سال نو، خودروی نو

بررسی ویژگی فنی رهام‌كراس و ایكو كی132، تازه‌ترین خودروهای رونمایی شده خودروسازان كشور كه قرار است سال 99 در خیابان‌ها دیده شود

سال نو، خودروی نو

در روزهایی كه كماكان صنعت خودروسازی ما در تحریم است، از یك سو انتظار افكار عمومی برای عرضه خودروهای به‌روزتر از خودروسازان بزرگ كشور به سقف رسیده و از سوی دیگر قیمت خودروها در بازار سر به فلك می‌كشد و خرید خودروی صفر كیلومتر از سبد خرید قشر متوسط به پایین جامعه بیرون رفته است، دو خودروی تازه ایران ساخت برای عرضه در سال 99 معرفی شد. اصلی‌ترین خودروسازان كشور چهارشنبه 30 بهمن 98، در حضور هیات دولت از دو محصول خود رونمایی كردند. ایران‌خودرو، خودروی سدان ایكو كی132 را معرفی كرد و سایپا نسخه كراس‌اور رهام را مقابل دوربین خبرنگاران قرار داد. رنگ و لعاب هر دو خودرو نشان می‌دهد برچسب قیمتی آنها بالاتر از قدرت خرید قشر متوسط به پایین باشد. اما ببینیم این دو خودرو چه ویژگی‌هایی دارند و در شناسنامه‌هایشان چه اطلاعاتی دیده می‌شود.

با مروری بر خبرهای خودرویی یكی دو سال اخیر حتما به یاد می‌آورید در توافق‌هایی كه پس از تصویب برجام بین ایران‌خودرو و پژو انجام شد، خودروساز فرانسوی حق استفاده از پلتفرم پی‌اف1 (PF1)  خود كه در محصول به نسبت ارزان‌قیمت پژو 301 به كار رفته بود را به ایران‌خودرویی‌ها بخشید. پس از خروج آمریكا از برجام و بازگشت تحریم‌های ناجوانمردانه، پژو ترجیح داد از خیر همكاری با ایران‌خودرو بگذرد و به این ترتیب ستاره تولید 301 در ایران برای فرانسوی‌ها خاموش شد. اما ایران‌خودرویی‌ها بیكار ننشستند و تصمیم گرفتند نسخه ایرانی‌شده سدان اقتصادی پژو را در داخل كشور تولید كنند. میوه این تصمیم شد همین سدان ایكو كی132 (k132)  كه در مراسم رونمایی 30بهمن با حضور اعضای هیات دولت معرفی شد.
301 ایرانی زیر پوست كی132
شباهت ایكو كی132 با پژو301 به قدری زیاد است كه برای خودروسازان جاده مخصوص دشوار است بتوانند در شیپور ادعای طراحی خودروی جدید ملی خیلی بدمند! طراحی جانبی این خودرو با سدان پژو 301 مونمی‌زند و خودروسازان وطنی فقط دستی به طراحی جلو و عقب آن كشیده‌اند. به لحاظ طراحی فنی جلوپنجره نسبت به پژو 301 چندان هماهنگ و جذاب نیست. اما بخش عقب خودرو با بهره‌گیری از چراغ‌های ال‌ای‌دی سراسری، فرم جالبی به خود گرفته و ما را یاد طراحی‌های محصولات جدید تسلا می‌اندازد. اما طراحی نمای داخلی خودرو نیز شباهت قابل توجهی با پژو301 دارد و خیلی دستخوش تغییر نشده است.
هنوز به طور رسمی اعلام نشده است كه چه پیشرانه‌ای قرار است زیر درپوش محفظه موتور كی132 تعبیه شود. اما محتمل‌ترین گزینه‌ها در شرایط فعلی ایران‌خودروهایی با پیشرانه ای‌سی5(EC5)  پژو یا تی‌یو5 (TU5)  خواهد بود كه دومی سال‌هاست مهمان محفظه موتور خانواده پژو 206 است. گزینه بعدی برای این خودرو پیشرانه ای‌اف7 (EF7) است كه امتحان خود را در محصولات خانواده سمند به خوبی پس داده است.
 اگر بشود روی قول و قرار ایران‌خودرویی‌ها حساب كرد، ایكو كی132 را از تابستان 99 روی خط تولید خواهیم دید و بر این اساس این خودرو سال آینده در همین روزها از سوگلی‌های ایران خودرو در بازار فروش خواهد بود.
رهام قدبلند سایپا
رهام‌كراس محصولی است كه سایپا برای تولید و فروش آن در سال جدید برنامه‌ریزی كرده است. این محصول در واقع نسخه كراس سدان كامپكت (سواری صندوق‌دار فشرده) رهام است كه سایپایی‌ها تقریبا یك سال پیش رونمایی كردند. با این حال هنوز سدان رهام را در خیابان‌ها نمی‌بینیم. خودرویی كه روی پلتفرم به‌اصطلاح ملی و مورد علاقه سایپایی‌ها یعنی اس‌پی100 (SP100) تولید شد و حالا رهام‌كراس هم قرار است روی همین پلت‌فرم مونتاژ شود.
از نظر شكل ظاهری و با نگاه مقایسه‌ای به جلوپنجره رهام و محصول تازه معرفی شده رهام‌كراس تفاوتی دیده نمی‌شود. بیشتر تفاوت‌ها را باید در تغییراتی جزئی اعمال شده در سپر رهام‌كراس جست‌وجو كرد؛ روكش پلاستیكی و محافظ نقره‌ای‌رنگ زیرین آن بیشترین تمایز رهام‌كراس با نمونه مادرش است. در نگاه به قسمت عقب خودرو بیشترین چیزی كه به چشم می‌آید فرم هاچ‌بك است كه البته شیوه رایجی در طراحی خودروهای كراس است و البته طراحی متفاوتی برایش اعمال شده است. همچنین به شیوه معمول در طراحی این سبك خودروها از روكش‌های پلاستیكی بدنه و ریل‌های روی سقف هم بهره برده شده تا شمایل كراس‌اوور این خودرو بیشتر به چشم مشتریان ایرانی بیاید.
اگر قرار باشد بگوییم رهام‌كراس در مقایسه با دیگر محصولات سایپا مانند خانواده پراید و تیبا و ساینا و كوئیك و ... كه الان روی خط مونتاژ است در چه سطحی است باید بگوییم خودروی جالب و جوان‌پسندی است و از حالا می‌توان پیش‌بینی كرد بازار خرید و فروش داغی داشته باشد. به‌خصوص كه در كابین این خودرو از تجهیزاتی مثل نمایشگر لمسی، سانروف، تهویه دیجیتال، كروز كنترل، دوربین دید عقب و ... استفاده شده است كه برای مصرف‌كننده ایرانی كه عادت ندارد در محصولات وطنی اینها را ببیند امكانات جالبی محسوب می‌شود.
 مهندسان سایپا می‌گویند رهام‌كراس به سیستم كنترل حركت در سراشیبی‌ها و سیستم كمك به شروع حركت در سربالایی‌ها هم مجهز است. آنها امیدوارند در نیمه اول سال 99 نسخه سدان رهام به بازار بیاید و تا اواخر سال 99 نیز رهام‌كراس با تیپ‌های متنوع زیر پای مصرف‌كنندگان ایرانی قرار بگیرد .



