ما کار می‌کنیم  شما زندگی کنید

گفت‌وگو با عوامل برنامه‌ها و سریال‌هایی که با وجود شیوع كرونا همچنان در حال کار هستند

ما کار می‌کنیم شما زندگی کنید

با وجود بحرانی كه كمتر از یك ماه است همه ایران و برخی كشورهای جهان را درگیر كرده و هر روز هم به آمار مبتلایان به بیماری كرونا افزوده می‌شود، آن هم در شرایطی كه از مردم خواسته شده در خانه هایشان بمانند و از سفرهای درون شهری و برون شهری غیر‌ضروری پرهیز كنند، گروه‌های بسیاری هستند كه با وجود این شرایط تلاش می‌كنند در نوروز اوقاتی شاد و سرگرم كننده برای مردم مهیا كنند. برنامه سازان و سریال سازانی كه به همراه همكارانشان به صورت شبانه روز در تلاشند مردمی را كه از روی اجبار خانه نشین شده‌اند، سرگرم كنند تا دقایقی هر چند كوتاه از حال و هوای این بیماری خارج كرده و اوقات خوشی را برایشان رقم بزنند. از جمله سریال‌ها و برنامه‌هایی كه برای پخش در ایام نوروز تولید می‌شود و حتی كرونا هم نتوانسته كار ی كند كه آنها دست از تلاش بردارند. می‌توان گفت در كنار پزشكان و پرستاران كه مراقب سلامت جسمی هموطنانشان هستند، سازندگان مجموعه‌ها و ویژه برنامه‌های تحویل سال و برنامه‌های نوروزی نیز در جبهه مقابله با كرونا فداكاری می‌كنند و به لحاظ روحی و روانی از مردم مراقبت می‌كنند. از این رو با تعدادی از بازیگران و تهیه‌كننده‌های این برنامه‌ها و سریال‌ها گفت‌وگو كرده‌ایم تا بدانید در چه شرایطی مشغول به كار هستند.

# در خانه بمانید
از آنجایی كه رسانه‌ها پویش # در خانه بمانیم را راه‌اندازی كرده و مدام از مردم می‌خواهند كه از سفرهای غیرضروری درون‌شهری و برون‌شهری پرهیز كنند، به فكر سرگرمی و اوقات فراغت آنها نیز بوده‌اند؛ به همین دلیل تولید سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی و ویژه‌برنامه‌های تحویل سال را متوقف نكرده‌اند.
حتی برخی سریال‌ها نیز كه قرار است در ماه رمضان و در زمان‌های دیگری روی آنتن برود هم به صورت شبانه‌روز در حال تولید است. گرچه به گفته برخی از عوامل، اصول بهداشتی سر صحنه‌ها رعایت می‌شود و از تعداد بازیگران و عوامل تولید نیز در پشت صحنه كاسته شده است.  
ضمن این‌كه این اواخر تیم پزشكی از طرف صداوسیما سر صحنه سریال‌ها رفته و سلامت گروه را بررسی كرده‌اند تا با آسودگی خیال به كار خود ادامه بدهند.
 از این رو می‌توانید با خیالی آسوده در خانه بمانید و با برنامه‌ها و سریال‌های سرگرم‌كننده این دوران را پشت‌سر بگذارید. همچنین از اخبار حقیقی درباره كرونا و هر خبر مهم دیگری در هر زمینه‌ای از طریق رسانه‌های معتبر مطلع شوید و بی‌جهت ذهن خود را درگیر شایعات فضای مجازی نكنید.



در كمال آرامش كار می‌كنیم
خیلی از مخاطبان رسانه ملی انتظار پخش سریال محبوب «پایتخت» به كارگردانی سیروس مقدم را می‌كشند؛ سریالی كه به فصل ششم رسیده و گروه ماه‌هاست كه مشغول تولید این سریال هستند. به همین خاطر این گروه نیز در چنین شرایطی دست از تلاش برنداشته و همچنان به طور شبانه‌روز در حال فعالیت هستند.
نسرین نصرتی بازیگر نقش فهیمه در این سریال در گفت‌وگوی كوتاهی در این باره به جام‌جم گفت: به هر حال ذهن همه به نوعی درگیر این موضوع شده و حال من هم خوب نیست. البته كار‌كردن را دوست دارم. اما خوشبختانه گروه تولید ما از هیچ چیزی مضایقه نكرده و تهیه‌كننده از همه جور امكانات استفاده كرده‌اند كه نه صرفا بازیگران كه همه گروه با آرامش خیال و بدون هیچ‌دغدغه‌ای كار كنند تا در ایام نوروز اوقات خوشی را برای مردم
مهیا كرده باشند.




