگاه‌های نظارتی پیگیر كشف انبارهای مخفی شدند. در روزهای اخیر اخبار متعددی از كشف انبارهای احتكار مواد بهداشتی و ضدعفونی‌كننده منتشرشده كه حاكی از كشف ده‌ها میلیون دستكش و ماسك است. با این حال، برخی بیمارستان‌ها همچنان از كمبود مواد بهداشتی می‌نالند و در داروخانه‌ها هم ماسك و دستكش و مواد ضدعفونی‌كننده یافت نمی‌شود.

ظرفیت تولید محصولات بهداشتی در هفته‌های اخیر چند برابر شده و انتظار می‌رفت بحران كمبود ماسك و دستكش حل شود اما همچنان به عنوان موضوعی لاینحل باقی‌مانده است. قوه قضاییه، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت و اطلاعات سپاه در هفته‌های اخیر پای كار آمده و انبارهای متعددی از احتكار لوازم بهداشتی را ردگیری و كشف كرده‌اند. این دستگاه‌ها می‌گویند كه تمام كشفیات را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌اند همچنین برخی انبارهایی كه به عنوان احتكار كشف شده، از نگاه مسؤولان وزارت بهداشت، دارای مجوز بوده و اساساً احتكاری رخ نداده است. برخی مسؤولان اظهار می‌كنند كه كشفیات مواد بهداشتی به اندازه مصرف چند روز كشور در شرایط فعلی است. به همین دلیل با وجود تزریق تمامی كشفیات به چرخه درمان، همچنان با كمبود مواد بهداشتی در سطح كشور روبه‌رو هستیم.
 سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی با اشاره به نظارت بر كارگاه‌ها و كارخانه‌های تولید اقلام بهداشتی بیان كرد: بعد از شیوع بیماری كرونا در كشور و بالا رفتن قیمت برخی از اقلام بهداشتی و كمیاب شدن آنها، گشت‌های تعزیرات برای مقابله با احتكار و گرانفروشی‌های احتمالی این اقلام افزایش پیدا كرد. البته در مأموریت‌های ما نهادهایی همچون پلیس، وزارت صمت، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز مشاركت داشتند.
وی با بیان این‌كه تا به امروز بیش از 7000بازرسی انجام شده، گفت: در پی این بازرسی‌ها بیش از 2000 پرونده تخلف در حوزه اقلام بهداشتی تشكیل شده است. تاكنون بیش از شش میلیون ماسك، ۵۴ هزار لیتر ماده ضدعفونی‌كننده و ۴۲ میلیون دستكش یكبارمصرف كشف شده است.
سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی در پاسخ به این سؤال كه اقلام بهداشتی كشف‌شده چگونه بین مردم توزیع می‌شود، اظهار كرد: در روزهای ابتدایی اسفند، اقلام بهداشتی كشف‌شده نظیر ماسك و دستكش به دانشگاه‌های علوم پزشكی محل كشف در سراسر كشور تحویل داده می‌شد، اما اخیراً با توجه به دستور وزارت بهداشت مبنی بر ارائه اقلام كشف‌شده به این وزارتخانه، اقلام تحویل وزارت بهداشت می‌شود. البته طی كردن مراحل اداری این كار حدود دو روز طول می‌كشد ولی ما به محض كشف اقلام، آنها را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم. روز دوشنبه نیز ۵۰ هزار عدد ماسك مكشوفه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. رایگانی خاطرنشان كرد: گشت‌های ما در سراسر كشور فعال خواهند بود، اما از مردم نیز تقاضا داریم با مشاهده مواردی نظیر احتكار و گران‌فروشی اقلام بهداشتی با سامانه ۱۳۵ تماس بگیرند.
تولید اقلام بهداشتی
هنوز به اندازه تقاضا نیست
  محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در نشست مشترك با قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارت صمت برای تأمین اقلام بهداشتی و پزشكی از فاصله میان عرضه و تقاضای اقلام بهداشتی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شانه‌ساز در این جلسه تصریح كرد: وزارت بهداشت و واردكنندگان، در هفته‌های گذشته تلاش بسیاری برای خرید ماسك از سایر بازارهای جهانی داشتند، در حالی كه حتی حاضر بودیم قیمت بالا هم بپردازیم، اما در لحظه‌های آخری كه محموله‌ها در حال حركت به سمت كشور بود، توسط دولت كشورهای صادركننده متوقف می‌شد، چرا كه خود آنها نیز به این اقلام نیاز دارند. به گفته شانه‌ساز، برخی از استان‌ها و دانشگاه‌های كشور، بیشتر درگیر ویروس كرونا شده‌اند؛ بنابراین از ابتدا
به صورت ویژه‌تر روی تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز آنها تمركز كردیم، ضمن این​كه هم‌اكنون نیز تولید اقلام مورد نیاز در كشور شش تا هشت برابر شده است، در حالی كه به تناسب نیاز كشور ۲۰ برابر است.