نسخه لیمیتد آستون مارتین اسپیدستر رونمایی شد
با وجود لغو نمایشگاه خودروی ژنو امسال به خاطر نگرانی از شیوع ویروس كرونا، آستون مارتین نیز همچون دیگر خودروسازان برنامه‌های خود را لغو نكرده و از مدل‌های جدید خود به صورت آنلاین رونمایی كرده است كه شامل V12 اسپیدستر نیز می‌شود.
به گزارش خبرخودرو، این مدل لیمیتد كه آستون مارتین اسپیدستر نامیده می‌شود یك میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. در قلب این آستون مارتین اسپیدستر جدید یك پیشرانه 2/5 لیتری تواین توربوشارژ V12 بنزینی تعبیه شده كه اصلاح شده است تا قدرت 690 اسب بخار و گشتاور 752 نیوتن متر تولید كند. این موتور با اتصال به گیربكس اتوماتیك هشت سرعته، شتاب صفر تا صد 5/3 ثانیه و بیشینه سرعت 300 كیلومتر بر ساعت فراهم می‌سازد. این مدل كه در سراسر دنیا تنها 88 دستگاه عرضه خواهد شد در بخش Q این خودروساز ساخته می‌شود. این خودروی اسپرت دو سرنشین سفارشی مبتنی بر پلتفرم آلومینیومی است كه زیر بدنه فیبر كربنی قرار می‌گیرد.



مدل كانورتیبل لكسوس برای كودكان خاص!
چندی پیش خودروسازی لكسوس از یك نسخه ویژه لكسوس ال‌ایكس رونمایی كرد، اما این نسخه در واقع یك اسباب بازی بوده و برای كودكان خاص ساخته شده است. به گزارش پرشین خودرو، لكسوس با بنیاد فلج مغزی (CPF) همكاری كرده است تا یك وسیله نقلیه اسباب بازی برای كودكان مبتلا به فلج مغزی طراحی كند. از آنجا كه این كودكان چالش بازی با دیگر كودكان را دارند و می خواهند در یك محیط با آنان مشاركت داشته باشند، شركت خودروسازی لكسوس تصمیم گرفته است این دسته از كودكان خاص بتوانند درست مانند سایر كودكان تحرك را تجربه كنند. اولین راننده اسباب بازی منحصر به فرد لكسوس، فینلی اسمال وود خواهد بود كه از فلج مغزی رنج می‌برد و در طولانی مدت با نشستن خود مشكل دارد، به همین دلیل ماشین او به همراه بالشتك‌های اضافه در اطراف صندلی ساخته شده و در قسمت‌های جانبی بدن آن قرار گرفته است تا پشتیبانی‌های جانبی از بدن وی هنگام رانندگی صورت گیرد.