چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

شاید فکر کنید کمال‌گرایی ویژگی خوبی است و داشتنش سبب می‌شود فرد پرتلاش‌تر و مصمم‌تر از دیگران برای رسیدن به خواسته‌هایش رفتار کند. اما باید بدانید کسانی که به کمال‌گرایی افراطی دچار هستند معمولا افرادی بسیار منفعل و در ظاهر تنبل دیده می‌شوند؛ چون فکر می‌کنند هرگز نمی‌توانند به سطح استانداردهایی که در ذهن خود دارند برسند!

کمال‌گرایی یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد از ماهیت آن اطلاعی ندارند. کمال‌گرایی به شکل بیمارگونه آن یعنی داشتن معیارها و خواسته‌هایی بسیار سطح بالا که غیر واقعگرایانه هستند و عملا نمی‌توانند انجام شوند. بنابراین فرد کمال‌گرا در مواجهه با شرایط احساس گناه و شرم کرده و مدام خود را سرزنش می‌کند.
با توجه به آنچه گفته شد، گمان می‌کنید به نوعی دچار کمال‌گرایی شده‌اید، کتاب «چگونه کمال‌گرا نباشیم» برایتان از نان شب واجب‌تر است. در نقطه مقابل کمال‌گرایی، معمول‌گرایی وجود دارد. این طرز فکر به ما کمک می‌کند تا با داشتن نگاهی واقعی و درک محدودیت‌های خود برای دستیابی به اهداف‌مان تلاش کنیم و تمام توان خودمان را به کار ببندیم.  کتاب «چگونه کمال‌گرا نباشیم» از 10بخش مختلف تشکیل شده است؛ 9بخش ابتدایی این کتاب به ماهیت و ویژگی‌های کمال‌گرایی می‌پردازد. فصل پایانی کتاب به راهنمایی‌های کاربردی‌ اشاره دارد که به ما کمک می‌کند تا بر کمال‌خواهی خود غلبه کنیم.کتاب «چگونه کمال‌گرا نباشیم» نوشته استفان گایز توسط انتشارات شمشاد در سال جاری به فارسی منتشر شده‌است.