محدودیت‌هایی را اعمال كرده‌ایم
«خانه امن» یكی از سریال‌های در حال تولید به كارگردانی احمد معظمی و تهیه‌كنندگی ابوالفضل صفری است كه با وجود كرونا همچنان گروه سخت در حال فعالیت هستند. ابوالفضل صفری در این باره به جام‌جم گفت: اولین اقدامی كه ما در این زمینه انجام دادیم این است كه گروه را محدود كرده‌ایم و تعداد بچه‌ها را كاهش داده‌ایم. ضمن این‌كه اصول بهداشتی را هم تا حد ممكن رعایت می‌كنیم. یعنی از آشپزخانه و تمام لوكیشن را ضدعفونی می‌كنیم تا مشكلی به وجود نیاید. از طرفی لوكیشن‌ها را هم محدود كرده‌ایم و بیشتر سكانس‌ها را داخلی و در یك لوكیشن ثابت می‌گیریم كه امكان كنترلش راحت‌تر است. وی همچنین افزود: محدود كردن لوكیشن باعث شده تا از تردد بچه‌ها كاسته شود. تا جایی هم كه امكان دارد همه چیز و همه جا را ضدعفونی كرده‌ایم و مدام سكانس‌های داخلی را می‌گیریم. چون به هر حال مجبوریم كار را ادامه بدهیم و شرایط برنامه‌ریزی‌مان اجازه تعطیلی به ما را نمی‌دهد.




همگی بهداشت را رعایت می‌كنیم
سریال «میانبر» به كارگردانی یزدان فتوحی و تهیه‌كنندگی محمد صالحیان یكی از مجموعه‌های نوروزی است كه پخش آن مدتی است آغاز شده و بی‌وقفه گروه در حال تصویربرداری هستند. محمد صالحیان درباره تدابیری كه برای سلامتی همكارانش در لوكیشن اندیشیده به جام‌جم گفت: از مركز بهداشت تیم پزشكی به محل فیلمبرداری سریال ما آمده‌اند و آنجا را ضدعفونی كرده‌اند و هم از بچه‌ها تست می‌گیرند. توصیه‌های پزشكی هم به ما داده‌اند تا هنگام كار همگی رعایت كنیم تا سریال به موقع بتواند در نوروز پخش شود و اوقات مفرحی را برای مردم مهیا كند.
وی همچنین ادامه داد: از سازمان مواد ضدعفونی‌كننده به ما داده‌اند تا هر روز استفاده كنیم. بچه‌ها هم هركدام به شخصه بهداشت را رعایت می‌كنند. از آنجایی كه لوكیشن ما ثابت است ما هر روز می‌توانیم كنترل بیشتری روی آن داشته باشیم و مدام دستگیره‌های در و كف زمین و هر جایی كه امكان آلودگی وجود دارد را ضدعفونی كنیم.
درباره همكاران هم هر كسی كه باید حضور داشته باشد، سرصحنه هست. از دستكش و ماسك و الكل برای ضدعفونی هم استفاده می‌كنیم. فاصله‌ها را هم هنگام فیلمبرداری رعایت می‌كنیم. اما مقابل دوربین كه بازیگران نمی‌توانند از ماسك و دستكش استفاده كنند. مگر این‌كه قصه ایجاب كند كه البته در قسمت دهم از كرونا در قصه استفاده كردیم و خیلی هم مورد توجه
قرار گرفت.