وی اظهار كرد: هنوز شکاف عمده‌ای در ماسك‌های N95 داریم؛ این در حالی است كه در ابتدای شیوع این ویروس، یك واحد تولیدی در كشور داشتیم كه ده هزار عدد در روز تولید می‌كرد، اما هم‌اكنون با كمك صنایع دفاع، به ۴۰ هزار عدد در روز رسیده‌ایم در حالی كه نیاز كشور صد‌هزار عدد ماسك N95 در روز است.
شانه‌ساز ادامه داد: هم‌اكنون با زیر بار بردن ظرفیت‌های تولید مردمی و دستگاه‌های جهادی از جمله صنایع دفاع، بسیج، بسیج اصناف و واحدهای تولیدی ــ صنفی به مرور در حال تكمیل ظرفیت مورد نیاز هستیم.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: اولویت در توزیع این اقلام با مراكز بهداشتی است كه تعداد پذیرش بیشتری از بیماران دارند، اما با راهكارهایی كه در نظر گرفته شده، ظرف چند روز آینده به داروخانه‌ها نیز كه محل مطمئن عرضه این محصولات هستند، اقلام را ارائه خواهیم كرد؛ ضمن این​كه توزیع نیز به صورت متمركز از طریق شركت‌های رسمی پخش دارو در داروخانه‌ها شروع خواهد شد.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت فیلم‌های آموزشی را برای تولید ماسك‌های خانگی منتشر كرده كه بر این اساس امیدواریم ظرف روزهای آینده، بخش مهمی از خواسته‌های مراكز درمانی را پاسخ دهیم.
كالاهای مكشوفه
 تحویل قرارگاه‌های استانی می‌شود
 محمدعلی اسفنانی، معاون تعزیرات حكومتی كشور از تشكیل قرارگاه مبارزه با كرونا در هر استان خبر داد و درباره این قرارگاه توضیح داد: قرارگاهی با همكاری و همراهی سازمان تعزیرات حكومتی، قوه قضاییه، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، پلیس امنیت اقتصادی و سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان به ریاست دانشگاه علوم پزشكی هر استان تشكیل‌شده تا با كمك مردم بتوانیم این ویروس را شكست دهیم.
وی افزود: از زمانی كه ویروس كرونا وارد كشور شد برخی افراد سودجو اقدام به احتكار كالا كردند كه در مورد این پرونده‌ها، ابتدا پرونده به قوه قضاییه برای صدور حكم ارسال می‌شود كه فرد محتكر بین 10 تا 70درصد ارزش كالا جریمه می‌شود. پس از آن اجناس مكشوفه با حضور نمایندگان قضایی و سازمان تعزیرات كالا به مراكز مورد نظری كه آنها معرفی می‌كنند توزیع می‌شود؛ اما در مورد كالاهای سلامت‌محور كه با جان مردم سر و كار دارند همه پای كار آمدند تا بحران كرونا جمع شود.
اسفنانی ادامه داد: بر همین اساس طبق مصوبه‌ای به ما اعلام كردند كالاهای مكشوفه را در اختیار هیات امنای صرفه‌جویی ارزی برای معالجه بیماران بگذاریم اما با تشكیل قرارگاه اكنون كالاها تحویل آن می‌شود تا به مناطق مورد نیاز ارسال شود.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان تهران تصریح كرد: پس از احتكار با موضوع جدی‌تری روبه‌رو هستیم كه سلامت مردم را بیشتر تهدید می‌كند و آن هم عرضه كالاهای تقلبی در بازار است. ژل‌ها و مواد ضدعفونی‌كننده تقلبی در بازار وجود دارد كه ممكن است سلامت مردم را به خطر بیندازد و حساسیت بیشتری روی این موضوع داریم. بررسی‌های تعزیرات نشان می‌دهد ماسك و كالاهای بهداشتی به میزان كافی در كشور وجود دارد، اما نحوه توزیع و احتكار به گونه‌ای بوده كه در برخی مناطق اصلا یافت نمی‌شد.
وی تاكید كرد: برخی افراد پس از اعتراف گفتند كه قصد داشتند كالاهای بهداشتی را صادر كنند كه با كشف شدن آن شاهد این اتفاق نبودیم. همچنین برخی افراد سودجو به منظور گران‌تر فروختن، كالا را احتكار كرده بودند كه پس از بررسی كالاها تحویل قرارگاه مبارزه با كرونا شد.