خداحافظی، آسان‌ترین راه است
مسابقه «ایران» با اجرای سام درخشانی چند شبی است روی انتن شبكه یك است و در نوروز هم پخش آن ادامه دارد. از این رو ضبط آن در حال انجام است. هاشم رضایت تهیه‌كننده این مسابقه درباره كار در شرایط كرونا به جام‌جم گفت: از آنجایی كه دولت با تصمیماتی كه اعمال كرده از مردم خواسته تا بی‌جهت از خانه‌هایشان بیرون نروند، اما با این تفاوت زندگی و كار همچنان در جریان است.
وی همچنین افزود: آسان‌ترین كار در این شرایط به‌خصوص این بود كه كار را متوقف كنیم و در منزل مراقب خودمان باشیم و بگوییم ما می‌رویم تا بعد از كرونا. همین طور پزشكان هم می‌توانستند كارشان را رها كرده و برای حفظ سلامتی‌شان در خانه‌های‌شان بمانند. اما از آنجایی كه در این كشور هر كسی وظایفی دارد، ما و پزشكان و پرستاران آسان‌ترین راه را انتخاب نكرده‌ایم. به‌خصوص این‌كه كشور درگیر این بیماری است و مردم غمگین هستند و عده‌ای عزیزانشان را به خاطر این بیماری از دست داده‌اند یا با آن دست و پنجه نرم می‌كنند.
به تعبیری می‌توانیم به یقین بگوییم هر خانواده‌ای به نوعی با كرونا درگیر است. به همین خاطر غم و اندوهی بر كشور سایه انداخته و در این شرایط وظیفه ما این نیست كه به خانه‌هایمان برویم. با وجود این‌كه من دیابت دارم و پزشك هم سفارش كرده
در خانه بمانم.
اما در شرایطی كه مردم ناچار هستند در خانه بمانند، نمی‌توان راحت‌ترین راه را انتخاب كرد و تا بعد از كرونا خداحافظی كرد. بلكه باید به فكر سرگرمی مردم بود. ضمن این‌كه در برنامه ما می‌توانند نكاتی را هم یاد بگیرند.
بنابراین من فكر می‌كنم كسانی كه اصطلاحا بیرون گود ایستاده‌اند و با حرف‌هایشان پزشكان و پرستاران و افرادی را كه در حال فعالیت هستند دلسرد می‌كنند، به جای آن بهتر است از زاویه دیگری به این موضوع نگاه كنند.
رضایت درباره تمهیداتی كه سرصحنه برای همكارانش اندیشیده نیز توضیح داد: حضور تماشاچی‌ها را در استودیو لغو كرده‌ایم و فقط شركت‌كننده‌ها حضور دارند. تعداد همكارانمان را نیز كاهش داده‌ایم. ما آمبولانسی را سرصحنه داریم كه هر روز از همه تست گرفته می‌شود و تب و تنفسشان را بررسی می‌كنند و ضدعفونی شده وارد لوكیشن می‌شوند. خود مجموعه را هم چند روز یكبار ضدعفونی می‌كنیم. البته ما لوازم مورد نظر در این باره را برای حفظ سلامتی شركت‌كننده‌ها و همكارانمان با قیمت چندین برابر از بازار سیاه تهیه می‌كنیم و از هیچ نهادی و وزارتی به ما كمكی نشده است.




نمی توانیم تولید را متوقف كنیم
دکتر علی‌عسكری، رئیس سازمان صداوسیما در گفت‌و‌گویی كه در بخش خبری ۲۰ و 30 دقیقه سه‌شنبه‌شب پخش شد، با تاكید بر این‌كه هم‌اكنون اطلاع‌رسانی، آموزش و آرامش‌بخشی به جامعه بر عهده صداوسیماست، گفت: جلسات و برنامه‌های ما مطابق گذشته همچنان در حال برگزاری است، چراكه ما در میانه جنگ و میدان رسانه‌ای قرار داریم و نباید كارها و فعالیتمان متوقف شود.
وی با بیان ضرورت تغییر برنامه‌های شبكه‌ها متناسب با وضعیت فعلی بیان كرد: پس از شیوع بیماری كرونا و تغییر وضعیت زندگی مردم، جدول پخش شبكه‌ها را به‌ طور كامل تغییر دادیم و به عبارت دیگر به سمت جدول پخش تعطیلات رفتیم.
رئیس سازمان صداوسیما درباره انتقادات مطرح‌شده درباره ضبط برخی برنامه‌های تلویزیونی با حضور جمعیت میهمانان نیز گفت: اولا ما نمی‌توانیم تحرك و تولید را رها و تعطیل كنیم و اتفاقا دشمن قصد دارد كه تحرك و تولید در كشور و رسانه تعطیل شود. ثانیا تمام این تولیدات با دقت و برنامه‌ریزی و حفظ اصول بهداشتی میهمانان و همكاران در حال انجام است. اگر ما كار نكنیم، نمی‌توانیم ۶۶ شبكه تلویزیونی و بیش از ۹۰ شبكه رادیویی را اداره كنیم. وی درباره تمهیدات اندیشیده شده و رعایت كامل جوانب بهداشتی در تولید برنامه‌های مختلف اظهار كرد: همه همكاران ما در رسانه ملی در حال فعالیت‌اند و حدود ۲۰ سریال در حال ساخت است. هم‌اكنون سریالی در حال تصویربرداری است كه حدود ۷۰۰ نفر از عوامل آنجا حضور دارند اما پزشكان نیز سر صحنه حاضرند و هر روز تك‌تك افراد را معاینه می‌كنند و چنانچه كسی نشانه‌های بیماری داشته باشد، اجازه ورود نمی‌دهند. برای همه برنامه‌ها از جمله «دورهمی» نیز این تدابیر اتخاذ و اجرایی شده است.